Ingezonden persbericht



---



PERSBERICHT

Naarden, 28 juni 2006

CARSPOTTER: UNIEKE NIEUWE SMS-DIENST VOOR AUTOKOPERS EN LIEFHEBBERS

Op zoek naar een andere auto? Of alleen maar benieuwd naar wat die van de buurman heeft gekost? Vanaf vandaag kunnen consument, autofreak en handelaar terecht bij de nieuwe SMS-dienst CarSpotter. Die biedt - op basis van een opgegeven kenteken - een schat aan informatie over nieuwprijs, actuele waarde en prestaties van elke personenauto, motorfiets of bedrijfswagen. En dat alles binnen een halve minuut. CarSpotter is een initiatief van For Sale Communicatie Amsterdam en Golden Bytes, de grootste SMS-dienstverlener van Nederland. Talpa Media is met haar radio-, TV- en internetplatforms de derde partner in de samenwerking rond CarSpotter.

In Nederland wisselen jaarlijks ongeveer 2,7 miljoen auto's van eigenaar. CarSpotter wil behulpzaam zijn bij de oriëntatie op de aankoop van zowel consument als handelaar. Met CarSpotter weet de consument wat de dealer weet over auto's, motoren en bedrijfswagens. Hoewel CarSpotter in eerste instantie bedoeld is als hulpmiddel in het aankoopproces, blijkt uit de tests met deze nieuwe SMS-dienst dat CarSpotter ook een hoge fun-factor heeft. Het blijkt dat consumenten het leuk vinden om te weten wat de auto van de buurman of de baas heeft gekost. Of om alles te weten over die mooie terreinwagen waar je in de file naast komt te staan.

Met CarSpotter heb je alleen maar een kenteken en een mobiele telefoon nodig. Je stuurt een SMS met het keyword SPOT naar nummer 2020 en krijgt binnen 30 seconden twee SMS berichten terug. Het eerste bericht bevat de gegevens van kenteken deel 1 met bouwjaar, merk, type en nieuwwaarde plus een indicatie van de actuele waarde (op basis van Autotelex). Het tweede SMS-bericht geeft informatie over de prestaties van de auto: maximum snelheid, aantal cilinders, aantal PK's, acceleratie van 0 tot 100 km/u en ledig gewicht. De kosten bedragen Euro 1,50 per ontvangen bericht.

De drie samenwerkende partners willen CarSpotter een volwaardig hulpmiddel laten zijn, dat als informatiebron fungeert voor zowel de automotive-branche als haar consumenten, maar ook als entertainmentdienst voor alle geïnteresseerde Nederlanders. Directeur van For Sale, Jan Klestadt, ziet grote mogelijkheden voor CarSpotter. Hij zegt: "Het is een kwestie van tijd en dan kunnen we nog een heleboel andere informatie toevoegen, zoals het aantal gereden kilometers en de schadehistorie van een auto. Dat zijn belangrijke dingen om te weten voordat je zo'n grote beslissing neemt als de aanschaf van een tweedehands auto. Het unieke van CarSpotter daarbij is dat het een mobiele dienst is. Je kunt 'm raadplegen tot in de showroom. En commercieel zijn er ook tal van mogelijkheden. Denk aan verzekeringen, autofinanciering, dealers, leaseprijzen en noem maar op. Daar kan onze CarSpotter-service moeiteloos naar verwijzen."

_________________