Inspectie Verkeer en Waterstaat
29 juni 2006: Uitkomst onderzoek treinincident
Naar aanleiding van een treinincident bij Haarlem op 21 oktober 2005
heeft de Inspectie Verkeer en Waterstaat een uitgebreid onderzoek
verricht. Daaruit is gebleken dat het incident deels door afleiding
van de machinist en deels door de slechte zichtbaarheid van het sein
is veroorzaakt.
Uit het onderzoek is gebleken dat de machinist tijdens de treinrit per
telefoon een dienstwijziging doorkreeg met de opdracht zijn trein,
zonder reizigers, van Alkmaar via Haarlem naar Den Haag te rijden. De
telefonische afleiding zorgt er gedeeltelijk voor dat de machinist het
sein bij Haarlem te laat waarneemt en als gevolg hiervan vijftien
meter te ver doorrijdt.
Verder is gebleken dat de machinist niet als enige blaam treft voor
het incident. Het sein zou namelijk niet aan de eisen voldoen. Een
sein moet volgens de eisen een zichtbaarheidafstand van 200 meter
hebben en dat is bij het betreffende sein niet het geval.
De Inspectie VenW heeft als toezichthouder op de spoorwegveiligheid de
taak om onderzoek te doen naar ongevallen en incidenten op het
openbare spoorwegnet. De inspectie heeft daarom onder meer onderzocht
in hoeverre de betrokken partijen de regelgeving hebben nageleefd met
betrekking tot dit incident.
De Inspectie onderzoekt alle stoptonend sein passages op het
Nederlandse spoorwegnet (ongeveer 250 per jaar). In slechts een
beperkt aantal gevallen gebeurt dit middels een uitgebreide
rapportage, net zoals in dit geval. Gegevens van alle voorvallen
worden opgeslagen in de database van de Inspectie ten behoeve van
analyses etc.
Bestanden bij dit artikel
Eindrapport treinongeval oktober 2005
29-6-2006 Inspectie Verkeer en Waterstaat. Privacy statement