Ingezonden persbericht


Persbericht

Nederlanders in de ban van uitschakeling Oranje

Amstelveen, 29 juni 2006 ­ De nederlaag van Oranje is hard aangekomen bij het Nederlandse volk. In de dagen na de chaotische wedstrijd tegen Portugal heeft 29% van de ondervraagden het nog dagelijks over Oranje. Toen Nederland nog in het toernooi zat kwam dit percentage nooit hoger uit dan 22%. Dit blijkt uit de achtste en laatste meting van het Oranje Index onderzoek. De Oranje Index zelf daalt, onder invloed van sterk verminderde commerciële activiteit en publicitaire aandacht, van 1012 naar 767.

De Oranje Index (www.oranje-index.nl) is in de afgelopen periode door TBWA\Brand Experience Company in samenwerking met Trendbox regelmatig berekend op basis van vier indicatoren. Deze indicatoren zijn: de opinie en het gedrag van consumenten, de commerciële activiteiten rondom Oranje en het WK, de publicitaire aandacht voor Oranje en het WK, en de opinie van een panel van vooraanstaande voetbalkenners en marketingexperts.

Consumenten
De consumenten index daalt na de uitschakeling van Oranje opvallend weinig. Werd na de wedstrijd tegen Argentinië een consumenten indexcijfer van 171 gemeten, nu de jongens van Van Basten alweer thuiszitten is de consumentenbeleving met een waarde van 168 nog steeds hoog te noemen. Ter vergelijking, in 2004 liet de uitschakeling tegen Portugal de consumentenindex nog dalen van 183 naar 148. Wat hierbij waarschijnlijk meespeelt, is het feit dat er `eindelijk' sprake is van enige commotie rondom Oranje, als gevolg van de vroege uitschakeling en de curieuze wedstrijd die hieraan voorafging. Al met al heeft de consumentenbeleving in 2006 het hoogtepunt uit 2004 niet weten te overtreffen. Enkele opvallende bevindingen uit het onderzoek van Trendbox onder consumenten:
- De berichtgeving in de media over Oranje wordt nog altijd door 62% van de Nederlanders tamelijk goed tot zeer goed gevolgd. Vóór de uitschakeling was dit 61%. Het percentage van mensen dat aangeeft de berichtgeving zeer goed te volgen stijgt van 19% naar 24%

- Hoewel Oranje uit het toernooi is, blijft de interesse in het toernooi min of meer op niveau: 62% nu tegen 64% in de vorige meting.

Publicitair
Ondanks het vele nabeschouwen op de voor Oranje fatale 1/8 finale is de publicitaire index flink gedaald: van 2153 naar 1651. Opvallend is dat in de landelijke dagbladen het aantal (voorpagina-)artikelen over Oranje voorafgaand aan en tijdens het toernooi een constanter beeld laat zien dan in 2004. Toen steeg dit deel van de publicitaire index tijdens het toernooi naar een grotere hoogte, terwijl het na uitschakeling sneller inzakte.

Commercieel
De uitschakeling van Oranje heeft de dalende lijn in de commerciële index bespoedigd. Was er in de meting na Nederland ­ Argentinië voor het eerst sprake van een kleine terugval in commerciële Oranje/WK-activiteiten, met een daling van 1413 naar 974 is er nu echt sprake van een fors verval. Het aantal Oranje/WK-gerelateerde advertenties in kranten en magazines is gehalveerd, terwijl ook het aantal commercials op TV drastisch is teruggelopen. De kleinste achteruitgang (20%) heeft plaatsgevonden in de supermarkt. De tompoes heeft zijn originele kleur weer terug, maar veel andere Oranje/WK-promoties liggen nog te wachten op de laatste kopers.


---

Experts
Ook de expert index laat een forse daling zien; van 149 naar 94. De voetbalexperts zijn teleurgesteld in de prestaties van Oranje, zij hadden op minimaal een kwartfinale gerekend. De marketingexperts zien een consument die geen rekening meer hoeft te houden met het speelschema van Oranje, en die bovendien niet meer geïnteresseerd is in oranje artikelen. Verder vinden zij dat Oranje als `merk' een positieve ontwikkeling heeft doorgemaakt de afgelopen twee jaren. Het is een jongere ploeg met een verbeterde uitstraling, die met Van Basten een coach heeft met veel charisma.

Achtergrond bij de Oranje Index
In de aanloop naar en tijdens het WK Voetbal 2006 is de Oranje Index (www.oranje-index.nl) een graadmeter voor de Oranjebeleving in Nederland. De Oranje Index verschaft inzichten over hoe Nederland het WK Voetbal beleeft. Wanneer zijn de eerste symptomen van de Oranjekoorts waar te nemen? Hoe verspreidt het Oranjevirus zich, en welke rol spelen media en commerciële partijen hierbij? De Oranje Index brengt in kaart hoe intens de Oranjebeleving is en hoe die zich ontwikkelt.

Initiatiefnemer en partners
Initiatiefnemer van de Oranje Index is TBWA\Brand Experience Company, een adviesbureau gespecialiseerd in beleveniscommunicatie en sponsoring. De Oranje Index is ontwikkeld in samenwerking met strategisch marktonderzoeksbureau Trendbox. Verschillende marktpartijen leveren daarnaast input voor de berekening van de Oranje Index. Het voetbal expertpanel bestaat uit: Cees van Cuilenborg (editorial director Voetbal International), Alex Tielbeke (directeur Eredivisie CV), Lex Muller (chef sport SBS), Christiaan Ruesink (pv. chef sport AD Sportwereld), Humberto Tan (sportpresentator/journalist Talpa), Jaap Hofman (chef sport RTL Nederland) en Matthijs van Nieuwkerk (presentator/journalist Holland Sport).
Het marketing expertpanel bestaat uit: Chris Woerts (commercieel directeur Feyenoord), Erik Romijn (manager sponsoring Heineken), Jeroen Stuart (manager sponsoring Nationale- Nederlanden), Mark de Klerk (Sports Marketing Nike), Frank Leenders (managing director TEAM), Vincent Pijpers (Manager Communicatiespecialismen Rabobank Nederland), Jan de Jong (adjunct directeur NOS) en Jeroen den Tex (VP Global Marketing Communication Philips Consumer Electronics).