Time : 16:20:19
Date : 28 June 2006
Sender Name: Delhaize Group
Reactie Delhaize op onderzoek naar prijzen in Belgische supermarkten
Delhaize. De kwaliteit maakt het verschil
Test-Aankoop heeft vandaag de resultaten van haar onderzoek naar de
prijzen in Belgische supermarkten gepubliceerd. Delhaize wil echter
wijzen op een aantal elementen in de onderzoeksmethode van
Test-Aankoop die een vertekend beeld van de werkelijkheid geven. Een
belangrijke factor die ontbreekt in het onderzoek, is de kwaliteit
van de vergeleken producten. En net dit element is cruciaal bij
Delhaize. Delhaize vergelijkt dan ook enkel de prijzen van
productenwaarvan de kwaliteit evenwaardig is. Kwaliteit leveren is
immers een engagement van de onderneming ten opzichte van de klant
voor wat de volledige winkelervaring betreft. Onze klanten moeten
tevreden zijn over de winkel, het productaanbod, de prijs, het
personeel en de
dienstverlening. En hierin maakt Delhaize het verschil.
Kwaliteit en juiste prijzen gaan hand in hand bij Delhaize
Delhaize biedt de klant keuze: keuze uit een ruim assortiment met
voor elk budget wat wils. 'Leef zoals je wil' is dan ook de slagzin
in de communicatie van Delhaize. Maar boven alles biedt Delhaize
kwaliteit.
Delhaize voert een 'juiste prijs'-beleid waarbij enkel de beste
kwaliteit wordt geselecteerd en aan de beste prijs wordt aangeboden.
Kwaliteit is een criterium waarop Delhaize geen toegevingen doet. Een
product dat niet aan de kwaliteitseisen van Delhaize voldoet, komt
niet in de rekken. De kwaliteit van de producten wordt dan ook
regelmatig nauwgezet gecontroleerd.
Ook de huismerken van Delhaize moeten aan strenge kwaliteitsnormen
voldoen. De producten van het Delhaize-merk hebben minstens dezelfde
kwaliteit als de producten van de nationale merken, maar ze zijn wel
minimum 10% goedkoper. Voor het assortiment van het huismerk 365
geldt dat ze minimum dezelfde kwaliteit bieden als de producten die
bij de hard discounters te verkrijgen zijn et dit voor eenzelfde
prijsniveau.
Delhaize vergelijkt enkel de prijzen van producten met vergelijkbare
kwaliteit. Test-Aankoop daarentegen geeft hierover geen enkele
garantie. In het onderzoek van Test-Aankoop wordt nergens rekening
gehouden met de kwaliteit van het product. Zo is de kwaliteit van de
producten van 365 niet altijd te vergelijken met de andere
basisproducten van onze concurrenten. Bovendien hebben bepaalde
producten uit het Delhaize-assortiment een superieure kwaliteit in
vergelijking met de producten van nationale merken. Ook hiermee wordt
in de prijsvergelijking van Test-Aankoop geen rekening gehouden.
Dezelfde prijs voor iedereen
Delhaize garandeert al haar klanten dezelfde prijs, ongeacht in welke
Delhaize-supermarkt ze hun boodschappen doen. Delhaize België voert
immers een nationaal prijsbeleid waarbij alle Delhaize-supermarkten
en alle AD Delhaizes steeds dezelfde prijzen hanteren, ook de winkels
aan de kust tijdens het hoogseizoen.
In de resultaten van het onderzoek van Test-Aankoop hebben onze
individuele Delhaize-supermarkten en AD Delhaize-winkels vaak een
verschillend prijsniveau. Dit kan verklaard worden door het feit dat
het onderzoek van Test-Aankoop meerdere weken in beslag nam. Prijzen
worden immers op dagelijkse basis aangepast en er zijn wekelijkse
aanbiedingen. Het is dus onmogelijk om het prijsniveau van
verschillende winkels correct te vergelijken wanneer de
onderzoeksperiode meerdere weken in beslag neemt.
Een nauwgezette prijsberekeningsmethode
Achter het bepalen van de prijzen in de Delhaize-winkels gaat een
nauwgezet systeem schuil dat een correcte prijspositionering
garandeert. De berekeningsmethode werd opgesteld in samenwerking met
Professor Alain Bultez, gespecialiseerd in econometrische
marktstudies en verbonden aan de Facultés Universitaires Catholiques
de Mons en de Universiteit Louis Pasteur & Robert Schuman in
Straatsburg.
