Hartstichting en Consumentenbond zien inzet beloond
Eindelijk evaluatie Convenant Overgewicht
Een meerderheid in de Tweede Kamer wil dat minister Hoogervorst van
Volksgezondheid het Convenant Overgewicht en het actieplan 'Energie in
Balans' op korte termijn laat evalueren. Daarmee wordt gehoor gegeven
aan een dringende oproep van zowel de Hartstichting als de
Consumentenbond. De evaluatie van beide beleidsstukken moet dit najaar
klaar zijn, in ieder geval vóór het moment dat de Tweede Kamer zich
buigt over de Preventienota. De evaluatie is het resultaat van een
gezamenlijke motie van SP en GroenLinks, die werd gesteund door CDA,
PvdA, D66, ChristenUnie en SGP.
Mensen met overgewicht hebben een grotere kans op het krijgen van
welvaarts-aandoeningen als hart- en vaatziekten, diabetes en
gewichtsklachten. Overgewicht en de bestrijding daarvan vormen daarom
een steeds groter maatschappelijk probleem. Voor Nederland worden de
directe kosten als gevolg van overgewicht en obesitas (ernstig
overgewicht) geschat op een half tot een miljard euro per jaar, wat
neerkomt op ongeveer 4% van het totale budget in de gezondheidszorg.
De laatste tien jaar is het aantal mensen met overgewicht en obesitas
nationaal en mondiaal sterk gestegen. Onderzoek wijst uit dat
inmiddels 3,5 miljoen volwassen Nederlanders (40%) kampen met
overgewicht. Onder kinderen is 13% van de jongens en 14% van de
meisjes te dik.
De Hartstichting vindt het Convenant Overgewicht, dat eerder door de
kamer werd aangenomen, te vrijblijvend en nauwelijks concreet. Zo
worden de regels van de Reclamecode Voeding (onderdeel van het
Convenant) eenvoudig en veelvuldig omzeild. Bovendien ontbeert het
Convenant een heldere regierol vanuit de overheid. Dit najaar buigt de
kamer zich over de Preventienota. Een goede evaluatie van het
Convenant Overgewicht is daarbij onmisbaar. Alleen aan de hand van een
dergelijke evaluatie is duidelijk op welke punten het beleid verder
aangescherpt moet worden.
Een tweede motie waarin werd opgeroepen kinderreclames over ongezonde
voeding te beperken, kon net niet rekenen op een kamermeerderheid.
Toch pleiten de Hartstichting en de Consumentenbond ook op dit punt
voor strengere regels. Zo moet het aanzetten tot overconsumptie door
het verstrekken van spaarartikelen bij kindermenu's, chocolade en
snoep aan banden worden gelegd. En ook de inzet van kinder-idolen bij
de verkoop van snoep en het plaatsen van snoepgoed op kinderhoogte in
supermarkten moet aan banden worden gelegd.
Nederlandse Hartstichting