Schoonmakers krijgen te weinig tijd om goed schoon te maken
Hago
Interview NSS: bijna 50% medewerkers voorstander van meer tijd en geld voor schoonmaak
Schoonmakers krijgen te weinig tijd om goed schoon te maken
Capelle aan den IJssel, 29 juni 2006 - Bijna 50% van de medewerkers - vooral van grotere
organisaties - vindt dat er meer tijd en geld beschikbaar moet komen voor schoonmaak. Dat
blijkt uit een onlangs door Interview NSS gehouden onderzoek naar schoonmaakbeleving in
opdracht van schoonmaakbedrijf Hago. Een ruime meerderheid vindt een schone werkomgeving
belangrijk tot zeer belangrijk. 97% voelt zich daarin prettiger. En 81% is productiever
in een schone werkomgeving.
Meer dan een kwart van de medewerkers heeft het idee dat er wordt bezuinigd op de
schoonmaak in het pand waar ze werken. Volgens Rob Westerlaken, algemeen directeur van
Hago, hebben deze mensen het vaak bij het juiste eind. 'Er zijn heel wat organisaties die
minder budget vrijmaken voor schoonmaak. Op hun beurt bieden schoonmaakbedrijven diensten
aan tegen té lage tarieven en onrealistische prestatienormen. Een zorgelijke
ontwikkeling, want schoonmakers moeten steeds meer vierkante meters schoonmaken in een
steeds korter tijdsbestek. Dat gaat ten koste van de kwaliteit! Ik verwacht echter dat de
prijzenslag nog dit jaar over z'n hoogtepunt heen zal zijn en de aandacht voor kwaliteit
weer zal toenemen. En daar liggen kansen voor ons. Wij houden altijd vast aan onze
kwalitatieve uitgangspunten en zullen nooit zwichten voor een destructieve prijsdruk'.'
Prijs-kwaliteitverhouding
Het onderzoek toont aan dat acht op de tien medewerkers vindt dat er vaker en beter
schoongemaakt moet worden. Het is overigens wel zo dat werknemers hun werkomgeving over
het algemeen als schoon ervaren. In die beleving is zelfs een lichte verbetering
waarneembaar ten opzichte van voorgaande jaren. Westerlaken: 'Dat lijkt positief, maar
het gaat slechts om een marginale verbetering van 4%. De schoonmaak moet en kan veel
beter. Organisaties zouden bij de keuze van een schoonmaakbedrijf dan ook niet alleen
naar de prijs moeten kijken, maar vooral naar de prijs-kwaliteitverhouding. Werknemers
geven aan beter en prettiger te werken én productiever te zijn in een schone
werkomgeving. Kortom, goede schoonmaak kost organisaties niet alleen geld, maar levert ze
vooral heel wat op.'
Top 5 grootste ergernissen
Medewerkers is gevraagd naar de grootste ergernissen als het gaat om vieze plekken binnen
de werkomgeving. Dat levert de volgende top 5 op:
1. vies sanitair of toilet (77%)
2. een vies bureau (35%)
3. een vieze werkkamer/ werkruimte (29%)
4. een vieze computer/pc (26%)
5. vieze vloeren (26%)
Over Hago
Hago Nederland B.V. is één van de top drie spelers in de markt voor
schoonmaakbedrijven. Hago levert vanuit vijf regionale bedrijven schoonmaakdiensten door
heel Nederland. Hago heeft zich gespecialiseerd in het schoonhouden van ziekenhuizen,
kantoren, scholen en treinen, maar ook industrieën en cleanrooms. In totaal telt
Hago 7.000 medewerkers. De totale omzet in 2005 bedroeg 136,4 miljoen euro. Hago maakt
deel uit van Vebego International, dat in zeven landen actief is op het gebied van
schoonmaak, facilitaire dienstverlening en personeelsdiensten.
///
Noot voor de redactie /