Mediahype rondom afsluiting door KPN
HEERENVEEN, 20060628 -- Het telefonienetwerk rond Heerenveen raakte gistermiddag bijna overbelast. Veel verontrustte klanten van Fiberworld belden naar het Friese bedrijf om nog meer uitleg te krijgen over de, op dat moment reeds in gang gezette, afsluiting door KPN van hun internetverbinding.Ondanks de verwoede pogingen een en ander te voorkomen heeft KPN geen moment geaarzeld de verbinding plat te leggen en heeft KPN daarmee de klant rechtstreeks betrokken in het financiële geding wat er speelt.
Fiberworld betreurt het ten zeerste dat haar klanten op deze manier de dupe worden van juridisch getouwtrek. Harry Dijkstra van Fiberworld: "ons wordt verweten dat wij de veroorzaker zijn van de afsluiting, dit is niet het geval, KPN sluit de klanten af, niet wij." "er is een dispuut met KPN, dat wordt door geen van de partijen ontkent. Maar om dat over de rug van goedwillende klanten uit te vechten is niet onze keuze en betreuren wij ten zeerste".
Fiberworld ziet zich gesteund door veel van haar klanten die niet zijn ingegaan op het aanbod wat KPN heeft gedaan maar zijn ingegaan op het migratievoorstel van Fiberworld. Dijkstra: "de meest gehoorde reactie van klanten is dat zij verontwaardigd zijn dat KPN hen aanschrijft en vervolgens een bijzonder onredelijke termijn geeft om maatregelen te treffen en dat zij, als gevolg van deze actie, niks liever willen dan meegaan in het voorstel van Fiberworld."
Fiberworld is nog steeds voornemens om het conflict met KPN op te lossen. "op de een of andere manier lijkt overleg niet mogelijk, een eerder gedaan aanbod om een bankgarantie af te geven werd ook niet gehonoreerd. Wij geloven zozeer in de zaak dat we er alle vertrouwen in hebben deze zaak positief voor Fiberworld te kunnen laten aflopen" zo laat Dijkstra weten op de vraag wat de vervolgstappen nu zullen zijn. "we schuwen de publiciteit niet en zullen laten weten dat wij niet de zoveelste partij zijn die overstag gaat door het KPN geweld."
Er zal dus een rechtzaak volgen, dat lijkt onvermijdelijk. Dat inmiddels de klanten de dupe zijn geworden van de zaak is Fiberworld een doorn in het oog en ,zo laat zij weten via een woordvoerder: "wij stellen alles in het werk onze klanten die zijn overgestapt maar ook de klanten die inmiddels noodgedwongen de overstap naar hetnet of directdsl hebben gemaakt volledig ten dienst te staan en ze te helpen bij elke vraag die zij hieromtrent hebben".
Fiberworld heeft de klanten de mogelijkheid geboden om een migratie te doen waardoor oa emailadressen en dergelijke behouden blijven, echter wel met het risico dat de verbinding enkele dagen wordt onderbroken.