Rechtbank Haarlem


Klanten tevreden over rechtbank Leeuwarden

Dit is de belangrijkste conclusie naar aanleiding van het klantwaarderingsonderzoek dat eind 2005 is gehouden. Tien rechtbanken van vergelijkbare omvang hebben dit onderzoek gezamenlijk uitgevoerd. 86% van de klanten is tevreden over de dienstverlening van de rechtbank Leeuwarden. In 2001 was dit percentage 77%. De gemiddelde score van de tien rechtbanken is 84%.

Functioneren rechter
Uit het klantwaarderingsonderzoek blijkt verder dat de algemene tevredenheid over het rechterlijk functioneren 82% is (gemiddelde van de tien rechtbanken is 80%). Rechters lichten het verloop van de zitting duidelijk toe, luisteren naar de verschillende standpunten, zijn deskundig, bieden ruimte voor verhaal en leven zich in de situatie in. Dit alles gebeurt op een onpartijdige manier.

Zittingsbezoek
Verder zijn de klanten tevreden over de dienstverlening van de gerechtsbodes en portiers. Ze voelen zich over het algemeen goed behandeld door alle medewerkers van de rechtbank. De klanten zijn wel minder tevreden over de wachttijden voor aanvang van een zaak en de privacy in de wachtruimten.

Ontwikkelingen ten opzichte van 2001
Over de beslissingen van de rechtbank wordt uiteenlopend gedacht. De leesbaarheid scoort goed maar de rechtseenheid, de duidelijkheid van de motivering en de snelheid van beslissingen zijn voor verbetering vatbaar. De tevredenheid over deze punten is echter wel toegenomen ten opzichte van 2001.

Positieve ontwikkelingen in de tevredenheid in vergelijking met 2001 zijn verder de uniformiteit van werken (van 30% naar 61%), de informatieverstrekking over lopende zaken (van 51% naar 71%) en de doorlooptijden van zaken (van 23% naar 42%). Op deze punten is duidelijk vooruitgang geboekt maar ze worden wel aangemerkt als verbeterpunten.

Achtergrondinformatie
De resultaten van het klantwaarderingsonderzoek zijn gebaseerd op 150 ingevulde vragenlijsten door professionele partners. Hierbij kan gedacht worden aan advocaten, officieren van justitie, deurwaarders en professioneel gemachtigden. Daarnaast zijn 206 rechtzoekenden geïnterviewd na afloop van de behandeling van hun zaak. De tien deelnemende rechtbanken aan het klantwaarderingsonderzoek zijn: Alkmaar, Almelo, Assen, Dordrecht, Groningen, Leeuwarden, Maastricht, Middelburg, Roermond en Zutphen.
Het eindrapport van de tien maatrechtbanken "De zaken meer op orde" treft u aan bij Over de rechtbank > Klantwaarderingsonderzoek.

Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van het gerechtsbestuur en draagt bij aan de verdere kwaliteitsverbetering van de rechtbank Leeuwarden.

Bron: Rechtbank Leeuwarden Datum actualiteit: 29 juni 2006 Naar boven