Vergadering Gedeputeerde Staten 27 juni 2006
Dit is een populaire samenvatting van een selectie van onderwerpen uit de vergadering van Gedeputeerde Staten (GS) van 27 juni 2006. De vastgestelde besluitenlijst van deze GS-vergadering wordt één week na de vergadering op www.zuid-holland.nl gepubliceerd. De reeds gepubliceerde besluitenlijsten en agenda's van de GS-vergadering vindt u ook op deze website onder 'Stateninformatie'.
Op 27 juni hebben GS geen reguliere vergadering gehad vanwege een bezoek aan het Havenbedrijf, de stad Rotterdam en het Recreatieschap Voorne / Putten / Rozenburg.
Zomerreces 2006 In de zomer en vakantieperiode vergaderen GS minder. De laatste GS-vergadering voor het zomerreces is op 4 juli. De eerste vergadering na het zomerreces is 22 augustus.
Reactie GS op evaluatie Schipholbeleid'Gedeputeerden Staten onderkennen het belang van Schiphol als economische factor voor Nederland en als belangrijke vervoersmodaliteit. Echter een alsmaar toenemende groei kent ook zijn keerzijde. Uitgangspunten voor Zuid-Holland zijn daarom wettelijke bescherming, zekerheid en duidelijkheid over waar en hoeveel geluidsoverlast haar inwoners maximaal kunnen krijgen, óók die in het buitengebied wonen.' Dat schrijft het college van GS in een brief aan de kamercommissie V&W en VROM, in reactie op het kabinetsstandpunt naar aanleiding van de evaluatie van het Schipholbeleid. Het standpunt van de provincie Zuid-Holland ligt daarmee in lijn met het standpunt van de Bestuurlijke Regie Schiphol. Aan het eind van de brief brengt het college nogmaals de mogelijke extra geluidsoverlast voor de omwonenden van Vliegkamp Valkenburg onder de aandacht. Door het vrijkomen van het luchtruim bij Valkenburg kan er daar lager worden gevlogen. De consequenties daarvan moeten geminimaliseerd worden. Schrijft het college van GS. De brief is toegevoegd als bijlage.
| | | | |Aan de leden van de vaste kamercommissie | | |voor Verkeer en Waterstaat en van | | |Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en| | |Milieubeheer van de Tweede Kamer der | | |Staten-Generaal | | |Postbus 20018 | | |2500 EA DEN HAAG |
| |
|Ons kenmerk |Uw kenmerk |Bijlagen |Datum | |DGWM/2006/8840|- |- | | |A | | | |Onderwerp
reactie van de provincie Zuid-Holland op Kabinetsstandpunt Schiphol
Geachte commissieleden,
Ten behoeve van uw Algemeen Overleg van 28 juni 2006 met de Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat en de Staatssecretaris Van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer over het Kabinetstandpunt Schiphol wil het college van de provincie Zuid-Holland u informeren over haar standpunt ten aanzien van het kabinetsbesluit.
Gedeputeerden Staten onderkennen het belang van Schiphol als economische factor voor Nederland en als belangrijke vervoersmodaliteit. Echter een alsmaar toenemende groei kent ook zijn keerzijde. Uitgangspunten voor Zuid-Holland zijn daarom wettelijke bescherming, zekerheid en duidelijkheid over waar en hoeveel geluidsoverlast haar inwoners maximaal kunnen krijgen, óók die in het buitengebied wonen. Het standpunt van de provincie Zuid-Holland ligt daarmee in lijn met het standpunt van de Bestuurlijke Regie Schiphol.
Er zijn verschillende instrumenten denkbaar voor bescherming tegen geluidsoverlast. Vooralsnog bestaat het beeld bij de provincie Zuid-Holland dat extra handhavingspunten in het buitengebied nabij woongebieden het meest effectief zijn. Saldering geeft geen zekerheid en duidelijkheid en is alleen mogelijk indien voldaan wordt aan de eisen voor gelijkwaardige of betere bescherming. Een stringenter nachtregime tot 07.00 uur voldoet ook meer aan de door Zuid-Holland gehanteerde uitgangspunten.
Het meten van vliegtuiggeluid ook in de verder gelegen gebieden van Schiphol geeft informatie en inzicht in de geluidsontwikkeling maar geeft geen enkele zekerheid en bescherming. Het inzetten van extra handhavingspunten in het buitengebied bij woongebieden (om en nabij de 20 Ke zone- 45 Lden dB) wordt door het college van Zuid-Holland daarom van essentieel belang geacht ter bescherming van bewoners, ook die verder van Schiphol wonen. Handhavingspunten bij woongebieden geven de rechtszekerheid dat het totale vliegtuiggeluid op die specifieke locatie op een bepaald afgesproken niveau blijft.
'Saldering' op de huidige handhavingspunten geeft flexibiliteit voor de luchtvaartsector maar kan onzekerheid en extra geluidshinder voor de bewoners opleveren. Een toename van 1 dB(A) op een handhavingspunt betekent ongeveer 25% meer vliegtuigpassages. Flexibiliteit op de extra handhavingspunten in het buitengebied is het onderzoeken waard mits aan de eisen voor een gelijkwaardige of betere bescherming wordt voldaan.
Het Kabinet vraagt Schiphol om het nachtregime ook tussen 06.00 uur en 07.00 uur zoveel mogelijk toe te passen. Dit verzoek is erg vrijblijvend. Duidelijke afspraken waarbij er alles aan gedaan wordt om de hinder tot een minimum te beperken zijn noodzakelijk om het aantal slaapgestoorden onder de druk bevlogen Kaagbaan te minimaliseren (glijvluchten, alleen vluchten die noodzakelijk zijn voor 'hubfunctie' en dergelijke).
Nogmaals brengen wij u onder de aandacht de eventuele extra geluidsoverlast voor de omwonenden bij het vrijkomen van het luchtruim van marinevliegkamp Valkenburg. Voor de bewoners in het 'buitengebied' dienen de consequenties daarvan geminimaliseerd te worden.
|Hoogachtend, | | | |Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland, | |secretaris, | |voorzitter, | | | | | | | | | |M.H.J. van | J. Franssen | |Wieringen-Wagenaar | | | |
-----------------------
Gedeputeerde Staten
---- --