IP/06/874
Brussel, 29 juni 2006
Telecommunicatie: De Commissie dient plannen in om de concurrentie tussen
telecomexploitanten op te voeren en een interne markt uit te bouwen voor
diensten die gebruik maken van radiospectrum
De Commissie start vandaag een openbare raadpleging over beleidsopties
voor het aanpassen van de telecommunicatieregels van de EU van 2002:
het "regelgevingskader voor elektronische communicatie". Elektronische
communicatie omvat vaste spraaktelefonie, mobiele communicatie en
breedband - een markt die in de EU in 2005 een waarde van meer dan 270
miljard euro had. In haar verslag over de werking van het kader
constateert de Commissie dat sedert 2002 aanzienlijke vooruitgang is
geboekt in het openstellen van nationale telecommunicatiemarkten voor
concurrentie en stelt zij voor de ex-ante regelgeving in minstens 6
van de huidige 18 segmenten van de telecommunicatiemarkt, waaronder
die voor nationale en internationale telefonie, geleidelijk af te
bouwen. Voor markten waar de concurrentie nog niet zo sterk speelt
(zoals de essentiële toeleveringsmarkt voor breedband), wil de
Commissie dat de EU-regels effectiever worden toegepast om de
concurrentie in de gehele interne markt op te voeren. Zij neemt
daarbij een duidelijk standpunt in tegen het idee van een
"regelgevingsvakantie" voor gevestigde exploitanten. De Commissie
pleit ook voor een gemeenschappelijke, meer marktgerichte manier van
het toewijzen van radiospectrum dat nodig is opdat innoverende
diensten en toestellen op communautaire schaal kunnen werken. De
Commissie wil dat de nieuwe regels tegen 2010 volledig in nationale
wetgeving zijn omgezet.
"De telecommunicatieregels van Europa zijn een waar succesverhaal voor
concurrentie, investeringen en consumentenbelangen", zei
EU-Commissaris Viviane Reding, bevoegd voor Informatiemaatschappij en
media. "Nu moeten wij de moed hebben om het opstellen van de markt,
dat in de jaren 90 is begonnen, tot een goed einde te brengen. In de
elektronische wereld van vandaag zijn nationale grenzen overbodig
geworden voor technologie, economisch belangen en consumentengedrag.
Exploitanten, technologische vernieuwers, dienstverleners en burgers
hebben allemaal baat bij één stel goed nageleefde EU-regels. Sterkere,
grensoverschrijdende concurrentie en betere toegang tot het spectrum,
de grondstof van de informatiemaatschappij, zijn onontbeerlijk om het
concurrentievoordeel van Europa in de telecommunicatiesector te kunnen
vasthouden."
De openbare raadpleging over de evaluatie 2006 van het
regelgevingskader van de EU voor elektronische communicatie, dat in
2002 door het Europees Parlement en de Raad van Ministers is
vastgesteld, wordt vandaag formeel gestart. De vier documenten die
door de Commissie nu voor openbare raadpleging worden vrijgegeven,
zijn een mededeling, een werkdocument voor de diensten van de
Commissie, een effectbeoordeling waarin de belangrijkste beleidsopties
worden aangegeven en een ontwerpaanbeveling over relevante markten.
Een interne markt voor radiospectrum
De Commissie stelt voor dat bepaalde banden van het radiospectrum
effectiever worden beheerd door meer gebruik te maken van
gemeenschappelijke regels die in heel Europa zouden gelden. Spectrum
moet ook meer volgens marktbeginselen moeten worden toegewezen. Met
deze aanpak worden nieuwe pan-Europese mogelijkheden geopend voor
innoverende bedrijven en worden voordelen geboden aan burgers in de
hele EU. "Het is een concurrentienadeel voor Europa dat wij niet,
zoals in de VS, één stelsel voor spectrumbeheer hebben, maar 25
verschillende stelsels", verklaarde Commissielid Reding. "Daarom
stellen veel stakeholders de oprichting voor van een Europees
spectrumagentschap. Dit idee moet bespreekbaar zijn."
