Time : 16:20:19
Date : 28 June 2006
Sender Name: Delhaize Group

Reactie Delhaize op onderzoek naar prijzen in Belgische supermarkten

Delhaize. De kwaliteit maakt het verschil

Test-Aankoop heeft vandaag de resultaten van haar onderzoek naar de prijzen in Belgische supermarkten gepubliceerd. Delhaize wil echter wijzen op een aantal elementen in de onderzoeksmethode van Test-Aankoop die een vertekend beeld van de werkelijkheid geven. Een belangrijke factor die ontbreekt in het onderzoek, is de kwaliteit van de vergeleken producten. En net dit element is cruciaal bij Delhaize. Delhaize vergelijkt dan ook enkel de prijzen van productenwaarvan de kwaliteit evenwaardig is. Kwaliteit leveren is immers een engagement van de onderneming ten opzichte van de klant voor wat de volledige winkelervaring betreft. Onze klanten moeten tevreden zijn over de winkel, het productaanbod, de prijs, het personeel en de
dienstverlening. En hierin maakt Delhaize het verschil.

Kwaliteit en juiste prijzen gaan hand in hand bij Delhaize

Delhaize biedt de klant keuze: keuze uit een ruim assortiment met voor elk budget wat wils. 'Leef zoals je wil' is dan ook de slagzin in de communicatie van Delhaize. Maar boven alles biedt Delhaize kwaliteit.

Delhaize voert een 'juiste prijs'-beleid waarbij enkel de beste kwaliteit wordt geselecteerd en aan de beste prijs wordt aangeboden. Kwaliteit is een criterium waarop Delhaize geen toegevingen doet. Een product dat niet aan de kwaliteitseisen van Delhaize voldoet, komt niet in de rekken. De kwaliteit van de producten wordt dan ook regelmatig nauwgezet gecontroleerd.

Ook de huismerken van Delhaize moeten aan strenge kwaliteitsnormen voldoen. De producten van het Delhaize-merk hebben minstens dezelfde kwaliteit als de producten van de nationale merken, maar ze zijn wel minimum 10% goedkoper. Voor het assortiment van het huismerk 365 geldt dat ze minimum dezelfde kwaliteit bieden als de producten die bij de hard discounters te verkrijgen zijn et dit voor eenzelfde prijsniveau.

Delhaize vergelijkt enkel de prijzen van producten met vergelijkbare kwaliteit. Test-Aankoop daarentegen geeft hierover geen enkele garantie. In het onderzoek van Test-Aankoop wordt nergens rekening gehouden met de kwaliteit van het product. Zo is de kwaliteit van de producten van 365 niet altijd te vergelijken met de andere basisproducten van onze concurrenten. Bovendien hebben bepaalde producten uit het Delhaize-assortiment een superieure kwaliteit in vergelijking met de producten van nationale merken. Ook hiermee wordt in de prijsvergelijking van Test-Aankoop geen rekening gehouden.

Dezelfde prijs voor iedereen

Delhaize garandeert al haar klanten dezelfde prijs, ongeacht in welke Delhaize-supermarkt ze hun boodschappen doen. Delhaize België voert immers een nationaal prijsbeleid waarbij alle Delhaize-supermarkten en alle AD Delhaizes steeds dezelfde prijzen hanteren, ook de winkels aan de kust tijdens het hoogseizoen.

In de resultaten van het onderzoek van Test-Aankoop hebben onze individuele Delhaize-supermarkten en AD Delhaize-winkels vaak een verschillend prijsniveau. Dit kan verklaard worden door het feit dat het onderzoek van Test-Aankoop meerdere weken in beslag nam. Prijzen worden immers op dagelijkse basis aangepast en er zijn wekelijkse aanbiedingen. Het is dus onmogelijk om het prijsniveau van verschillende winkels correct te vergelijken wanneer de onderzoeksperiode meerdere weken in beslag neemt.

Een nauwgezette prijsberekeningsmethode

Achter het bepalen van de prijzen in de Delhaize-winkels gaat een nauwgezet systeem schuil dat een correcte prijspositionering garandeert. De berekeningsmethode werd opgesteld in samenwerking met Professor Alain Bultez, gespecialiseerd in econometrische marktstudies en verbonden aan de Facultés Universitaires Catholiques de Mons en de Universiteit Louis Pasteur & Robert Schuman in Straatsburg.

