Ingezonden persbericht
Persbericht
Nederlanders in de ban van uitschakeling Oranje
Amstelveen, 29 juni 2006 De nederlaag van Oranje is hard aangekomen bij het
Nederlandse volk. In de dagen na de chaotische wedstrijd tegen Portugal heeft 29%
van de ondervraagden het nog dagelijks over Oranje. Toen Nederland nog in het
toernooi zat kwam dit percentage nooit hoger uit dan 22%. Dit blijkt uit de achtste en
laatste meting van het Oranje Index onderzoek. De Oranje Index zelf daalt, onder
invloed van sterk verminderde commerciële activiteit en publicitaire aandacht, van
1012 naar 767.
De Oranje Index (www.oranje-index.nl) is in de afgelopen periode door TBWA\Brand
Experience Company in samenwerking met Trendbox regelmatig berekend op basis van vier
indicatoren. Deze indicatoren zijn: de opinie en het gedrag van consumenten, de
commerciële activiteiten rondom Oranje en het WK, de publicitaire aandacht voor Oranje en
het WK, en de opinie van een panel van vooraanstaande voetbalkenners en
marketingexperts.
Consumenten
De consumenten index daalt na de uitschakeling van Oranje opvallend weinig. Werd na de
wedstrijd tegen Argentinië een consumenten indexcijfer van 171 gemeten, nu de jongens van
Van Basten alweer thuiszitten is de consumentenbeleving met een waarde van 168 nog
steeds hoog te noemen. Ter vergelijking, in 2004 liet de uitschakeling tegen Portugal de
consumentenindex nog dalen van 183 naar 148. Wat hierbij waarschijnlijk meespeelt, is het
feit dat er `eindelijk' sprake is van enige commotie rondom Oranje, als gevolg van de vroege
uitschakeling en de curieuze wedstrijd die hieraan voorafging. Al met al heeft de
consumentenbeleving in 2006 het hoogtepunt uit 2004 niet weten te overtreffen. Enkele
opvallende bevindingen uit het onderzoek van Trendbox onder consumenten:
- De berichtgeving in de media over Oranje wordt nog altijd door 62% van de
Nederlanders tamelijk goed tot zeer goed gevolgd. Vóór de uitschakeling was dit
61%. Het percentage van mensen dat aangeeft de berichtgeving zeer goed te volgen
stijgt van 19% naar 24%
- Hoewel Oranje uit het toernooi is, blijft de interesse in het toernooi min of meer op
niveau: 62% nu tegen 64% in de vorige meting.
Publicitair
Ondanks het vele nabeschouwen op de voor Oranje fatale 1/8 finale is de publicitaire index
flink gedaald: van 2153 naar 1651. Opvallend is dat in de landelijke dagbladen het aantal
(voorpagina-)artikelen over Oranje voorafgaand aan en tijdens het toernooi een constanter
beeld laat zien dan in 2004. Toen steeg dit deel van de publicitaire index tijdens het toernooi
naar een grotere hoogte, terwijl het na uitschakeling sneller inzakte.
Commercieel
De uitschakeling van Oranje heeft de dalende lijn in de commerciële index bespoedigd. Was
er in de meting na Nederland Argentinië voor het eerst sprake van een kleine terugval in
commerciële Oranje/WK-activiteiten, met een daling van 1413 naar 974 is er nu echt sprake
van een fors verval. Het aantal Oranje/WK-gerelateerde advertenties in kranten en
magazines is gehalveerd, terwijl ook het aantal commercials op TV drastisch is teruggelopen.
De kleinste achteruitgang (20%) heeft plaatsgevonden in de supermarkt. De tompoes heeft
zijn originele kleur weer terug, maar veel andere Oranje/WK-promoties liggen nog te wachten
op de laatste kopers.
---
Experts
Ook de expert index laat een forse daling zien; van 149 naar 94. De voetbalexperts zijn
teleurgesteld in de prestaties van Oranje, zij hadden op minimaal een kwartfinale gerekend.
De marketingexperts zien een consument die geen rekening meer hoeft te houden met het
speelschema van Oranje, en die bovendien niet meer geïnteresseerd is in oranje artikelen.
Verder vinden zij dat Oranje als `merk' een positieve ontwikkeling heeft doorgemaakt de
afgelopen twee jaren. Het is een jongere ploeg met een verbeterde uitstraling, die met Van
Basten een coach heeft met veel charisma.
Achtergrond bij de Oranje Index
In de aanloop naar en tijdens het WK Voetbal 2006 is de Oranje Index (www.oranje-index.nl)
een graadmeter voor de Oranjebeleving in Nederland. De Oranje Index verschaft inzichten
over hoe Nederland het WK Voetbal beleeft. Wanneer zijn de eerste symptomen van de
Oranjekoorts waar te nemen? Hoe verspreidt het Oranjevirus zich, en welke rol spelen media
en commerciële partijen hierbij? De Oranje Index brengt in kaart hoe intens de
Oranjebeleving is en hoe die zich ontwikkelt.
Initiatiefnemer en partners
Initiatiefnemer van de Oranje Index is TBWA\Brand Experience Company, een adviesbureau
gespecialiseerd in beleveniscommunicatie en sponsoring. De Oranje Index is ontwikkeld in
samenwerking met strategisch marktonderzoeksbureau Trendbox. Verschillende
marktpartijen leveren daarnaast input voor de berekening van de Oranje Index.
Het voetbal expertpanel bestaat uit: Cees van Cuilenborg (editorial director Voetbal
International), Alex Tielbeke (directeur Eredivisie CV), Lex Muller (chef sport SBS), Christiaan
Ruesink (pv. chef sport AD Sportwereld), Humberto Tan (sportpresentator/journalist Talpa),
Jaap Hofman (chef sport RTL Nederland) en Matthijs van Nieuwkerk (presentator/journalist
Holland Sport).
Het marketing expertpanel bestaat uit: Chris Woerts (commercieel directeur Feyenoord), Erik
Romijn (manager sponsoring Heineken), Jeroen Stuart (manager sponsoring Nationale-
Nederlanden), Mark de Klerk (Sports Marketing Nike), Frank Leenders (managing director
TEAM), Vincent Pijpers (Manager Communicatiespecialismen Rabobank Nederland), Jan de
Jong (adjunct directeur NOS) en Jeroen den Tex (VP Global Marketing Communication
Philips Consumer Electronics).