Cap Gemini Nederland



PERSBERICHT

Utrecht, 28 juni 2006

Capgemini in internationale top vijf van outsourcingbedrijven

De International Association of Outsourcing Professionals (IAOP) heeft Capgemini opgenomen in de Leaders Category voor outsourcing excellence , een benchmark voor kwaliteit in outsourcing. De IAOP roemt de klantenservice, managementkwaliteiten en kwalificaties van Capgemini.

De complete lijst van de 2006 Global Outsourcing 100 staat op http://www.outsourcingprofessional.org/content/23/152/1197 met ondernemingen uit de hele wereld die het volledige spectrum van outsourcingdiensten aanbieden, inclusief informatietechnologie en Business Process Outsourcing (BPO) maar ook gebieden als facilitair beheer, vastgoed- en vermogensbeheer, fabricage en logistiek. Capgemini richt zich op strategische, grote opdrachten op het gebied van BPO en IT-outsourcing en is binnengekomen op de vijfde plaats van de lijst. De rangorde van de lijst is gebaseerd op achttien criteria, waaronder het aantal werknemers, vaardigheden en opleidingsniveau van de werknemers, omzetgroei, aantal technische en bedrijfsmatige certificeringen en prestaties van het managementteam en de klantenservice.

,,Om opgenomen te worden in de Global Outsourcing 100 moest een grondige aanmeldingsprocedure worden doorlopen, rekening houdend met de belangrijkste factoren die bepalend zijn voor het succes van outsourcing op de lange termijn, aldus Michael F. Corbett, directeur van de IAOP. De IAOP onderscheidt Capgemini voor een aantal zaken. Capgemini heeft een mix van grote en middelgrote outsourcingprojecten en concentreert zich met name op interessant en vaak complexer werk, waarbij Capgemini s outsourcingmethoden, delivery-infrastructuur en vaardigheden op het gebied van process re-engineering en technologische innovatie optimaal tot hun recht komen en waarbij ook de samenwerking met de managementconsultingtak van het bedrijf een grote rol speelt.

Paul Spence, hoofd van de Global Outsourcing unit van Capgemini: ,,We zijn vereerd met onze plek in de Leaders Category en onze erkenning als een van de vijf beste outsourcingaanbieders ter wereld. Onze groei is uiteraard het gevolg van verschillende factoren, maar ik denk dat de speciale op samenwerking gerichte bedrijfscultuur van Capgemini zowel intern als extern met klanten, alliantiepartners en andere dienstverleners een doorslaggevende rol heeft gespeeld. Door deze unieke benadering kunnen we onze klanten helpen met innovatieve oplossingen voor hun grootste zakelijke uitdagingen.

De hoge positie van Capgemini is tevens het resultaat van de inspanningen van Capgemini om haar portfolio in outsourcing te vergroten. Met de in 2005 gerealiseerde omzetgroei van 33 procent vertegenwoordigt outsourcing nu 38 procent van de totale omzet van de onderneming. Daarmee is het de belangrijkste activiteit van Capgemini geworden, vooral omdat het ook de andere kerncompetenties van Capgemini aanspreekt: meer dan 20 procent van de totale omzet komt inmiddels uit consulting- en technologieopdrachten in het kader van meerjarige overeenkomsten met outsourcingklanten. Outsourcing is daarnaast het gebied waarop Capgemini de afgelopen twee jaar het hardst is gegroeid, hetgeen wordt onderstreept door de grote deals met de Britse belastingdienst, Schneider, de Londense Politie, de gemeente Swansea en General Motors. Capgemini heeft zichzelf onderscheiden door twee indrukwekkende transities gelijktijdig te managen de grootste (voor de Britse belastingdienst) en de snelste (voor TXU in de VS) en wist daarnaast in 2005 ook negentien nieuwe middelgrote opdrachten te verwerven.

Gedurende de afgelopen drie jaren heeft Capgemini in snel tempo haar deliverycapaciteit op het gebied van BPO vergroot. Capgemini heeft meer dan 4.000 mensen in BPO-centra in Polen, India, China, Australië en Noord-Amerika. Deze groei kan worden geïllustreerd aan de hand van recente deals, zoals met Bombardier, Telekurs, Danfoss en Zurich Financial Services. Capgemini is nu toonaangevend in Europa in BPO, met een specialisatie in financiële en boekhoudkundige diensten.

Over Capgemini

Capgemini, een van de meest toonaangevende aanbieders van consulting-, technology- en outsourcingdiensten ter wereld, werkt op een unieke manier samen met zijn klanten. Deze werkwijze noemt Capgemini de Collaborative Business Experience . Door zich te richten op gezamenlijk succes en het behalen van aantoonbare toegevoegde waarde helpt Capgemini bedrijven met het ontwikkelen van nieuwe groeistrategieën, het optimaal benutten van de mogelijkheden van technologie, en te groeien als gevolg van een krachtige samenwerking. Capgemini heeft wereldwijd ongeveer 61.000 medewerkers in dienst en realiseerde in 2005 een omzet van 6,9 miljard euro. Meer informatie over afzonderlijke disciplines, vestigingen en onderzoek is te vinden op www.nl.capgemini.com

Over de IAOP

De International Association of Outsourcing Professionals (IAOP) is de organisatie die de internationale outsourcingstandaards bepaalt en optreedt als pleitbezorger voor de outsourcingsector. Wereldwijd zijn bijna 250 organisaties lid van de IAOP, waarbij vrijwel alle bedrijfssectoren en functionele activiteiten zijn vertegenwoordigd. In totaal zijn er meer dan 38.000 individuen, die werkzaam zijn in outsourcing, lid of abonnee.

EINDE PERSBERICHT