Wekelijks worden de prijzen van meer dan 170 winkels van onze concurrenten genoteerd, hetgeen jaarlijks neerkomt op meer dan 14 miljoen prijsnoteringen. Een computersysteem vergelijkt deze prijzen met die in onze winkels. Als eerste criterium geldt dat producten enkel worden vergeleken indien ze een vergelijkbaar niveau van kwaliteit hebben. Ten tweede worden de prijzen vergeleken met de prijzen bij onze belangrijkste concurrenten. Indien nodig, wordt de prijs van het product bij Delhaize naar beneden bijgesteld.

Elke week opnieuw worden onze prijzen berekend op basis van de prijsnoteringen bij de concurrentie. Delhaize blijft de prijzen dan ook aanpassen waar nodig zodat onze klant elke dag opnieuw een juiste prijs aangeboden krijgt. Prijzen zijn dan ook een steeds wijzigend gegeven. Vandaar dat een onderzoek over meerdere weken een vertekend beeld geeft. Bovendien zijn er ook wat betreft de gebruikte data cruciale verschillen tussen de gegevens die Delhaize gebruikt en deze van Test-Aankoop. Er kunnen vragen gesteld worden bij de statistische relevantie van de enquête van Test-Aankoop. Delhaize vergelijkt voortdurend de prijzen van 6.000 producten. In de enquête van Test-Aankoop heeft de vergelijking slechts betrekking op 277 producten.

Volgens de prijsindex van Delhaize is het prijsverschil tussen Delhaize en haar concurrenten veel kleiner. Delhaize levert dan ook sterke inspanningen sinds begin dit jaar met meer dan 1.000 prijsverlagingen. Hieronder vindt u een overzicht van de prijsindex van de maand mei en de maand februari van dit jaar (de periode waarin Test-Aankoop haar onderzoek uitvoerde). De resultaten van februari geven een heel ander beeld dan de resultaten van Test-Aankoop. Bovendien geeft de prijsindex van mei aan dat het prijsverschil tussen Delhaize en de andere distributeurs verder verkleint en dat Delhaize in mei bovendien goedkoper was dan Super GB.

Mei 2006Februari 2006
Delhaize100100
Colruyt95,6195,08
Super GB100,3999,02
Carrefour98,7897,81

Prijzen voor elk budget

Dat Delhaize een assortiment op maat van de klant heeft, vertaalt zich ook in een aanbod voor elk budget. Naast de producten van nationale merken, biedt Delhaize ook huismerken aan. Het Delhaize-merk biedt meer dan 6.000 producten aan die minstens 10% goedkoper zijn dan de nationale merken maar minimum dezelfde kwaliteit bieden. Het merk 365 heeft meer dan 370 producten met hetzelfde prijs- en kwaliteitsniveau als bij de hard discounters en biedt daarmee basisproducten aan tegen bodemprijzen. De verse producten worden elke dag opnieuw tegen de beste marktprijs aangeboden. De klant kan dus kiezen welk budget hij aan zijn aankopen wil spenderen. Bovendien beloont Delhaize haar trouwe klanten met een bijkomende korting van 0,5% wanneer men de plus-kaart gebruikt. Er zijn ook elke week tal van acties met extra plus-punten bij aankoop van bepaalde producten. Met deze korting werd evenmin rekening gehouden in het onderzoek van Test-Aankoop. Nochtans gebeurt zo'n 90% van de aankopen met de plus-kaart en wordt dus door onze klanten in grote mate van deze korting gebruik gemaakt.

Over Delhaize België
Eind 2005 bestond het netwerk van Delhaize België uit 808 winkels, waarvan 777 in België, 29 in het Groothertogdom Luxemburg en 2 in Nordrhein-Westfalen (Duitsland). Met haar verschillende winkelformaten (Delhaize supermarkten, AD Delhaize, Delhaize City, Proxy Delhaize, Shop'n Go, Di en Tom&Co) realiseerde Delhaize België in 2005 een omzetcijfer van 4 miljard euro. Delhaize had in 2005 een marktaandeel in België van 26%*. De onderneming telt 16.000 medewerkers.
Delhaize België maakt deel uit van Delhaize Groep die actief is in acht landen op drie continenten. Eind 2005 bestond het verkoopnetwerk van Delhaize Groep uit 2.636 winkels. De groep stelde 136.000 mensen te werk.

* Bron: AC Nielsen

Persinformatie

Catherine Alexandre
Senior VP Marketing & Communication
Tel. 02/412 82 57
Calexandre@delhaize.be

Katrien Verbeke
Communication Specialist
Tel. 02/412 82 39
Kverbeke@delhaize.be