Juni 2006

webdevelopment

Toeristische trends 2005
29 juni 2006 verscheen de toeristische trendrapportage met daarin de belangrijkste toeristische trends en ontwikkelingen van 2005. Op de buitenlandse markt doet Limburg het goed
De binnenlandse vakantiemarkt in Nederland staat echter onder druk en dat is ook merkbaar in Limburg, met name in de regio Noord- en Midden-Limburg. Opvallend is dat de bestedingen per vakantie in Limburg stijgen en dat de waardering voor Limburg als vakantieregio onverminderd hoog blijft met het rapportcijfer 8. Ook bij senioren staat Limburg goed aangeschreven. Gedeputeerde Martin Eurlings van economische zaken: "In 2006 en 2007 moeten we samen nog fors aan de bak. Onze doelen passen wij niet naar beneden aan. Immers Limburg hééft alle toeristische ingrediënten in huis. Zaak om dat samen met de regio en het bedrijfsleven om te zetten in nieuwe markten, daadkracht en kassa".

Meer buitenlandse gasten
Limburg ontving in 2005 2% meer buitenlandse gasten dan in 2004. Samen waren de buitenlandse gasten goed voor bijna 2 miljoen overnachtingen, 4% meer dan in 2004. Limburg deed het hiermee beter dan de landelijke trend waar het aantal overnachtingen van buitenlandse gasten daalde met 0,7%. Maastricht had een belangrijk aandeel in deze groei. In de afgelopen vijf jaar is het aandeel buitenlandse gasten in Maastricht gegroeid van 26% in 2001 naar 32% in 2005. In 2005 noteerde Maastricht zelfs een record aantal gasten: 394.000 gasten uit binnen- en buitenland verbleven in de stad.

Binnenlandse vakantiemarkt onder druk ...
Vorig jaar daalde het aantal binnenlandse vakanties in Limburg met 7% en het aantal vakantie-overnachtingen met 8%. Landelijk was ook sprake van een daling van 4% respectievelijk 6%. Binnen Limburg heeft Zuid-Limburg wat de overnachtingen betreft goed gepresteerd, deze zijn stabiel gebleven. De Limburgse cijfers volgen primair uit de daling in Noord- en Midden- Limburg. Landelijk kunnen de zwakke economie (onder meer koopkrachtdaling en oplopende werkloosheid), het matige zomerweer en de lage prijzen van buitenlandse vliegvakanties als belangrijke verklaringen voor deze daling worden gezien. Nederlanders brengen hierdoor minder vakanties door in eigen land. Hiermee is Limburg wat betreft marktaandeel teruggezakt naar de derde plaats van de binnenlandse vakanties, waar het vorig jaar op de felbegeerde tweede plaats stond. Toch is de meerjarentrend positief. In 2005 kwamen 25% meer gasten naar Limburg dan in het basisjaar 1990 en daarmee doet Limburg het beter dan de landelijke trend. Positief is ook dat de seizoensspreiding weer is verbeterd.

... maar de bestedingen stijgen
In 2005 was toerisme ook weer een belangrijke banenmotor voor de Limburgse economie en zorgde voor 35.500 banen. Daarboven biedt de toeristische sector nog een extra seizoensgebonden werkgelegenheid voor 4.250 personen. Ook stegen ondanks de economische malaise de toeristische bestedingen weer. Al jaren geeft de Nederlandse toerist nergens zoveel geld uit als in Limburg. De gemiddelde bestedingen per vakantie per persoon steeg van EUR 177,- in 2004 naar EUR 186,- in 2005. Landelijk is dat stabiel gebleven op EUR 143,-.

De waardering voor een vakantie bleef met het rapportcijfer 8 onververminderd hoog in Limburg.

Regionale verschillen
Met name in de regio Noord- en Midden-Limburg krijgt het toerisme de zwaarste klappen. In deze regio daalde het aantal binnenlandse vakanties in 2005 met 9% en het aantal overnachtingen met 12%. Met name de bungalowparken hebben een moeilijk jaar achter de rug. De regio Noord- en Midden-Limburg, vestigingsplaats van diverse grote parken, heeft hier met name van te lijden en dat is terug te zien in de cijfers. Ook daalde de gemiddelde vakantieduur in deze regio van 6,7 naar 6,5 dagen. Gedeputeerde Martin Eurlings van economische zaken: "Ik roep de regionale actoren in Noord- en Midden-Limburg op om de krachten te bundelen en door te pakken. De markt van binnenlandse vakanties is een verdringingsmarkt. Als u als regio niet voor uw positie vecht, staat u achteraan in de rij. U kunt niet anders dan uw regiomarketing stevig organiseren, mét het bedrijfsleven".

Zuid-Limburg doet het op een aantal vlakken goed, gezien de dalende trend. In Zuid-Limburg liep het aantal vakanties weliswaar terug met 4% maar bleef het aantal vakantie-overnachtingen stabiel doordat de gemiddelde vakantieduur steeg. Met name het profileren van de maand december als vakantiemoment bleek een goede zet.

Goed imago bij senioren
Wat betreft het aantal senioren-overnachtingen doet Limburg het ook beter dan de landelijke trend. In Limburg daalde het aantal overnachtingen van deze steeds belangrijker wordende doelgroep met 9%. Landelijk was sprake van een veel grotere daling, -20%. Gedeputeerde Martin Eurlings van economische zaken: "het seniorentoerisme biedt kansen; Limburg heeft immers een uitstekend imago bij deze doelgroep. En de doelgroep senioren neemt toe. Daarom worden in het najaar extra acties opgestart om een groeiend marktaandeel in deze kansrijke doelgroep te kunnen pakken".

Meer cijfers en trends zijn te vinden op www.limburg.nl/toerisme.