Politie Hollands Midden krijgt ruim voldoende voor afhandeling aangifte

Politie Hollands Midden verbetert in het kader van burgertevredenheid de communicatie met de burger. Deze week valt huis aan huis Politiepost in 270.000 brievenbussen in de regio. Deze krant bevat actuele informatie over het korps. Daarnaast is het korps gestart met het informeren van mensen die aangifte hebben gedaan over het verloop van hun aangifte. Uit onderzoek blijkt dat de aangevers dit gemiddeld met het cijfer 8 waarderen.

Terugbellen aangevers Politie Hollands Midden heeft onlangs een klanttevredenheidsonderzoek uitgevoerd over het opnemen van aangiftes. De aangevers zijn over het algemeen tevreden over de wijze waarop dit gebeurt, en belonen het met het cijfer 7,5. Een van de uitkomsten van het klanttevredenheidsonderzoek is dat aangevers graag geïnformeerd willen worden over het verloop van hun aangifte. Politie Hollands Midden is daarom al tijdens het klanttevredenheidsonderzoek gestart met het informeren van aangevers.

Wie aangifte heeft gedaan, wordt na verloop van tijd teruggebeld door een politiemedewerker. Deze medewerker geeft de stand van zaken over de aangifte door: (niet) opgelost, nog in onderzoek of dat de informatie wordt gebruikt in een ander lopend onderzoek. Op deze manier hoopt de politie de burger meer te betrekken bij het verloop van het politieonderzoek.

Aangevers tevreden over terugbelacties Omdat Politie Hollands Midden het contact met de burger wil verbeteren is tevens onderzocht of de aangevers het op prijs stellen dat zij geïnformeerd worden. De aangevers reageren over het algemeen enthousiast over het contact. Ze vinden het belangrijk om geïnformeerd te blijven over het verloop van het onderzoek. De klantvriendelijkheid van de politie, de deskundigheid en de wijze waarop het informeren plaats vindt worden dan ook met gemiddeld een 8 gewaardeerd.

Ook politieagenten zijn tevreden over het contact dat ze hebben met burgers over de aangifte. Tijdens het contact wordt vaak nieuwe informatie uitgewisseld over de aangifte, zo is het al voorgekomen dat een aangever een nieuwe getuige van een incident meldt. Hierdoor kon de zaak worden opgelost.

Politiepost Deze week verschijnt Politiepost huis aan huis in de regio. In totaal krijgen 270.000 huishoudens deze politiekrant. Politie Hollands Midden wil hiermee inwoners informeren over wat de politie doet en wat zij wil bereiken. De Politiepost is het resultaat van een onderzoek dat is uitgevoerd onder burgers in de regio. Centraal stonden de vragen 'Wat wilt u weten over/van de politie' en 'Hoe wilt u deze informatie aangeboden krijgen'. Uit de resultaten van het onderzoek bleek onder meer dat de ondervraagden graag een politiekrant zouden ontvangen. De ondervraagden gaven aan iets te willen weten over politiezaken zoals preventie, beleid, de wijkagent en jeugdzaken. Al deze zaken zijn terug te vinden in Politiepost.

--- Noot voor de redactie,

Politie Hollands Midden