Wekelijks worden de prijzen van meer dan 170 winkels van onze
concurrenten genoteerd, hetgeen jaarlijks neerkomt op meer dan 14
miljoen prijsnoteringen. Een computersysteem vergelijkt deze prijzen
met die in onze winkels. Als eerste criterium geldt dat producten
enkel worden vergeleken indien ze een vergelijkbaar niveau van
kwaliteit hebben. Ten tweede worden de prijzen vergeleken met de
prijzen bij onze belangrijkste concurrenten. Indien nodig, wordt de
prijs van het product bij Delhaize naar beneden bijgesteld.
Elke week opnieuw worden onze prijzen berekend op basis van de
prijsnoteringen bij de concurrentie. Delhaize blijft de prijzen dan
ook aanpassen waar nodig zodat onze klant elke dag opnieuw een juiste
prijs aangeboden krijgt. Prijzen zijn dan ook een steeds wijzigend
gegeven. Vandaar dat een onderzoek over meerdere weken een vertekend
beeld geeft. Bovendien zijn er ook wat betreft de gebruikte data
cruciale verschillen tussen de gegevens die Delhaize gebruikt en deze
van Test-Aankoop. Er kunnen vragen gesteld worden bij de statistische
relevantie van de enquête van Test-Aankoop. Delhaize vergelijkt
voortdurend de prijzen van 6.000 producten. In de enquête van
Test-Aankoop heeft de vergelijking slechts betrekking op 277
producten.
Volgens de prijsindex van Delhaize is het prijsverschil tussen
Delhaize en haar concurrenten veel kleiner. Delhaize levert dan ook
sterke inspanningen sinds begin dit jaar met meer dan 1.000
prijsverlagingen. Hieronder vindt u een overzicht van de prijsindex
van de maand mei en de maand februari van dit jaar (de periode waarin
Test-Aankoop haar onderzoek uitvoerde). De resultaten van februari
geven een heel ander beeld dan de resultaten van Test-Aankoop.
Bovendien geeft de prijsindex van mei aan dat het prijsverschil
tussen Delhaize en de andere distributeurs verder verkleint en dat
Delhaize in mei bovendien goedkoper was dan Super GB.
Mei 2006Februari 2006
Delhaize100100
Colruyt95,6195,08
Super GB100,3999,02
Carrefour98,7897,81
Prijzen voor elk budget
Dat Delhaize een assortiment op maat van de klant heeft, vertaalt
zich ook in een aanbod voor elk budget. Naast de producten van
nationale merken, biedt Delhaize ook huismerken aan. Het
Delhaize-merk biedt meer dan 6.000 producten aan die minstens 10%
goedkoper zijn dan de nationale merken maar minimum dezelfde
kwaliteit bieden. Het merk 365 heeft meer dan 370 producten met
hetzelfde prijs- en kwaliteitsniveau als bij de hard discounters en
biedt daarmee basisproducten aan tegen bodemprijzen. De verse
producten worden elke dag opnieuw tegen de beste marktprijs
aangeboden. De klant kan dus kiezen welk budget hij aan zijn aankopen
wil spenderen. Bovendien beloont Delhaize haar trouwe klanten met een
bijkomende korting van 0,5% wanneer men de plus-kaart gebruikt. Er
zijn ook elke week tal van acties met extra plus-punten bij aankoop
van bepaalde producten. Met deze korting werd evenmin rekening
gehouden in het onderzoek van Test-Aankoop. Nochtans gebeurt zo'n 90%
van de aankopen met de plus-kaart en wordt dus door onze klanten in
grote mate van deze korting gebruik gemaakt.
Over Delhaize België
Eind 2005 bestond het netwerk van Delhaize België uit 808 winkels,
waarvan 777 in België, 29 in het Groothertogdom Luxemburg en 2 in
Nordrhein-Westfalen (Duitsland). Met haar verschillende
winkelformaten (Delhaize supermarkten, AD Delhaize, Delhaize City,
Proxy Delhaize, Shop'n Go, Di en Tom&Co) realiseerde Delhaize België
in 2005 een omzetcijfer van 4 miljard euro. Delhaize had in 2005 een
marktaandeel in België van 26%*. De onderneming telt 16.000
medewerkers.
Delhaize België maakt deel uit van Delhaize Groep die actief is in
acht landen op drie continenten. Eind 2005 bestond het verkoopnetwerk
van Delhaize Groep uit 2.636 winkels. De groep stelde 136.000 mensen
te werk.
* Bron: AC Nielsen
Persinformatie
Catherine Alexandre
Senior VP Marketing & Communication
Tel. 02/412 82 57
Calexandre@delhaize.be
Katrien Verbeke
Communication Specialist
Tel. 02/412 82 39
Kverbeke@delhaize.be