KPMG
Bedrijven nauwelijks bekend met nieuwe chemicaliën wetgeving
29 juni 2006
De Europese stoffenwetgeving die in 2007 van kracht kan worden geldt
ook voor circa 30.000 'oude' chemische stoffen die nog niet onder de
huidige stoffenwetgeving vallen.
Nederlandse bedrijven zijn nauwelijks bekend de nieuwe Europese
wetgeving die registratie van alle chemische stoffen verplicht stelt.
Deze stoffenwetgeving die in 2007 van kracht kan worden geldt ook voor
circa 30.000 'oude' chemische stoffen die nog niet onder de huidige
stoffenwetgeving vallen.
De nieuwe wetgeving moet ervoor zorgen dat voor alle chemische stoffen
de risico's van het gebruik voor mens en milieu in kaart worden
gebracht en de meest kwalijke stoffen geheel van de markt verdwijnen.
In eerste instantie hebben vooral de producenten van chemicaliën te
maken met de nieuwe wetgeving maar ook voor bedrijven in de rest van
de waardeketen zal REACH gevolgen hebben.
Uit onderzoek van KPMG Sustainability blijkt echter dat niet meer dan
40% van de Nederlandse bedrijven bekend is met de nieuwe
stoffenwetgeving. Van deze bedrijven ziet ruim 31% de beschikbaarheid
van stoffen als risico van REACH en verwacht 10% bepaalde producten
niet meer te kunnen maken. Bijna alle bedrijven denken dat REACH
effect zal hebben op stoffen en producten; een derde daarvan verwacht
zelfs dat REACH op meer dan een kwart van de stoffen effect heeft.
Naast gevolgen van REACH op stoffen en producten ziet een kwart van de
bedrijven het tijdsbeslag van de registratie als een probleem en
beschouwt één op de zes bedrijven omzetverlies als een mogelijk risico
van de invoering van REACH.
Ondanks het feit dat de bedrijven grote gevolgen verwachten van de
nieuwe stoffenwetgeving, treffen zij nauwelijks voorbereidingen om aan
de eisen te kunnen voldoen of op de gevolgen in te spelen. Ruim de
helft van de bedrijven blijkt nog geen inventarisatie te hebben
gemaakt van de mogelijke effecten van REACH. Daarnaast ontbreekt bij
de helft van de bedrijven een actieplan. Bijna 70% heeft de
leverbetrouwbaarheid van de leveranciers niet beoordeeld.
Dit is volgens Rob Ronday van KPMG Sustainability opvallend omdat de
gevolgen van het uit de markt nemen van bepaalde stoffen ingrijpend
kunnen zijn. Ronday: "Eén op de drie bedrijven geeft aan dat bij meer
dan de helft van de producten de samenstelling niet kan worden
gewijzigd zonder goedkeurende of certificerende testen. Het is
bovendien opvallend dat 40% van de bedrijven niet met toeleveranciers
en klanten communiceert over REACH, terwijl bijna de helft van de
bedrijven invloed van de wetgeving verwacht op de toeleveringsketen."
Terwijl veel bedrijven aangeven dat de kosten voor de registratie van
stoffen een obstakel kunnen vormen, is 40% van de bedrijven niet in
staat een inschatting te maken van de totale registratiekosten. Van de
bedrijven die bekend zijn met de wetgeving verwacht 10% dat de
investeringen meer dan 2 miljoen euro zullen bedragen en 30% denkt dat
de kosten de 100.000 euro zullen overstijgen.
Volgens Ronday van KPMG kunnen de gevolgen van REACH voor het
individuele bedrijf zich op twee manieren manifesteren. Ronday:
"Enerzijds direct via de registratiekosten, anderzijds vooral indirect
door duurdere of niet langer leverbare grondstoffen. De indirecte
gevolgen kunnen door de bedrijven worden beperkt door goed inzicht te
hebben in zowel het eigen handelen als dat van ketenpartners. Op deze
manier kunnen bedrijven samen met de ketenpartners tot de beste
oplossing komen. Dit vereist echter dat zij tijdig met de
voorbereidingen beginnen en goed met elkaar communiceren. Daar lijkt
echter bij de helft van de bedrijven geen sprake van. Hierdoor bestaat
het risico van een overreactie, het op het laatste moment van de markt
halen van producten. Dit kan leiden tot instabiliteit van de hele
toeleveringsketen, waardoor meer bedrijven dan nodig is getroffen
worden.
Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039.
© 2006 KPMG Holding N.V., member of KPMG International, a Swiss
cooperative. All rights reserved.