CDA Rotterdam


CDA-fractie Rotterdam vraagt aandacht voor diefstallen van invalidenparkeerkaarten

Naar aanleiding van een artikel in het Algemeen Dagblad heeft de CDA-fractie schriftelijke vragen gesteld over de diefstal van invalidenkaarten. In het Algemeen Dagblad van 26 juni stond dat jongeren een chauffeur bedreigen om een invalidenparkeerkaart. De week ervoor, op 20 juni, meldt dezelfde krant een soortgelijk verhaal ("Invalidenkaart prooi autokrakers"). De CDA-fractie vindt het signaal dat vanuit de gemeente doorklinkt onvoldoende recht doen aan de gevolgen voor de gehandicapte Rotterdammers die het slachtoffer zijn van diefstal van de parkeerkaart.

De gemeente staat op het standpunt dat een apart beleid niet nodig is. Wat de CDA-fractie betreft zou de gemeente hier wel aparte aandacht voor moeten hebben. Daarom stelde fractievoorzitter Karen Duys het college vandaag de volgende vragen:


1. Den Haag, Amsterdam en Delft maken gebruik van een database van gestolen parkeerkaarten. Waarom doet Rotterdam hier niet aan mee?

Hoewel het Rotterdamse invalidenparkeersysteem enigszins afwijkt van dat in andere steden - bijvoorbeeld Amsterdam, waar de invalidenparkeervergunning veel ruimer mag worden gebruikt door de houder - waardoor de verwachting kan zijn dat de Rotterdamse kaart 'minder in trek' zal zijn dan elders, lijkt het goed te bekijken of de trend die de krant signaleert en die ook andere steden laten zien, ook voor Rotterdam gelden.


2. Rotterdam registreert gestolen parkeerkaarten, maar heeft geen aparte registratie voor invalidenparkeerkaarten. Is het mogelijk om voortaan een aparte registratie van gestolen invalidenparkeerkaarten bij te houden om een beeld te krijgen van de aantallen en mogelijke navolging van trends in andere steden zichtbaar te krijgen?

Wat het CDA betreft zijn mensen in principe zelf verantwoordelijk voor hun vergunning, dat geldt ook voor mensen met een invalidenparkeerkaart, maar de gemeente kan mensen hier wel van dienst zijn door mensen actief te informeren over te nemen maatregelen.


3. De kaartkluis biedt een beveiliging tegen de 'snelle autokraak'. Kan de gemeente in haar voorlichting over (invaliden)parkeerkaarten informatie opnemen over deze en wellicht andere alternatieven?

De invalidenparkeerkaart kent een zwakke kant en dat is dat deze niet direct tot een voertuig te herleiden is, omdat het kenteken er niet op staat. De invalidenparkeerkaart is een Europese Gehandicapten Parkeerkaart en dus valt zij niet direct onder de invloed van de gemeente Rotterdam.


4. Is het College bereid om dit probleem bij Rijk en Europa onder de aandacht te brengen?