Volvo Multi-Fuel: vijf brandstoffen in één auto
(6/29/2006)
Volvo zet de zoektocht naar verschillende oplossingen voor duurzame
mobiliteit voort. De Zweedse fabrikant heeft nu een motorconcept
ontwikkeld dat geschikt is voor een groot aantal brandstoftypen. De
Volvo Multi-Fuel is een prototype van de V70 dat geschikt is om op
vijf verschillende brandstoffen te rijden: hythaan, biomethaan, gas,
E-85 en benzine.
De motor die de Volvo Multi-Fuel aandrijft, is een 200 pk sterke
vijfcilinder met een inhoud van 2 liter die zijn energie âop afroepâ
kan betrekken van vijf verschillende brandstofsoorten: hythaan (10%
waterstof en 90% methaan), biomethaan, gas (LPG), E85 (85% bio-ethanol
en 15% benzine) en benzine, en daarbij hoge prestaties levert bij een
zuinig energieverbruik. De toepassing van hythaan als brandstof is
volgens tests overigens het meest effectief gebleken voor dit systeem.
Het nieuwe concept werd gepresenteerd tijdens de Michelin Challenge
Bibendum 2006 en is uniek in zijn soort.
âDe Multi-Fuel is net zo veilig, comfortabel en betrouwbaar als alle
andere Volvoâsâ, aldus Mats Morén, projectleider Motoren bij Volvo
Cars. âMet als extra voordeel dat het voertuig buitengewoon schoon is.
Een van de voordelen van de Multi-Fuel is dat de verbranding van
zuivere, duurzame brandstoffen zoals waterstof, biomethaan en
bio-ethanol een verwaarloosbare netto bijdrage levert aan de uitstoot
van kooldioxide. Dit is een eerste stap in de richting van een
âwaterstofaangedreven maatschappijâ. Misschien kunnen we het systeem
zelfs nog verder ontwikkelen, en in de toekomst wellicht op een nog
hoogwaardiger mengsel rijden.â
Onafhankelijk van lokale infrastructuur
Volvo Cars is van mening dat er niet één maar meerdere wegen naar de
toekomst zijn. De fossiele brandstoffen van vandaag de dag kunnen niet
door één enkel duurzaam brandstoftype worden vervangen. Wereldwijd
variëren de lokale omstandigheden, daarom zijn voor verschillende
markten verschillende motoren nodig voor verschillende alternatieve
brandstoffen, samen met schonere conventionele motoren. Met dit aspect
in het achterhoofd heeft Volvo Cars de Multi-Fuel ontwikkeld; een
prototype dat kan worden aangedreven door vijf verschillende
brandstoftypes en daardoor overal ter wereld kan rijden op de
beschikbare energiebronnen. âHet idee is gebruik te maken van de
brandstoffen die lokaal worden geproduceerdâ, legt Mats Morén uit.
âWat tot gevolg heeft dat er minder brandstoffen tussen de
verschillende werelddelen hoeven te worden vervoerd, en dat de
gebruiker de brandstof kan tanken die er ter plekke beschikbaar is.â
Versterkte gastank
De Volvo Multi-Fuel is voorzien van één grote en twee kleinere tanks
voor in totaal 98 liter gasvormige brandstoffen (hythaan, biomethaan
en LPG) en een tank voor de vloeibare varianten (E85 en benzine) met
een inhoud van 29 liter. âDe kleine gastanks zijn gemaakt van staalâ,
licht Morén toe. âDe grote tank is voorzien van een gasdichte
aluminiumbekleding en versterkt met uiterst sterk koolstofvezel en een
buitenlaag van gehard glasvezelcomposiet.â De brandstoftanks passen
precies onder de vloer van de bagageruimte, waardoor de volledige
bagagecapaciteit kan worden gehandhaafd. Voor het tanken van alle vijf
brandstofsoorten zijn twee vulopeningen nodig; één voor de
gasvormige en één voor de vloeibare brandstoffen. Om van de ene naar
de andere brandstofsoort over te schakelen, hoeft de bestuurder alleen
maar een knop in te drukken; de motor past zich vervolgens automatisch
aan het juiste mengsel aan.
Hoge prestaties bij alle brandstoftypen
Het hele concept van de Volvo Multi-Fuel â motor, tanks, transmissie
en brandstofsysteem â is geoptimaliseerd voor het gebruik van de vijf
verschillende brandstoffen. Het voertuig kan rechtstreeks op gas
worden gestart, wat uniek mag worden genoemd. De Multi-Fuel beschikt
over een motorvermogen van 200 pk en bereikt in 8,7 seconden een
snelheid van 100 km/u. De auto is uiterst responsief en gemakkelijk in
de handling, dit bij uitstekende rijeigenschappen. âMede dankzij de
turbolader waarmee hij is uitgerust, zet de Multi-Fuel hoge prestaties
neer, ongeacht welke van de beschikbare brandstoftypes wordt benutâ,
zegt Mats Morén. âDit is een waar genoegen voor de bestuurder, en
daar zijn wij zeer trots op.â
Lagere emissies
De Multi-Fuel is opmerkelijk schoon en voldoet aan de emissienormen
van Euro 4 en ook al aan de voorgestelde niveaus van Euro 5. Er is
tevens een alternatief katalysatorsysteem ontwikkeld dat voldoet aan
de hoge eisen met betrekking tot de extreem lage uitlaatgasemissie
voor PZEV/SULEV op de Amerikaanse markt. De auto is uitgerust met twee
katalysatoren, waarvan één dicht bij de motor die de eerste
startemissies verlaagt, en één onder de vloer voor de vermindering
van de hoge-snelheidsemissie. Extreem hoge gastemperaturen van maar
liefst 1.050º C zijn mogelijk dankzij de zeer hittebestendige
materialen in het uitlaatspruitstuk en de turbo, waardoor de auto niet
alleen schoner is, maar sneller optrekt en beter te bedienen is bij
hogere snelheden.
BedrijfsautoRAI.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster
AutoRai