Gemeente Zwolle
Volop ideeën voor experiment wijkbudgetten
Datum uitgave: 06/02/2006
Bewoners van delen van Zwolle-Zuid en de Aalanden hebben de afgelopen maanden vele goede ideeën aangedragen, die meedingen naar een wijkbudget. In de Aalanden (oost en noord) zijn veertien verkiesbare projecten ingediend, terwijl in de buurten Geren, Gerenlanden en Ittersumerlanden tien projecten meedingen.
2Dat heeft wethouder Janco Cnossen vrijdag 2 juni 2006 bekendgemaakt tijdens de prijsuitreiking naar aanleiding van een prijsvraag uit de krant 'Kansrijk in de Wijk'. De indieners van de voorstellen worden persoonlijk geïnformeerd. De komende maanden kiezen bewoners zelf de uit te voeren projecten tijdens een speciale verkiezingsavond.
Het is de tweede keer dat het experiment wijkbudgetten wordt gehouden. Vorig jaar was het wijkexperiment een groot succes. Daarom is besloten om een vervolg te geven aan het experiment. Het experiment houdt in dat wijkbewoners budgetten toegewezen krijgen (ze worden opdrachtgever) voor zelfbedachte en zelf uit te voeren projecten in hun wijk. Zij kunnen zelf allerlei ideeën aandragen voor het verbeteren van de leefomgeving.
De verkiezingsavonden zijn op 28 juni in Sio in Zwolle-Zuid en op 6 juli in De Bolder in Aalanden. De verkiezingsavonden zijn een feestelijk gebeuren. De ideeën worden door de bewoners zelf gepresenteerd. Er zijn optredens van muziek en of dansgroepen uit de buurt. Aan het eind van de avond zijn de winnaars bekend. De winnende ideeën kunnen daarna door de bewoners worden uitgevoerd.
Voor beide wijken hebben de gemeente en de Zwolse woningcorporaties ¤ 100.000,- beschikbaar om de ideeën uit te voeren. Bij de uitvoering zijn de bewoners ook nauw betrokken.
De gemeente heeft het experiment opgesteld met de partners uit het wijkgericht werken: de drie Zwolse woningbouwcorporaties, politie IJsselland, De Kern (maatschappelijk werk), Stichting Welzijn Ouderen en Travers. Dit is vrij uniek in Nederland. Bijna alle partners leveren een eigen bijdrage aan het experiment. Dit kunnen financiële middelen zijn, maar ook beschikbare uren.
Bron: Afdeling communicatie