Gemeente Breda

Breda zet in op verbeteren snelwegen, treinvebindignen en Brabantlijn

De aanpak van de A27 tussen de knooppunten Hooipolder en St. Annabosch. Een betere verkeersdoorstroming op de snelwegen rondom Breda, een verbetering van de treinverbinding tussen Breda, Den Bosch en Utrecht en minder goederenvervoer over de Brabantlijn. Deze prioriteiten stelt het college van burgemeester en wethouders in een samenhangend overzicht van verkeersknelpunten, de netwerkanalyse BrabantStad, die erop gericht is Brabant in de toekomst beter bereikbaar te maken.

In dit overzicht geeft Breda prioriteit aan de aanpak van de A27, omdat zij een oplossing wil vinden voor het regionale verkeer tussen Breda en Oosterhout. Verder wil het college Breda aan alle kanten beter bereikbaar maken door de verkeersdoorstroming op alle snelwegen rondom de stad, de A16, A59, A27 en de A58, te verbeteren. Ook de treinaansluiting Breda, Den Bosch, Utrecht krijgt prioriteit, omdat dit een belangrijke verbinding van Brabant naar het centrum van het land is. En tot slot wil Breda het goederenvervoer per spoor veiliger maken.

Verkeer loopt in 2020 vast

Het verkeer op snelwegen, maar ook het verkeer tussen steden en de dorpen in hun omgeving wordt in de toekomst een probleem. Met de netwerkanalyse BrabantStad slaan de 5 grootste Brabantse steden en de provincie Noord-Brabant de handen ineen om de bereikbaarheid van Helmond, Eindhoven, Den Bosch, Tilburg en Breda te verbeteren. De steden en de provincie werken daarom gezamenlijk aan een pakket van maatregelen die de regio bereikbaar moeten houden per trein, auto en openbaar vervoer. In dit plan houden de partners tot 2020 rekening met de belangrijkste ruimtelijke ontwikkelingen in de provincie.

De prioriteiten die het college nu gesteld heeft, bespreekt wethouder Willems van Verkeer namens Breda met de provincie Noord-Brabant. Het pakket aan maatregelen dat BrabantStad wil treffen, overhandigen de partners in augustus 2006 aan de Minister van Verkeer en Waterstaat.

Breda, 28 juni 2006