Onderwijsraad


P E R S B E R I C H T KENMERK 20060225/846 DATUM 29 juni 2006

Onderwijsraad stelt ambities voor onderwijsbeleid
"Publieke en private investeringen omhoog"

Nederland wil als `kennisnatie' behoren tot de top van Europa. Om dit NASSAULAAN 6 mogelijk te maken zijn extra investeringen van de overheid, van stu- 2514 JS DEN HAAG denten en bedrijven in het onderwijs noodzakelijk. In zijn advies TELEFOON 070 310 00 00 Doelgericht investeren in onderwijs formuleert de Onderwijsraad de FAX 070 356 14 74 ambities die in het toekomstig onderwijsbeleid centraal moeten E-MAIL SECRETARIAAT@ONDERWIJSRAAD.NL staan om deze doelstelling te kunnen halen. Het advies wordt van- WEBSITE WWW.ONDERWIJSRAAD.NL daag aangeboden aan minister Van der Hoeven (Onderwijs).

De ambities van de Onderwijsraad reiken ver. "Aan toponderwijs hangt een prijskaartje, maar dan hebben we ook wat", aldus Fons van Wieringen, voor- zitter van de Onderwijsraad. "Extra investeringen met zowel publiek als pri- vaat geld zijn noodzakelijk; tegelijkertijd is het van belang de bestaande mid- delen effectiever in te zetten." De raad houdt daarom een pleidooi om vooral te investeren in maatregelen die het hoogste rendement leveren en `evidence based' zijn.

De extra investeringen in het onderwijs moeten zowel met publiek als privaat geld worden gefinancierd. In het niet-leerplichtig onderwijs kan privaat geld een grotere rol spelen. De overheid zou dat fiscaal aantrekkelijk moeten ma- ken, bijvoorbeeld door een ruimere aftrek van studiekosten. Het bedrijfsleven zou ook meer kunnen investeren in onderwijs door fondsen te verstrekken. Verder denkt de raad aan het geleidelijk verhogen van collegegelden voor het hoger onderwijs wanneer deze gelijktijdig gepaard gaan met een kwaliteits- verbetering en een ruimhartiger beurzenbeleid.

Maatwerk voor docent en student
De raad wil dat er geld komt voor maatwerk en differentiatie. Bijvoorbeeld voor het versterken van de functie van de leraar door onderwijspersoneel hoger te scholen en een beter carrièreperspectief te bieden. Om jongeren hun talenten optimaal te laten benutten is meer maatwerk en differentiatie in onderwijsprogramma's noodzakelijk. Dit betekent voor het hoger onderwijs bijvoorbeeld dat ca. 20% van de studenten intensiever en kleinschaliger on- derwijs krijgt.

Onderwijs mag gezien worden
Onderwijs is een goede investering en dat mag gezien worden. Schoolge- bouwen en hun directe omgeving zijn immers het meest zichtbare resultaat van `onderwijs' in een stad. Het is een belangrijke factor voor ouders en leer- lingen bij het kiezen van een school; maar een schoolgebouw is ook van in- vloed op de leerprestaties en motivatie van leerlingen en personeel. Door te investeren in het verbeteren van huisvesting kan het onderwijs groeien tot het paradepaardje van de stad: goed zichtbaar, en iets om trots op te zijn.

KENMERK

Pagina 2

Investeren in onderwijsbeleid: de acht prioriteiten op een rijtje In het advies formuleert de Onderwijsraad in totaal acht ambities die de basis zouden moeten vormen voor het toekomstig onderwijsbeleid, namelijk: het stimuleren van gezins- en kindvriendelijke voorzieningen, achterstanden voorkomen, de functie van de leraar versterken, alle talenten benutten, inter- nationalisering integreren in het onderwijs, het verstevigen van de cultureel- pedagogische taak van het onderwijs, een leven lang leren bevorderen en het opwaarderen van de onderwijsinfrastructuur.

Onlangs presenteerde het Innovatieplatform zijn kennisinvesteringsagenda. Een belangrijk verschil met het Innovatieplatform is dat de Onderwijsraad vooral in die interventies wil investeren die zich in de praktijk hebben bewe- zen. Verder legt de raad in zijn advies meer nadruk op fiscale instrumenten en publiek-private samenwerking.