Rechtbank Haarlem
Klanten tevreden over rechtbank Leeuwarden
Dit is de belangrijkste conclusie naar aanleiding van het
klantwaarderingsonderzoek dat eind 2005 is gehouden. Tien rechtbanken
van vergelijkbare omvang hebben dit onderzoek gezamenlijk uitgevoerd.
86% van de klanten is tevreden over de dienstverlening van de
rechtbank Leeuwarden. In 2001 was dit percentage 77%. De gemiddelde
score van de tien rechtbanken is 84%.
Functioneren rechter
Uit het klantwaarderingsonderzoek blijkt verder dat de algemene
tevredenheid over het rechterlijk functioneren 82% is (gemiddelde van
de tien rechtbanken is 80%). Rechters lichten het verloop van de
zitting duidelijk toe, luisteren naar de verschillende standpunten,
zijn deskundig, bieden ruimte voor verhaal en leven zich in de
situatie in. Dit alles gebeurt op een onpartijdige manier.
Zittingsbezoek
Verder zijn de klanten tevreden over de dienstverlening van de
gerechtsbodes en portiers. Ze voelen zich over het algemeen goed
behandeld door alle medewerkers van de rechtbank. De klanten zijn wel
minder tevreden over de wachttijden voor aanvang van een zaak en de
privacy in de wachtruimten.
Ontwikkelingen ten opzichte van 2001
Over de beslissingen van de rechtbank wordt uiteenlopend gedacht. De
leesbaarheid scoort goed maar de rechtseenheid, de duidelijkheid van
de motivering en de snelheid van beslissingen zijn voor verbetering
vatbaar. De tevredenheid over deze punten is echter wel toegenomen ten
opzichte van 2001.
Positieve ontwikkelingen in de tevredenheid in vergelijking met 2001
zijn verder de uniformiteit van werken (van 30% naar 61%), de
informatieverstrekking over lopende zaken (van 51% naar 71%) en de
doorlooptijden van zaken (van 23% naar 42%). Op deze punten is
duidelijk vooruitgang geboekt maar ze worden wel aangemerkt als
verbeterpunten.
Achtergrondinformatie
De resultaten van het klantwaarderingsonderzoek zijn gebaseerd op 150
ingevulde vragenlijsten door professionele partners. Hierbij kan
gedacht worden aan advocaten, officieren van justitie, deurwaarders en
professioneel gemachtigden. Daarnaast zijn 206 rechtzoekenden
geïnterviewd na afloop van de behandeling van hun zaak.
De tien deelnemende rechtbanken aan het klantwaarderingsonderzoek
zijn: Alkmaar, Almelo, Assen, Dordrecht, Groningen, Leeuwarden,
Maastricht, Middelburg, Roermond en Zutphen.
Het eindrapport van de tien maatrechtbanken "De zaken meer op orde"
treft u aan bij Over de rechtbank > Klantwaarderingsonderzoek.
Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van het gerechtsbestuur en
draagt bij aan de verdere kwaliteitsverbetering van de rechtbank
Leeuwarden.
Bron: Rechtbank Leeuwarden
Datum actualiteit: 29 juni 2006 Naar boven