Ingezonden persbericht


Persbericht

Bewoners van Amsterdam Zuidoost vragen Kabinet: kies voor Stroomlijn-plusvarianten!

Minister Karla Peijs en het Kabinet maken waarschijnlijk op 30 juni een keuze tussen Stroomlijn- en Verbindingsalternatief om de files tussen Amsterdam, Almere en het Gooi te verminderen. De bestaande verbinding de Gaasperdammerweg aanpassen of een nieuwe verbinding tussen de A6 en de A9 maken, deels ondergronds.

In de discussies hierover spelen kreten nu een eigen rol. Zoals "onder of langs" het Naardermeer. Maar ook "de bewoners van Zuidoost", afgewisseld met "de 25.000 bewoners van Gaasperdam" die met het Stroomlijnalternatief een sterk verbrede open snelweg voor hun deur zouden krijgen. Die bewoners dienen steeds weer als rechtvaardiging om te betogen dat het Verbindingsalternatief moet worden gekozen.

Het Platform Gaasperdam tegen aanleg A6-A9 verenigt al jaren een groot deel van die bewoners van Gaasperdam in Amsterdam Zuidoost. Wij hebben er genoeg van dat anderen ons steeds gebruiken om eigen standpunten te kunnen onderbouwen!


- Er wonen geen "25.000 bewoners langs de Gaasperdammerweg", Bert Mooren van VNO en anderen. Dat is ook wat veel langs één weg. In heel Gaasperdam, wijk van stadsdeel Zuidoost, wonen ruim 35.000 mensen. Die willen dat de problemen rond de Gaasperdammerweg worden aangepakt. Maar veel van hen willen ook geen tweede autoweg aan de zuidzijde van de wijk die vergelijkbare nieuwe problemen veroorzaakt. Een weg die vanaf de tunnelmond bovengronds naar knooppunt Holendrecht loopt. Ook dáár wonen mensen, meneer Mooren!


- De "mensen uit Gaasperdam willen niet nog meer milieuoverlast, daarom moet er een A6-A9 tunnelverbinding komen", zegt mw. Peijs. De minister wijst geregeld op de misère van "de bewoners van Zuidoost", maar luistert liever niet naar bewoners met haar minder welgevallige standpunten. Platform Gaasperdam tegen aanleg A6 - A9 weet zich gesteund door een aanzienlijk deel van de bewoners van Zuidoost. Het Platform Gaasperdam verenigt een groot aantal bewoners- en belangenorganisaties, samen met duizenden leden. Mensen die voor een deel zelf aan de Gaasperdammerweg wonen. Die uiteraard een oplossing willen voor de geluidsoverlast en luchtvervuiling daar, maar niet ten koste van andere bewoners en natuur en landschap aan de stadsrand en in de regio. Platform Gaasperdam tegen aanleg A6 - A9 krijgt op vele manieren steunbetuigingen van de bevolking. Het meest actueel door deelname van honderden Zuidoosters aan de grote Nachtwandeling op 24 juni jl.

Al déze bewoners van Gaasperdam beseffen dat


- een tunnel, óf kort óf lang, twéé mondingen heeft, waarvan er één altijd voor hun wijk bovengronds komt;


- een tunnel ondergronds wordt geboord, maar dat bovengronds bouwterreinen en -wegen nodig zijn;


- niet alleen de gezondheid van de bewoners nu dáár wordt aangetast (ook weer "25.000"?!), maar dat ook het jaarlijks door honderdduizenden bezochte natuurrecreatiegebied De Hoge Dijk volledig wordt vernietigd;


- de overlast op de Gaasperdammerweg ook met een A6-A9 tunnel blijft, vrachtwagens en vervoer gevaarlijke stoffen worden uit de tunnel geweerd. Uit onderzoek van Rijkswaterstaat zelf blijkt in 2020 vergeleken met nu zelfs meer verkeer over de Gaasperdammerweg te rijden!


- bouwen pas over vele jaren oplossingen biedt. Maatregelen als beter openbaar vervoer, beprijzen enz. leveren al op kortere termijn resultaat op!

Platform Gaasperdam tegen aanleg A6 - A9 vraagt het kabinet nadrukkelijk te kiezen voor onderzoek naar alternatieven waarbij de bestaande verbinding, de Gaasperdammerweg, wordt gebruikt en overkluisd. Het Stroomlijnalternatief kreeg recent een grote meerwaarde doordat verschillende groeperingen combinatie-oplossingen presenteerden van overkluisd bouwen, beprijzen en investering in openbaar vervoer. Hiermee hoeft per saldo ook minder asfalt te worden aangelegd en wordt het individuele autovervoer minder gestimuleerd.

Amsterdam en stadsdeel Zuidoost boden minister Peijs een eigen 'Stroomlijnplus' variant aan voor de verbinding tussen de A6 en de A9. Deze variant (verdiepen, verbreden en overkluizen van de Gaasperdammerweg in combinatie met optimalisatie van openbaarvervoersverbindingen, beprijzen en natuurontwikkeling) biedt volgens hen de beste kansen voor de mobiliteit, leefbaarheid, woningbouw en natuurontwikkeling in de regio.

Platform Gaasperdam tegen aanleg A6 - A9 heeft bij dit plan zeker kritische kanttekeningen, maar vindt het een constructieve bijdrage om tot een oplossing voor de problemen te komen. Wij denken, net als onze overheden, dat het met vergelijkbare kosten en hogere baten inderdaad een groter maatschappelijk draagvlak heeft dan de A6 - A9 verbinding.

Wij roepen het Kabinet dan ook nadrukkelijk op de uitgestoken hand van Amsterdam en Zuidoost te aanvaarden om samen tot een oplossing te komen!

In Platform Gaasperdam tegen aanleg A6 - A9 werken o.a. samen: Vereniging de Ruige Hof, Vereniging Vrienden van het Gaasperplaspark, Golfbaan De Hoge Dijk en vereniging Olympus, Stichting Vrienden van het Gein en Wijkoverleg Gaasperdam, WOG, dat een groot aantal bewonersorganisaties verenigt.

Amsterdam Zuidoost 26 juni 2006

Noot voor de redactie,