Ingezonden persbericht
ROC presenteert &-modelijn: 1001 culturen in één modeshow
(Beeld morgenochtend beschikbaar op aanvraag)
Klas wint door 'shocking pink' met Oosterse invloeden te combineren
Amsterdam, 28 juni 2006 - Eindexamenkandidaten Mode en Techniek van hhet ROC van Amsterdam presenteerden vanavond een speciale &-modelijn, geïnspireerd op de verschillende culturen en religies binnen de Nederlandse samenleving. Het ROCvA heeft deze eindexamenopdracht met dit thema opgezet als initiatiefnemer van de &-campagne - dé landeliijke campagne die de meerwaarde van samenwerking tussen culturen laat zien. De opdracht die de leerlingen meekregen: maak een kledingstuk of creëer een pak, waarin traditionele en moderne kledingstijlen worden samengebracht tot een nieuwe eigentijdse stijl. Exyptische tunieken, salsajurken en cowboy outfits werden gemixt tot een compleet nieuwe &-look. Presentatrice Quinty Trustfull: 'Wat een waanzinnige creaties en een bonk energie'. De modeshow vond plaats in de Pepsi Stage te Amsterdam, voor een publiek van meer dan 1500 toeschouwers.
Een zeskoppige jury - bestaande uit o.a. de &-ambassadeurs Moohammed Chaara en Fatima Moreira de Melo - koos uiteinddelijk vier winnende concepten. Een van deze concepten was Manga Manhua. Met een combinatie van 'shocking pink' en Oosterse stoffen liet de winnende klas zien hoe makkelijk je elementen uit verschillende culturen kunt combineren tot een nieuwe creatie. Ook de concepten 'Stralende Sterren' en 'Actualiteit' wonnen een prijs. De individuele prijs ging uit naar Roos Matla voor haar vernieuwende motorlook.
Hockeyster Fatima Moreira de Melo: 'Juist de samenwerking tussen alle culturen levert nieuwe inzichten en uiteraard een fantastische &-collectie op. Zelf houd ik van stijlbreuken in mode - daar paast deze mix van culturen uitstekend bij!'
Zeventien klassen en 340 leerlingen werkten mee aan de show. Het ROCvA is een smeltkroes van zo'n 17 culturen.
Over &
& staat voor positieve samenwerking tussen mensen van verschillende culturen, omdat iedereen daar beter van wordt. Bijvoorbeeld in de wijk, op school, het werk of de sportvereniging. Een samenleving van verschillende culturen gaat met vallen en opstaan. Maar wat onderbelicht blijft, is wat wél goed verloopt. Daarom verzamelt & 1001 goede voorbeelden van samenwerking tussen verschillende Nederlanders. & is een initiatief van het bedrijfsleven, verenigingen en allerlei andere organisaties.
De rijksoverheid hecht veel waarde aan positieve interactie tussen mensen van verschillende culturen en steunt daarom de campagne. Op de website www.en.nl worden de goede &-voorbeelden samengebracht.
Juryleden zijn:
Rolf den Hertog, directeur bij Dragstar
Emilie Bouwman, modellenbureau
Emilie Escher, modejournalist van de Elsevier
Antoine Peters, ontwerper
Mohammed Chaara, acteur
Fatima Moreira de Melo, hockyster/presentatrice
Extra informatie:
ROC van Amsterdam Afdeling PR en Communicatie
Hans Bijlsma 020 51 50 346 of 06 53 64 88 27, Paul Custers 020-5791060 of 06-18453128
&-campagne
Michelle Knight, 020 48 74 000 of 06 48 98 13 64