Het radiospectrum is van kritiek belang voor iedere toepassing die
afhangt van draadloze communicatie, van mobiele telefonie en omroep
tot geleidingssystemen voor vliegtuigen, schepen, satellieten en
defensie. Daarom is het een openbare hulpbron - en een economische
troef - waar steeds meer vraag naar is. Hoewel het
radiospectrumgebruik in de meeste lidstaten van de EU nog strak
geregeld is, kunnen radiotransmissies niet binnen nationale grenzen
worden ingeperkt; vele soorten radioapparaten zijn zeer goed
draagbaar, waarbij de burger vanzelfsprekend verwacht dat ze in de
gehele EU werken.
Betere regelgeving : van 18 naar 12 gereguleerde markten
Volgens het ontwerp voor een nieuwe aanbeveling over relevante markten
overweegt de Commissie om de huidige lijst van 18 specifieke markten
voor elektronische communicatie die geschikt worden geacht voor
regelgeving ex-ante, te beperken. "De telecommunicatieregels van de EU
blijven maar gehandhaafd tot er op alle markten daadwerkelijke
concurrentie is", verklaarde Commissielid Reding. "Echte concurrentie
is er al op een derde van deze markten. Op de overige markten moeten
de regels nu efficiënter, sneller en consequenter worden toegepast.
Het is een ernstig probleem voor de Europese interne markt als de
nationale regelgevers niet allemaal even doortastend zijn bij het snel
oplossen van de bestaande concurrentieproblemen. Als we vertraging
oplopen, kan dit in het nadeel spelen van exploitanten uit andere
EU-landen."
Neelie Kroes, het voor concurrentie bevoegde Commissielid, voegde
daaraan toe: "Vandaag wordt een belangrijke stap gezet in de verdere
deregulering van de telecommunicatie-industrie. Ons doel is minder,
maar efficiëntere regelgeving. Regelgevers dienen niet op te treden op
markten waar dankzij concurrentie lage prijzen, hoge kwaliteit en
innoverende diensten voor consumenten verzekerd zijn. Maar in andere
delen van deze sector, waar regulerende interventie noodzakelijk
blijft, moet deze efficiënter worden gemaakt en in heel Europa worden
geharmoniseerd."
In de meeste lidstaten is de laatste jaren als gevolg van ex-ante
regelgeving een scherpe concurrentie ontstaan voor de levering van
nationale en internationale telefoondiensten. Op deze markten kan de
regelgeving dan ook geleidelijk worden afgeschaft. Voorts vraagt de
Commissie momenteel het advies van stakeholders over de vraag of nog
twee andere markten van de lijst van voor regelgeving geschikte
markten kunnen worden geschrapt: de wholesalemarkten voor toegang en
gespreksopbouwdiensten op openbare mobiele telefoonnetwerken en de
markt voor omroeptransmissiediensten. De concurrentie is in het
algemeen echter nog te precair om sectorspecifieke regelgeving op
andere wholesalemarkten zoals breedband te kunnen opgeven. Gevestigde
exploitanten blijven knelpuntinfrastructuur in handen houden en
nieuwkomers zijn nog afhankelijk van toegang tot dergelijke
infrastructuur om te kunnen concurreren. Hier stelt de Commissie voor
de regelgeving sneller en efficiënter te maken en procedures te
vereenvoudigen.
Openbare raadpleging
Alle ideeën van de Commissie voor hervorming die vandaag worden
uiteengezet, worden tot eind oktober 2006 in een openbare raadpleging
aan het publiek voorgelegd. Met medeneming van het ontvangen
commentaar zal de Commissie dan eind 2006 wetgevingsmaatregelen aan
het Parlement en de Raad voorstellen. De herziene aanbeveling
betreffende relevante markten zal naar verwachting door de Commissie
worden goedgekeurd en in werking treden in het eerste kwartaal van
2007.
Meer informatie:
Zie MEMO/06/257
website over eCommunicatie op Europa:
http://europa.eu.int/information_society/policy/ecomm/index_en.htm
http://ec.europa.eu/information_society/policy/ecomm/tomorrow/index_en
.htm
European Union