Titel: Fusies telecombedrijven resulteren niet in opleving sector
ERNST AND YOUNG
Rubriek: Economie
Datum en tijd: 29-06-2006 10:47
Ernst & Young: fusies en overnames tussen Europese telecombedrijven
resulteren niet in opleving sector
AMSTERDAM, 29 JUNI 2006 - De Europese telecomsector moet méér investeren
in infrastructuur, branding en inhoud 'content', willen zij het risico op
een kloof tussen groeiverwachtingen en toekomstige inkomsten afwenden.
Dit is de hoofdconclusie van de 'Next Generation Gap', een studie van
Ernst & Young over de Europese Telecomsector, gebaseerd op
diepte-interviews met 35 topmensen van bedrijven uit de Europese telecom-
en technologiesectoren en haar stakeholders, waaronder KPN en ABN AMRO.
De terughoudendheid van telecombedrijven om investeringen te doen, heeft
een belangrijke rol gespeeld in de trage toename van content- en
data-diensten die, gekoppeld aan de afnemende inkomsten uit traditionele
diensten, - al binnen drie jaar - een 'inkomstenkloof' zal doen ontstaan
die de telecombedrijven nu moeten beginnen te dichten.
'Door versnelde technologische vernieuwingen en wijzigingen in de
regelgeving bevindt de hele Europese telecomindustrie zich in
onzekerheid,' zegt Martin van Dam, partner bij Ernst & Young. 'Inkomsten
uit traditionele diensten zoals vaste telefonie nemen momenteel sneller
af dan dat inkomsten uit nieuwe diensten toenemen. Er is echter nog
voldoende tijd om de kloof te dichten, mits bedrijven zich verder
inspannen om kosten te besparen én zwaar te investeren in infrastructuur,
branding en content om klanten aan te trekken en de vraag te versterken.
Om daarin te slagen, zullen de telecombedrijven nauw moeten samenwerken
met verschillende partners, voornamelijk content- en
technologieleveranciers.'
De telecomsector wordt geconfronteerd met 4 belangrijke uitdagingen:
- steeds mondigere eindgebruikers eisen lagere prijzen en meer
gebruiksgemak
- de traditionele scheidingslijnen tussen de telecom- en
technologie-industrie vervagen waardoor nieuwe competitieve uitdagingen
de kop opsteken
- bedrijven polariseren tussen enerzijds volume-gebaseerde modellen
analoog aan nutsleveranciers en anderzijds modellen gebaseerd op diensten
met toegevoegde waarde
- de voortdurende technologische ontwikkeling.
Fusies en overnames mager alternatief voor organische groei
Veel bedrijven zijn bovengenoemde uitdagingen aangegaan via fusies en
overnames. De meeste geïnterviewden menen echter dat de toegenomen fusie-
en overnameactiviteiten niet noodzakelijk een echte onderliggende
opleving van de sector weerspiegelen. Deze fusies hebben verschillende
beweegredenen (schaalgrootte opbouwen en kosten besparen, of nieuwe
geografische markten aanboren), maar zijn vooral een defensief antwoord
op de uitdagingen van de sector. Dergelijke strategie geeft daarom, op
lange termijn, geen rechtsreeks antwoord op de vooruitzichten van dalende
inkomsten, aldus de ondervraagden.
Sleutel tot succes: investeringen en partnerships
De telecomindustrie is misschien nog niet helemaal hersteld van de zware
investeringen in 3G-licenties, maar moet haar financieel conservatisme
afbouwen om het potentieel van nieuwe diensten aan te boren menen
geïnterviewden. 'Operators zijn angstig de verkeerde keuzes te maken, en
maken uiteindelijk geen keuze, wat zorgwekkend is,' zegt Van Dam. 'Zonder
investeringen in content en netwerken van de volgende generatie kunnen de
operators niet de diensten ontwikkelen die ze nodig hebben om de komende
inkomstenkloof te dichten.'
De onzekerheid biedt echter ook heel wat kansen aldus geïnterviewden. 'De
bedrijven die zich concentreren op het opbouwen en versnellen van
inkomsten van de volgende generatie, eerder dan op het ondersteunen van
afnemende traditionele diensten, en die flexibel kunnen samenwerken met
een reeks content- en technologieleveranciers, zouden de winnaars kunnen
worden,' gaat Van Dam verder.
Over Next Generation Gap
Next Generation Gap is de zesde jaarlijkse studie van Ernst & Young over
de Europse telecomindustrie. Gebaseerd op diepte-interviews met 35
topmensen uit telecom- en technologiebedrijven (waaronder KPN en ABN
AMRO), investeerders, regelgevers en analisten, aangevuld met de
expertise van Ernst & Young, bericht de studie over de veranderende kijk
op de telecom- en technologiesectoren overal in Europa.
Noot aan de redactie,