Schoonmakers krijgen te weinig tijd om goed schoon te maken

Hago

Interview NSS: bijna 50% medewerkers voorstander van meer tijd en geld voor schoonmaak Schoonmakers krijgen te weinig tijd om goed schoon te maken

Capelle aan den IJssel, 29 juni 2006 - Bijna 50% van de medewerkers - vooral van grotere organisaties - vindt dat er meer tijd en geld beschikbaar moet komen voor schoonmaak. Dat blijkt uit een onlangs door Interview NSS gehouden onderzoek naar schoonmaakbeleving in opdracht van schoonmaakbedrijf Hago. Een ruime meerderheid vindt een schone werkomgeving belangrijk tot zeer belangrijk. 97% voelt zich daarin prettiger. En 81% is productiever in een schone werkomgeving.

Meer dan een kwart van de medewerkers heeft het idee dat er wordt bezuinigd op de schoonmaak in het pand waar ze werken. Volgens Rob Westerlaken, algemeen directeur van Hago, hebben deze mensen het vaak bij het juiste eind. 'Er zijn heel wat organisaties die minder budget vrijmaken voor schoonmaak. Op hun beurt bieden schoonmaakbedrijven diensten aan tegen té lage tarieven en onrealistische prestatienormen. Een zorgelijke ontwikkeling, want schoonmakers moeten steeds meer vierkante meters schoonmaken in een steeds korter tijdsbestek. Dat gaat ten koste van de kwaliteit! Ik verwacht echter dat de prijzenslag nog dit jaar over z'n hoogtepunt heen zal zijn en de aandacht voor kwaliteit weer zal toenemen. En daar liggen kansen voor ons. Wij houden altijd vast aan onze kwalitatieve uitgangspunten en zullen nooit zwichten voor een destructieve prijsdruk'.'

Prijs-kwaliteitverhouding
Het onderzoek toont aan dat acht op de tien medewerkers vindt dat er vaker en beter schoongemaakt moet worden. Het is overigens wel zo dat werknemers hun werkomgeving over het algemeen als schoon ervaren. In die beleving is zelfs een lichte verbetering waarneembaar ten opzichte van voorgaande jaren. Westerlaken: 'Dat lijkt positief, maar het gaat slechts om een marginale verbetering van 4%. De schoonmaak moet en kan veel beter. Organisaties zouden bij de keuze van een schoonmaakbedrijf dan ook niet alleen naar de prijs moeten kijken, maar vooral naar de prijs-kwaliteitverhouding. Werknemers geven aan beter en prettiger te werken én productiever te zijn in een schone werkomgeving. Kortom, goede schoonmaak kost organisaties niet alleen geld, maar levert ze vooral heel wat op.'

Top 5 grootste ergernissen
Medewerkers is gevraagd naar de grootste ergernissen als het gaat om vieze plekken binnen de werkomgeving. Dat levert de volgende top 5 op:

1. vies sanitair of toilet (77%)

2. een vies bureau (35%)

3. een vieze werkkamer/ werkruimte (29%)

4. een vieze computer/pc (26%)

5. vieze vloeren (26%)

Over Hago
Hago Nederland B.V. is één van de top drie spelers in de markt voor schoonmaakbedrijven. Hago levert vanuit vijf regionale bedrijven schoonmaakdiensten door heel Nederland. Hago heeft zich gespecialiseerd in het schoonhouden van ziekenhuizen, kantoren, scholen en treinen, maar ook industrieën en cleanrooms. In totaal telt Hago 7.000 medewerkers. De totale omzet in 2005 bedroeg 136,4 miljoen euro. Hago maakt deel uit van Vebego International, dat in zeven landen actief is op het gebied van schoonmaak, facilitaire dienstverlening en personeelsdiensten.

///


Noot voor de redactie /