Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Datum

Van Greet Prins Postbus 58285, 1040 HG Amsterdam T 020 - 687 5085

Minister van Sociale Zaken en Ons kenmerk Werkgelegenheid Dir C&C/GP/jm Mr. A. J. de Geus
Postbus 90801
2509 LV Den Haag

Onderwerp
Klantteverdenheidsonderzoek 2005

Geachte heer de Geus,
Hierbij treft u het totaalrapport van het Klanttevredenheidsonderzoek UWV 2005 aan. Het tweejaarlijks onderzoek is gehouden onder ruim 9000 cliënten van UWV:
uitkeringsgerechtigden, werkgevers, administratie- en accountantskantoren, verzekerden die bezwaar hebben ingediend en rechtshulpverleners.
Voor het eerst hebben de deelnemers in de vorm van stellingen hun mening gegeven over het sociale zekerheidsbeleid van de overheid, de uitvoering door UWV en de rol van de media. Dit naast het gebruikelijke oordeel over de dienstverleningsaspecten en het belang dat zij daaraan hechten.

Resultaten
De klanttevredenheid van uitkeringsgerechtigden is ten opzichte van het vorige onderzoek in 2003 vrijwel gelijk gebleven (gemiddeld 6,3, een daling van 0,2). De tevredenheid van WW- en WAO-gerechtigden is licht gedaald, terwijl daarentegen het oordeel van ZW- en Wajong- gerechtigden iets is gestegen.

Belangrijke uitkomst van het onderzoek is dat Werk boven Uitkering zijn vruchten begint af te werpen. Uitkeringsgerechtigden waarderen de preventie- en re-integratie-activiteiten van UWV beter en kennen er een hoger belang aan toe. Bovendien blijkt uit de stellingen dat de meerderheid de eigen verantwoordelijkheid bij re-integratie erkent. Een cultuuromslag begint zich af te tekenen.

Uitkeringsgerechtigden zijn ook beter te spreken over aspecten waarbij UWV zich de afgelopen periode sterk vernieuwd heeft: communicatie, met name ook over de internetsite. Ook de klachtenafhandeling krijgt, ondanks de stijging van het aantal klachten, een licht hogere score. De betaling van de uitkering blijft uiteraard voor uitkeringsgerechtigden een van de belangrijkste aspecten. De tevredenheid hierover is licht gedaald. Aandachtspunt zijn de zg. samenlopers.

De tevredenheid van werkgevers en administratie- en accountantskantoren is bij beide groepen 0,5 punt gedaald (resp. 5,0 en 5,2). Vooral de grote werkgevers zijn kritischer over UWV. Hierbij moet worden aangetekend dat het hier gaat om de distribuerende functie

Bezoekadres La Guardiaweg 68 1043 DK Amsterdam www.uwv.nl

Ons kenmerk Dir C&C/GP/jm

Blad 2 van 4 (preventie, re-integratie en uitkeringsverzorging). Vanwege de overheveling naar de Belastingdienst maakt de collecterende functie geen deel meer uit van het onderzoek.

De daling van de tevredenheid bij werkgevers en administratie- en accountantskantoren is voor een belangrijk deel te wijten aan een lagere tevredenheid over het telefonisch contact met UWV. De lagere score voor dit onderdeel van de dienstverlening drukt bij alle klantengroepen de tevredenheid. Bij de werkgevers en administratie- en accountantskantoren daalt de tevredenheid met name bij serviceaspecten, evenals bij rechtshulpverleners.
De tevredenheid van cliënten die bezwaar hebben aangetekend is licht gestegen (5,2), rechtshulpverleners zijn minder tevreden (5,4, een daling van 0,9).
Positief punt daarbij is dat de waardering van rechtshulpverleners voor de privacybescherming door UWV op peil blijft.

Uit de stellingen over overheid, UWV en de media blijkt dat er een gematigd positieve reactie is met betrekking tot de uitvoering door UWV, hoewel er duidelijk behoefte is aan minder star handelen. Het overheidsbeleid op het gebied van de sociale zekerheid kent zowel bij uitkeringsgerechtigden als werkgevers weinig voorstanders. Over de media (invloed, waarheidsgetrouwheid) zijn de meningen verdeeld.

De resultaten van het onderzoek laten zien dat er door UWV werk wordt gemaakt aan de verbetering van de klantgerichtheid, maar ook dat dit zich nog niet op alle fronten vertaalt in klanttevredenheid.

De belangrijke issues zijn onze (telefonische) bereikbaarheid cq het telefonisch contact met onze organisatie, de (tijdigheid) van de betalingen en de (juiste) informatievoorziening in het algemeen.

