Titel: Fusies telecombedrijven resulteren niet in opleving sector

ERNST AND YOUNG
Rubriek: Economie
Datum en tijd: 29-06-2006 10:47

Ernst & Young: fusies en overnames tussen Europese telecombedrijven resulteren niet in opleving sector

AMSTERDAM, 29 JUNI 2006 - De Europese telecomsector moet méér investeren in infrastructuur, branding en inhoud 'content', willen zij het risico op een kloof tussen groeiverwachtingen en toekomstige inkomsten afwenden. Dit is de hoofdconclusie van de 'Next Generation Gap', een studie van Ernst & Young over de Europese Telecomsector, gebaseerd op diepte-interviews met 35 topmensen van bedrijven uit de Europese telecom- en technologiesectoren en haar stakeholders, waaronder KPN en ABN AMRO.

De terughoudendheid van telecombedrijven om investeringen te doen, heeft een belangrijke rol gespeeld in de trage toename van content- en data-diensten die, gekoppeld aan de afnemende inkomsten uit traditionele diensten, - al binnen drie jaar - een 'inkomstenkloof' zal doen ontstaan die de telecombedrijven nu moeten beginnen te dichten.

'Door versnelde technologische vernieuwingen en wijzigingen in de regelgeving bevindt de hele Europese telecomindustrie zich in onzekerheid,' zegt Martin van Dam, partner bij Ernst & Young. 'Inkomsten uit traditionele diensten zoals vaste telefonie nemen momenteel sneller af dan dat inkomsten uit nieuwe diensten toenemen. Er is echter nog voldoende tijd om de kloof te dichten, mits bedrijven zich verder inspannen om kosten te besparen én zwaar te investeren in infrastructuur, branding en content om klanten aan te trekken en de vraag te versterken. Om daarin te slagen, zullen de telecombedrijven nauw moeten samenwerken met verschillende partners, voornamelijk content- en technologieleveranciers.'

De telecomsector wordt geconfronteerd met 4 belangrijke uitdagingen:
- steeds mondigere eindgebruikers eisen lagere prijzen en meer gebruiksgemak

- de traditionele scheidingslijnen tussen de telecom- en technologie-industrie vervagen waardoor nieuwe competitieve uitdagingen de kop opsteken

- bedrijven polariseren tussen enerzijds volume-gebaseerde modellen analoog aan nutsleveranciers en anderzijds modellen gebaseerd op diensten met toegevoegde waarde

- de voortdurende technologische ontwikkeling.

Fusies en overnames mager alternatief voor organische groei Veel bedrijven zijn bovengenoemde uitdagingen aangegaan via fusies en overnames. De meeste geïnterviewden menen echter dat de toegenomen fusie- en overnameactiviteiten niet noodzakelijk een echte onderliggende opleving van de sector weerspiegelen. Deze fusies hebben verschillende beweegredenen (schaalgrootte opbouwen en kosten besparen, of nieuwe geografische markten aanboren), maar zijn vooral een defensief antwoord op de uitdagingen van de sector. Dergelijke strategie geeft daarom, op lange termijn, geen rechtsreeks antwoord op de vooruitzichten van dalende inkomsten, aldus de ondervraagden.

Sleutel tot succes: investeringen en partnerships
De telecomindustrie is misschien nog niet helemaal hersteld van de zware investeringen in 3G-licenties, maar moet haar financieel conservatisme afbouwen om het potentieel van nieuwe diensten aan te boren menen geïnterviewden. 'Operators zijn angstig de verkeerde keuzes te maken, en maken uiteindelijk geen keuze, wat zorgwekkend is,' zegt Van Dam. 'Zonder investeringen in content en netwerken van de volgende generatie kunnen de operators niet de diensten ontwikkelen die ze nodig hebben om de komende inkomstenkloof te dichten.'

De onzekerheid biedt echter ook heel wat kansen aldus geïnterviewden. 'De bedrijven die zich concentreren op het opbouwen en versnellen van inkomsten van de volgende generatie, eerder dan op het ondersteunen van afnemende traditionele diensten, en die flexibel kunnen samenwerken met een reeks content- en technologieleveranciers, zouden de winnaars kunnen worden,' gaat Van Dam verder.

Over Next Generation Gap
Next Generation Gap is de zesde jaarlijkse studie van Ernst & Young over de Europse telecomindustrie. Gebaseerd op diepte-interviews met 35 topmensen uit telecom- en technologiebedrijven (waaronder KPN en ABN AMRO), investeerders, regelgevers en analisten, aangevuld met de expertise van Ernst & Young, bericht de studie over de veranderende kijk op de telecom- en technologiesectoren overal in Europa.

Noot aan de redactie,