PEGI: Kijkwijzer voor games houdt ouders scherp
Juniorsenior
Amsterdam, 29 juni 2006 - Computergames zijn hot. Veel kinderen spelen dagelijks uren
achtereen vechtspellen, racespellen en rollenspellen. Hun ouders zijn zich vaak niet
bewust van de inhoud van de games, die net zo gewelddadig en spannend kun-nen zijn als
bijvoorbeeld films. Daarom is er nu ook een kijkwijzer voor games: PEGI ofwel Pan
European Game Indicator. Sinds kort is alle informatie eenvoudig terug te vinden op
www.weetwatzegamen.nl, ook te bereiken via www.pegi.info.
Symbolen op de verpakking
De PEGI symbolen kunnen net als bij een DVD teruggevonden worden op de verpakking.
Linksonder op de voorkant van de verpakking wordt de leeftijdsindicatie gegeven,
linksonder op de achterkant staat in icoontjes uitgelegd of het spel gewelddadig of
angstaanjagend is, of er seks, grove taal of drugsgebruik in voor komt of dat er
discriminerende teksten worden gebruikt. Op die manier kunnen ouders dus heel goed
meebeslissen wat hun kinderen spe-len. Van alle games die jaarlijks in Nederland over de
toonbank gaan wordt 37% door kinde-ren aangekocht. Veel games worden door ouders gekocht
voor de kinderen.
Initiatief
Opvallend genoeg komt het initiatief voor PEGI niet van de overheid, maar van de
gamepro-ducenten en detailhandelaren. Henk Hoogendoorn, voorzitter van brancheorganisatie
NVPI, een van de initiatiefnemers achter PEGI: "De gamesindustrie is een volwassen
bedrijfssector. Wereldwijd wordt er bijvoorbeeld meer aan games uitgegeven dan aan
bios-coopkaartjes. We hebben als producenten een verantwoordelijkheid voor onze
klanten; de kinderen én de ouders. In het verleden was alleen onduidelijk wat wel
en wat niet
toelaatbaar is voor bepaalde leeftijden. Met de PEGI indicatie helpen we ouders bij het
aan-schaffen van verantwoorde games.
Sociale ontwikkeling
Veel gamers spelen samen en praten er over hoe ze gameproblemen op moeten lossen. Ook
wordt er veel geruild. Op die manier draagt gamen ook bij aan de sociale ontwikkeling.
Door de games trainen kinderen bovendien hun probleem oplossend vermogen, reactie- en
denkvermogen en leren ze goed om te gaan met nieuwe technologie. Kwaliteiten waar ze
later in het leven veel baat bij hebben.
19 Beck, J. C. & Wade, M. (2004). Got Game: How the Gamer Generation Is Reshaping
Busi-ness Forever.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -