Inspectie Verkeer en Waterstaat


29 juni 2006: Uitkomst onderzoek treinincident

Naar aanleiding van een treinincident bij Haarlem op 21 oktober 2005 heeft de Inspectie Verkeer en Waterstaat een uitgebreid onderzoek verricht. Daaruit is gebleken dat het incident deels door afleiding van de machinist en deels door de slechte zichtbaarheid van het sein is veroorzaakt.

Uit het onderzoek is gebleken dat de machinist tijdens de treinrit per telefoon een dienstwijziging doorkreeg met de opdracht zijn trein, zonder reizigers, van Alkmaar via Haarlem naar Den Haag te rijden. De telefonische afleiding zorgt er gedeeltelijk voor dat de machinist het sein bij Haarlem te laat waarneemt en als gevolg hiervan vijftien meter te ver doorrijdt.

Verder is gebleken dat de machinist niet als enige blaam treft voor het incident. Het sein zou namelijk niet aan de eisen voldoen. Een sein moet volgens de eisen een zichtbaarheidafstand van 200 meter hebben en dat is bij het betreffende sein niet het geval.

De Inspectie VenW heeft als toezichthouder op de spoorwegveiligheid de taak om onderzoek te doen naar ongevallen en incidenten op het openbare spoorwegnet. De inspectie heeft daarom onder meer onderzocht in hoeverre de betrokken partijen de regelgeving hebben nageleefd met betrekking tot dit incident.

De Inspectie onderzoekt alle stoptonend sein passages op het Nederlandse spoorwegnet (ongeveer 250 per jaar). In slechts een beperkt aantal gevallen gebeurt dit middels een uitgebreide rapportage, net zoals in dit geval. Gegevens van alle voorvallen worden opgeslagen in de database van de Inspectie ten behoeve van analyses etc.

Bestanden bij dit artikel
Eindrapport treinongeval oktober 2005

29-6-2006 Inspectie Verkeer en Waterstaat. Privacy statement