(Telefonische) bereikbaarheid
Met het inrichten van UWV Telefoon Werknemers en Werkgevers willen wij de spontane contacten structureren. UWV Telefoon werknemers beantwoordt in meer dan 80% van de gevallen vragen van uitkeringsgerechtigden onmiddellijk, in situaties waarbij gevalsgebonden (dossier)kennis nodig is worden terugbelafspraken gemaakt.
De problemen met het nieuwe Zieketewetsysteem (laatste kwartaal 2005) leidden tot een extreme stijging van het aantal gesprekken, die, doordat op dat moment de beoogde koppelingen tussen UWV Telefoon en het ZW-syteem niet functioneerden, niet of niet op tijd beantwoord konden worden. Dit leidde weer tot extra telefoontjes waardoor de bereikbaarheid extra onder druk kwam te staan.
Inmiddels is het aantal gesprekken weer tot de normale omvang gedaald en zijn er tegelijkertijd aanpassingen in ons telefoniebeleid in gang gezet die betrekking hebben op het verbeteren en versterken van het terugbelregime en het voor bepaalde doelgroepen mogelijk maken van rechtstreeks contact met behandelend beambte en of va/ad.

Bij UWV Telefoon Werkgevers wordt hard gewerkt aan het wegwerken van een tijdelijke kwaliteitsgap die eind 2005 optrad, de kwaliteit is in overeenstemming gebracht met het

Ons kenmerk Dir C&C/GP/jm

Blad 3 van 4 grote belang dat wij hechten aan deze klantgroep. Naast de intrinsieke kwaliteitsverbetering wordt extra aandacht besteed aan het terugbelregime.

Overigens ligt de lagere tevredenheid van werkgevers breder en heeft er ook mee te maken dat zij feitelijk geen aanspreekpunten meer hebben binnen de uitvoering van UWV. Waar vroeger de regionale servicedesk van de divisie Werkgevers en het accountmanagement als aanspreekpunt of doorgeefluik fungeerden is deze weg door het overhevelen van de collecterende taken naar de Belastingdienst en het opheffen van het accountmanagement afgesloten, zonder dat daar een (in de ogen van werkgevers) adequate opvang voor in de plaats is gekomen.
Met het inrichten van de regionale contactfunctie AG voor grote werkgevers hebben wij een eerste stap gezet in het verbeteren van onze communicatie met werkgevers.

Informatievoorziening
Daarnaast is aan de voorkant van ons proces de informatievoorziening verbeterd. Onze brieven en folders zijn gescreend op duidelijkheid en verbetering van de concrete informatieverstrekking en onze Internetsite is naar aanleiding van gericht onderzoek (kan de klant vinden wat hij zoekt en hoe gemakkelijk/moeilijk is het om het te vinden) verbeterd. Tegelijkertijd zijn ook de mogelijkheden om formulieren te downloaden en on line transacties te verrichten vergroot.
Om de inhoud van de informatievoorziening zelf te verbeteren zijn wij bezig met het inrichten en uitbreiden van een zogenaamde Eén Content Database. Hiermee kunnen wij snelle, juiste en eenduidige informatieverstrekking op alle niveau's en via alle kanalen aan alle klantgroepen in onze organisatie borgen.

Betalingen
Specifiek bij onze uitkeringsgerechtigden zijn er veel opmerkingen over betalingen en betalingstermijnen gemaakt. Ook op dit terrein hebben wij een aantal stappen gezet. De afhandelingsduur van aanvragen is bekort en ons voorschotbeleid is zodanig aangepast dat als wij de termijnen niet halen sneller tot betaling (van voorschotten) overgaan en bij eventuele opschorting van uitkering nemen wij vooraf contact op met de betrokken uitkeringsgerechtigde.
Gewerkt wordt aan het digitaliseren van werkbriefjes waardoor een van de belangrijkste verstoringen in het betalingsproces van de WW (het zoekraken of te laat ontvangen van werkbriefjes) voor een groot deel geëlimineerd wordt.
In de regio Breda wordt deze nieuwe techniek op dit moment uitgetest.

Klachten
Wij gaan er van uit dat de hierboven omschreven maatregelen en de specifieke procesverbeteringen die wij in de loop van dit jaar o.a. als resultaat van ons project Klachtpreventie zullen realiseren de klanttevredenheid positief zullen beïnvloeden, zo zullen wij o.a. op het terrein van samenloop uitkeringen WW/AG/ZW, die gevoelig zijn voor termijnoverschrijdingen en hoge foutscores, nog dit jaar speciale samenloopteams invoeren. Dat wij op de goede weg zijn blijkt uit de daling van het aantal klachten, in het 2e kwartaal 2006 is dat bijna 40% lager dan in het 1e kwartaal.

Ons kenmerk Dir C&C/GP/jm

Blad 4 van 4

Tot slot
In ons trainingsprogramma De Buitenwereld hebben wij een structurele en effectieve aanpak ontwikkeld om de klantgerichtheid van onze organisatie te verhogen.
Dit programma gaan wij in 2007 verder uitrollen, inclusief de verankering daarvan in de regio's.
In samenhang met de hierboven geschetste aanpak zal dit de klanttevredenheid over onze organisatie positief beïnvloeden.

Hoogachtend,

Dr. J. M. Linthorst
Voorzitter Raad van Bestuur