Raad voor de Rechtspraak


Kwaliteit Rechtspraak onderzocht

Een commissie met professionals overwegend van buiten de rechterlijke organisatie, heeft voor het eerst in Nederland een kritische blik geworpen op de kwaliteit van de Rechtspraak. Daarvoor bezochten zij 26 gerechten.

De commissie â onder leiding van prof. drs. M.H. Meijerink - keek naar onderwerpen als onpartijdigheid en integriteit, deskundigheid, bejegening, rechtseenheid (uniforme rechtstoepassing), snelheid en tijdigheid. Ook de wijze waarop de Rechtspraak zich bezighoudt met externe oriëntatie en de ontwikkeling van het kwaliteitssysteem is onderwerp van visitatie geweest. Op basis van haar analyse heeft de commissie in een rapport bevindingen en conclusies geformuleerd; zowel in het algemeen als per gerecht. De visitatiecommissie heeft het rapport vandaag aan de Raad voor de rechtspraak overgedragen.

Conclusie Visitatiecommissie
Belangrijkste conclusie van de commissie is dat de 26 gerechten een sprong hebben gemaakt in hun zorg voor kwaliteit. De commissie meent dat de rechterlijke organisatie op dit gebied sterk in beweging is gekomen. In het rapport staat geschreven: "Een beweging die nog volop gaande is. Toch moet nog veel werk worden verzet, niet ieder gerecht of, binnen een gerecht iedere sector, is al even ver."

Gelet op de grote vitaliteit die de visitatiecommissie heeft aangetroffen, is er alle reden om te verwachten dat de ontwikkeling die is ingezet, wordt doorgezet. De commissie vervolgt: "Toch is in alle gerechten de spanning voelbaar tussen de kwaliteit en kwantiteit. Het algemene gevoel is dat de nadruk nog te veel ligt op de kwantitatieve doelstellingen. De grens is zo langzamerhand bereikt en kwaliteit moet weer pregnanter in beeld komen. Bij de gerechten leeft een sterk integriteitbesef; omzichtig omgaan met integriteitkwesties en verschoningsvraagstukken zit als het ware in de genen van de medewerkers. Gerechten ondernemen veel activiteiten om de deskundigheid te bevorderen, maar een duidelijke structuur is bij de meeste gerechten nog onvoldoende ontwikkeld. Aan klantgerichtheid in de vorm van een goede bejegening van partijen en hun advocaten wordt binnen de gerechten veel gedaan. Verbetering dient nog plaats te vinden op het gebied van het geven van feedback en het betrekken van medewerkers bij kwaliteitszorg."

Verdere ontwikkeling kwaliteitszorg
De Raad voor de rechtspraak waardeert het rapport vanwege de grondige verkenning en de vele praktijkvoorbeelden waarmee het een geloofwaardig en krachtig hulpmiddel voor verdere ontwikkeling van de kwaliteitszorg is geworden. Dat is ook de belangrijkste functie geweest van een visitatie zo kort na de modernisering van de rechterlijke organisatie in 2002 en nog korter na de invoering van het kwaliteitssysteem âRechtspraaQâ binnen de gerechten. In deze zin zal de Raad het rapport ook aan de orde stellen in de bestuurlijke overleggen met de 26 gerechtsbesturen.

De Raad voor de rechtspraak herkent de algemene bevindingen van het rapport en is verheugd dat de organisatie sterk in beweging is gekomen. Vooral hoge inzet op het gebied van integriteitzorg en intervisie en de aandacht voor goede bejegening stemmen positief. Zorg en aandacht verdienen in ieder geval de verkleining van de (te) grote afstand tussen bestuur en werkvloer binnen de gerechten, de verbetering van het âkennismanagementâ en het systematischer werken aan kwaliteit.

Het rapport Visitatie gerechten 2006 vindt u onder gerechten, Raad voor de rechtspraak, publicaties.

Bron: afdeling Kabinet en Communicatie, Raad voor de rechtspraak Datum actualiteit: 28 juni 2006

Bron: Raad voor de rechtspraak Datum actualiteit: 28 juni 2006 Naar boven