Politie Hollands Midden ruim voldoende voor afhandeling aangifte
Politie belt aangevers terug over verloop onderzoek
Hollands Midden, 28-06-2006 o Politie Hollands Midden verbetert in het
kader van burgertevredenheid de communicatie met de burger. Deze week
valt huis aan huis Politiepost in 270.000 brievenbussen in de regio.
Deze krant bevat actuele informatie over het korps. Daarnaast is het
korps gestart met het informeren van mensen die aangifte hebben gedaan
over het verloop van hun aangifte. Uit onderzoek blijkt dat de
aangevers dit gemiddeld met het cijfer 8 waarderen.
Terugbellen aangevers
Politie Hollands Midden heeft onlangs een klanttevredenheidsonderzoek
uitgevoerd over het opnemen van aangiftes. De aangevers zijn over het
algemeen tevreden over de wijze waarop dit gebeurt, en belonen het met
het cijfer 7,5. Een van de uitkomsten van het
klanttevredenheidsonderzoek is dat aangevers graag geïnformeerd willen
worden over het verloop van hun aangifte. Politie Hollands Midden is
daarom al tijdens het klanttevredenheidsonderzoek gestart met het
informeren van aangevers.
Wie aangifte heeft gedaan, wordt na verloop van tijd teruggebeld door
een politiemedewerker. Deze medewerker geeft de stand van zaken over
de aangifte door: (niet) opgelost, nog in onderzoek of dat de
informatie wordt gebruikt in een ander lopend onderzoek. Op deze
manier hoopt de politie de burger meer te betrekken bij het verloop
van het politieonderzoek.
Aangevers tevreden over terugbelacties
Omdat Politie Hollands Midden het contact met de burger wil verbeteren
is tevens onderzocht of de aangevers het op prijs stellen dat zij
geïnformeerd worden. De aangevers reageren over het algemeen
enthousiast over het contact. Ze vinden het belangrijk om geïnformeerd
te blijven over het verloop van het onderzoek. De klantvriendelijkheid
van de politie, de deskundigheid en de wijze waarop het informeren
plaats vindt worden dan ook met gemiddeld een 8 gewaardeerd.
Ook politieagenten zijn tevreden over het contact dat ze hebben met
burgers over de aangifte. Tijdens het contact wordt vaak nieuwe
informatie uitgewisseld over de aangifte, zo is het al voorgekomen dat
een aangever een nieuwe getuige van een incident meldt. Hierdoor kon
de zaak worden opgelost.
Politiepost
Deze week verschijnt Politiepost huis aan huis in de regio. In totaal
krijgen 270.000 huishoudens deze politiekrant. Politie Hollands Midden
wil hiermee inwoners informeren over wat de politie doet en wat zij
wil bereiken. De Politiepost is het resultaat van een onderzoek dat is
uitgevoerd onder burgers in de regio. Centraal stonden de vragen Wat
wilt u weten over/van de politie en Hoe wilt u deze informatie
aangeboden krijgen. Uit de resultaten van het onderzoek bleek onder
meer dat de ondervraagden graag een politiekrant zouden ontvangen. De
ondervraagden gaven aan iets te willen weten over politiezaken zoals
preventie, beleid, de wijkagent en jeugdzaken. Al deze zaken zijn
terug te vinden in Politiepost.
--- einde bericht ---