Ingezonden persbericht
Media Alert
29 juni, 2006
Verzekeraars pakken fraudeurs aan tijdens vakantieperiode
~ Voorspellende software verhoogt pakkans en doet verzekeringspremies dalen ~
Fraudedetectie is met de vakantieperiode voor de deur een 'hot topic' in de verzekeringsbranche. Het is algemeen bekend dat er tijdens de vakantieperiode veel frauduleuze schadeclaims worden ingediend. Jaarlijks maakt een groot aantal vakantiegangers ten onrechte melding van diefstal of beschadiging van fotocamera's, zonnebrillen en andere kostbare bezittingen. Met behulp van voorspellende software kan de pakkans aanzienlijk worden verhoogd.
Het is voor een verzekeraar heel belangrijk om voorop te blijven lopen in de markt en snel en adequaat in te spelen op dit probleem. Een schatting van SPSS, specialist op het gebied van predictive analytics software, leert dat verzekeraars op jaarbasis enkele miljoenen euro's kunnen besparen wanneer zij voorspellende software inzetten voor de bestrijding van frauduleuze schadeclaims.
De pakkans bij fraude met schade-, reis- en aansprakelijkheidsverzekeringen is op dit ogenblik erg laag. Het gevolg is dat verzekeraars op jaarbasis ten onrechte bijna 1 miljard euro uitkeren*. Voor verzekeraars betekent dit een enorme kostenpost en voor de eerlijke klanten heeft dit nadelige gevolgen voor de premie die zij betalen.
Verzekeringexperts vermoeden dat 5 tot 10% van de schadeclaims onrechtmatig is. Het gebruik van voorspellende software maakt het mogelijk om verdachte schadeclaims automatisch te filteren en door een verzekeringsexpert te laten onderzoeken. Schadeclaims met een laag risicoprofiel worden onmiddellijk geïdentificeerd, telefonisch goedgekeurd en afgehandeld.
"Deze benadering helpt verzekeraars om de hoge kosten die verbonden zijn aan de verwerking van aangiftes met 25% te drukken", zegt Marcel Holsheimer, vice-president Marketing bij SPSS. "Voor de klant betekent dit dat de prijzen van de verzekeringspremies dalen."
* Verbond van Verzekeraars: februari 2006
(268 woorden)
BERICHT VOOR DE REDACTIE
Over SPSS
SPSS (NASDAQ : SPSS) is een wereldwijde leverancier van software-oplossingen voor predictive analytics. De organisatie is actief in meer dan 80 landen en heeft ruim 1.300 medewerkers.
Al meer dan 37 jaar stelt SPSS zijn klanten in staat zich beter op hun kernactiviteiten te concentreren en hun prestaties te verbeteren. SPSS' klantenportfolio bestaat uit meer dan 120.000 bedrijven, academische instituten, zorgaanbieders, marktonderzoeksbedrijven en overheidsinstellingen. Met de software van SPSS kunnen organisaties de interactie met klanten, medewerkers, patiënten, studenten en burgers optimaliseren. Tevens zorgt de software ervoor dat de activiteiten die vandaag worden ondernomen, een positief effect hebben op doelen in de toekomst.
Met de geavanceerde oplossingen van SPSS, die elkaar perfect aanvullen, kunnen organisaties veranderingen in houding, gedrag en voorkeuren van mensen kwantificeren en hier direct op anticiperen. Zo kunnen zij hun strategieën en tactieken vol vertrouwen bijsturen. Meer informatie: www.spss.nl
Voor verdere persinformatie, fotomateriaal of een interview kunt u contact opnemen met Marieke van Zuien van LEWIS, Global Public Relations:
Tel: +31 (0)40 235 46 00
E-mail: mariekev@lewispr.com http://www.lewispr.com
Voor verdere algemene informatie kunt u contact opnemen met Bernadette van Beest van SPSS:
Tel: +31 (0)183 651 777
E-mail: bbeest@spss.com http://www.spss.nl
LEWIS - Global Public Relations
Hoevenweg 29
5652 AW Eindhoven
Nederland
Tel: +31 40 235 46 00
Fax: +31 40 235 46 01
Web: www.lewispr.com