ONDERZ. WONINGCORP. Innovatie moet leiden tot integratie

Klant kwadraat

Klantkwadraat onderzocht hoe de interactie verloopt tussen de woningcorporatie en haar omgeving. Aan dit onderzoek hebben 11 grote woningcorporaties deelgenomen en vertegenwoordigers van de belangrijkste stakeholders: lokaal bestuur en politiek, de rijksoverheid, de huurders, de projectontwikkelaars en zorginstellingen.

De uitkomsten van het onderzoek luiden kort samengevat als volgt: Corporaties kiezen voor het initiatief maar hebben moeite met de implementatie van veranderingen. Besluitvorming verloopt traag en niet transparant bij de corporaties. De stakeholders willen meer transparantie, een zakelijke houding en duidelijke regels en richtlijnen. Stakeholders willen ook meer integratie op alle fronten. Innovatie moet leiden tot integratie. Integratie van dienstverlening, maar ook maatschappelijke integratie. Corporaties claimen integrale gebiedsontwikkeling maar focussen op hun product en op een beperkt aantal doelgroepen. Corporaties, lokaal bestuur en organisaties voor zorg, welzijn, veiligheid moeten de klant centraal stellen. Het product van iedere organisatie staat nog centraal, niet de waarde die de klant ervaart.

Rangorde en gemeten waarden:

Corporaties WAARDE Stakeholders

1 Leidende rol 6.5 1 Integratie 7.2

2 Zichtbaarheid 6.3 2 Zichtbaarheid 5.6

3 Produceren 5.6 3 Zakelijke houding 5.4

4 Processen 5.5 4 Produceren 5.0

5 Harmonie 5.4 4 Processen 5.0

6 Overtuigen 5.1 4 Leidende rol 5.0
6 Samenwerken 5.1 4 Regels en richtlijnen 5.0

Aanbevelingen
Naar aanleiding van ons onderzoek komen we tot de volgende aanbevelingen.


-Corporaties moeten meer inspanningen verrichten om met gemeenten, zorginstellingen en andere stakeholders te komen tot een integrale klantbenadering, niet alleen doelgroepgericht, maar als grondbeginsel naar alle klanten.
-Kwaliteitszorgsystemen in de verschillende branches moeten bijdragen aan de onderlinge afstemming van de bedrijfvoering binnen verschillende organisaties
-Kennisdeling en ervaringsontwikkeling. Experimenten en vernieuwingen moeten meer gecoördineerd worden en beoordeeld worden op hun effectiviteit. De centrale vraag is of de klanten en de betrokken instellingen en organisaties behoefte hebben aan de nieuwe initiatieven. Op welke wijze heeft de klant baat bij het initiatief?
-Er moet een expertisecentrum komen voor toegepaste technologie. Om de integrale klantbenadering te ondersteunen. Om technologie te vertalen naar praktische toepassingen in wonen, zorg, welzijn en veiligheid.

-Corporaties moeten meer transparant zijn in hun besluitvorming en in de executie van besluiten.

-Gemeenten moeten in hun prestatiecontracten duidelijke kwalitatieve en kwantitatieve meetindicatoren opnemen om integrale klantbenadering te stimuleren. Gemeenten moeten meer aandacht geven aan de onderlinge afstemming van prestatiecontracten tussen woningcorporaties en welzijn- en zorginstellingen.

-Gemeenten moeten meer aandacht besteden aan informatie en verantwoording aan de Raad over het verloop van de prestatiecontracten.

-Corporaties, huurders en welzijn- en zorginstellingen moeten hun relaties meer formaliseren en duidelijkere controleerbare afspraken maken.

Over Klantkwadraat
Klantkwadraat versterkt de relatie tussen haar opdrachtgevers en hun interne en externe stakeholders. Klantkwadraat doet dit door optimalisatie van processen, meten en valideren van prestaties en kwalitatief onderzoek naar gedrag, structuur en prestaties van organisaties en teams. Klantkwadraat gebruikt altijd de outside-in focus, de benadering van onze opdrachtgever vanuit het perspectief van haar omgeving, de stakeholders, we heten immers Klantkwadraat.
Klantkwadraat staat voor passie voor klanten.

Informatie voor de redactie:
Meer informatie over Klantkwadraat vindt u op www.klantkwadraat.nl Voor meer informatie over het onderzoek van Klantkwadraat bij de woningcorporaties kunt u contact opnemen met Johan Zandvoort of Nico Kamminga 088-0000888 (mobiel 0651-084829).