AutoRai

Volvo Multi-Fuel: vijf brandstoffen in één auto

(6/29/2006)
Volvo zet de zoektocht naar verschillende oplossingen voor duurzame mobiliteit voort. De Zweedse fabrikant heeft nu een motorconcept ontwikkeld dat geschikt is voor een groot aantal brandstoftypen. De Volvo Multi-Fuel is een prototype van de V70 dat geschikt is om op vijf verschillende brandstoffen te rijden: hythaan, biomethaan, gas, E-85 en benzine.
De motor die de Volvo Multi-Fuel aandrijft, is een 200 pk sterke vijfcilinder met een inhoud van 2 liter die zijn energie âop afroepâ kan betrekken van vijf verschillende brandstofsoorten: hythaan (10% waterstof en 90% methaan), biomethaan, gas (LPG), E85 (85% bio-ethanol en 15% benzine) en benzine, en daarbij hoge prestaties levert bij een zuinig energieverbruik. De toepassing van hythaan als brandstof is volgens tests overigens het meest effectief gebleken voor dit systeem. Het nieuwe concept werd gepresenteerd tijdens de Michelin Challenge Bibendum 2006 en is uniek in zijn soort.

âDe Multi-Fuel is net zo veilig, comfortabel en betrouwbaar als alle andere Volvoâsâ, aldus Mats Morén, projectleider Motoren bij Volvo Cars. âMet als extra voordeel dat het voertuig buitengewoon schoon is. Een van de voordelen van de Multi-Fuel is dat de verbranding van zuivere, duurzame brandstoffen zoals waterstof, biomethaan en bio-ethanol een verwaarloosbare netto bijdrage levert aan de uitstoot van kooldioxide. Dit is een eerste stap in de richting van een âwaterstofaangedreven maatschappijâ. Misschien kunnen we het systeem zelfs nog verder ontwikkelen, en in de toekomst wellicht op een nog hoogwaardiger mengsel rijden.â

Onafhankelijk van lokale infrastructuur
Volvo Cars is van mening dat er niet één maar meerdere wegen naar de toekomst zijn. De fossiele brandstoffen van vandaag de dag kunnen niet door één enkel duurzaam brandstoftype worden vervangen. Wereldwijd variëren de lokale omstandigheden, daarom zijn voor verschillende markten verschillende motoren nodig voor verschillende alternatieve brandstoffen, samen met schonere conventionele motoren. Met dit aspect in het achterhoofd heeft Volvo Cars de Multi-Fuel ontwikkeld; een prototype dat kan worden aangedreven door vijf verschillende brandstoftypes en daardoor overal ter wereld kan rijden op de beschikbare energiebronnen. âHet idee is gebruik te maken van de brandstoffen die lokaal worden geproduceerdâ, legt Mats Morén uit. âWat tot gevolg heeft dat er minder brandstoffen tussen de verschillende werelddelen hoeven te worden vervoerd, en dat de gebruiker de brandstof kan tanken die er ter plekke beschikbaar is.â

Versterkte gastank
De Volvo Multi-Fuel is voorzien van één grote en twee kleinere tanks voor in totaal 98 liter gasvormige brandstoffen (hythaan, biomethaan en LPG) en een tank voor de vloeibare varianten (E85 en benzine) met een inhoud van 29 liter. âDe kleine gastanks zijn gemaakt van staalâ, licht Morén toe. âDe grote tank is voorzien van een gasdichte aluminiumbekleding en versterkt met uiterst sterk koolstofvezel en een buitenlaag van gehard glasvezelcomposiet.â De brandstoftanks passen precies onder de vloer van de bagageruimte, waardoor de volledige bagagecapaciteit kan worden gehandhaafd. Voor het tanken van alle vijf brandstofsoorten zijn twee vulopeningen nodig; één voor de gasvormige en één voor de vloeibare brandstoffen. Om van de ene naar de andere brandstofsoort over te schakelen, hoeft de bestuurder alleen maar een knop in te drukken; de motor past zich vervolgens automatisch aan het juiste mengsel aan.

Hoge prestaties bij alle brandstoftypen
Het hele concept van de Volvo Multi-Fuel â motor, tanks, transmissie en brandstofsysteem â is geoptimaliseerd voor het gebruik van de vijf verschillende brandstoffen. Het voertuig kan rechtstreeks op gas worden gestart, wat uniek mag worden genoemd. De Multi-Fuel beschikt over een motorvermogen van 200 pk en bereikt in 8,7 seconden een snelheid van 100 km/u. De auto is uiterst responsief en gemakkelijk in de handling, dit bij uitstekende rijeigenschappen. âMede dankzij de turbolader waarmee hij is uitgerust, zet de Multi-Fuel hoge prestaties neer, ongeacht welke van de beschikbare brandstoftypes wordt benutâ, zegt Mats Morén. âDit is een waar genoegen voor de bestuurder, en daar zijn wij zeer trots op.â

Lagere emissies
De Multi-Fuel is opmerkelijk schoon en voldoet aan de emissienormen van Euro 4 en ook al aan de voorgestelde niveaus van Euro 5. Er is tevens een alternatief katalysatorsysteem ontwikkeld dat voldoet aan de hoge eisen met betrekking tot de extreem lage uitlaatgasemissie voor PZEV/SULEV op de Amerikaanse markt. De auto is uitgerust met twee katalysatoren, waarvan één dicht bij de motor die de eerste startemissies verlaagt, en één onder de vloer voor de vermindering van de hoge-snelheidsemissie. Extreem hoge gastemperaturen van maar liefst 1.050º C zijn mogelijk dankzij de zeer hittebestendige materialen in het uitlaatspruitstuk en de turbo, waardoor de auto niet alleen schoner is, maar sneller optrekt en beter te bedienen is bij hogere snelheden.

BedrijfsautoRAI.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster