Raad voor de Rechtspraak
Kwaliteit Rechtspraak onderzocht
Een commissie met professionals overwegend van buiten de rechterlijke
organisatie, heeft voor het eerst in Nederland een kritische blik
geworpen op de kwaliteit van de Rechtspraak. Daarvoor bezochten zij 26
gerechten.
De commissie â onder leiding van prof. drs. M.H. Meijerink - keek naar
onderwerpen als onpartijdigheid en integriteit, deskundigheid,
bejegening, rechtseenheid (uniforme rechtstoepassing), snelheid en
tijdigheid. Ook de wijze waarop de Rechtspraak zich bezighoudt met
externe oriëntatie en de ontwikkeling van het kwaliteitssysteem is
onderwerp van visitatie geweest. Op basis van haar analyse heeft de
commissie in een rapport bevindingen en conclusies geformuleerd; zowel
in het algemeen als per gerecht. De visitatiecommissie heeft het
rapport vandaag aan de Raad voor de rechtspraak overgedragen.
Conclusie Visitatiecommissie
Belangrijkste conclusie van de commissie is dat de 26 gerechten een
sprong hebben gemaakt in hun zorg voor kwaliteit. De commissie meent
dat de rechterlijke organisatie op dit gebied sterk in beweging is
gekomen. In het rapport staat geschreven: "Een beweging die nog volop
gaande is. Toch moet nog veel werk worden verzet, niet ieder gerecht
of, binnen een gerecht iedere sector, is al even ver."
Gelet op de grote vitaliteit die de visitatiecommissie heeft
aangetroffen, is er alle reden om te verwachten dat de ontwikkeling
die is ingezet, wordt doorgezet. De commissie vervolgt: "Toch is in
alle gerechten de spanning voelbaar tussen de kwaliteit en kwantiteit.
Het algemene gevoel is dat de nadruk nog te veel ligt op de
kwantitatieve doelstellingen. De grens is zo langzamerhand bereikt en
kwaliteit moet weer pregnanter in beeld komen. Bij de gerechten leeft
een sterk integriteitbesef; omzichtig omgaan met integriteitkwesties
en verschoningsvraagstukken zit als het ware in de genen van de
medewerkers. Gerechten ondernemen veel activiteiten om de
deskundigheid te bevorderen, maar een duidelijke structuur is bij de
meeste gerechten nog onvoldoende ontwikkeld. Aan klantgerichtheid in
de vorm van een goede bejegening van partijen en hun advocaten wordt
binnen de gerechten veel gedaan. Verbetering dient nog plaats te
vinden op het gebied van het geven van feedback en het betrekken van
medewerkers bij kwaliteitszorg."
Verdere ontwikkeling kwaliteitszorg
De Raad voor de rechtspraak waardeert het rapport vanwege de grondige
verkenning en de vele praktijkvoorbeelden waarmee het een
geloofwaardig en krachtig hulpmiddel voor verdere ontwikkeling van de
kwaliteitszorg is geworden. Dat is ook de belangrijkste functie
geweest van een visitatie zo kort na de modernisering van de
rechterlijke organisatie in 2002 en nog korter na de invoering van het
kwaliteitssysteem âRechtspraaQâ binnen de gerechten. In deze zin zal
de Raad het rapport ook aan de orde stellen in de bestuurlijke
overleggen met de 26 gerechtsbesturen.
De Raad voor de rechtspraak herkent de algemene bevindingen van het
rapport en is verheugd dat de organisatie sterk in beweging is
gekomen. Vooral hoge inzet op het gebied van integriteitzorg en
intervisie en de aandacht voor goede bejegening stemmen positief. Zorg
en aandacht verdienen in ieder geval de verkleining van de (te) grote
afstand tussen bestuur en werkvloer binnen de gerechten, de
verbetering van het âkennismanagementâ en het systematischer werken
aan kwaliteit.
Het rapport Visitatie gerechten 2006 vindt u onder gerechten, Raad
voor de rechtspraak, publicaties.
Bron: afdeling Kabinet en Communicatie, Raad voor de rechtspraak
Datum actualiteit: 28 juni 2006
Bron: Raad voor de rechtspraak
Datum actualiteit: 28 juni 2006 Naar boven