Breda zet in op verbeteren snelwegen, treinvebindignen en Brabantlijn
De aanpak van de A27 tussen de knooppunten Hooipolder en St.
Annabosch. Een betere verkeersdoorstroming op de snelwegen rondom
Breda, een verbetering van de treinverbinding tussen Breda, Den Bosch
en Utrecht en minder goederenvervoer over de Brabantlijn. Deze
prioriteiten stelt het college van burgemeester en wethouders in een
samenhangend overzicht van verkeersknelpunten, de netwerkanalyse
BrabantStad, die erop gericht is Brabant in de toekomst beter
bereikbaar te maken.
In dit overzicht geeft Breda prioriteit aan de aanpak van de A27,
omdat zij een oplossing wil vinden voor het regionale verkeer tussen
Breda en Oosterhout. Verder wil het college Breda aan alle kanten
beter bereikbaar maken door de verkeersdoorstroming op alle snelwegen
rondom de stad, de A16, A59, A27 en de A58, te verbeteren. Ook de
treinaansluiting Breda, Den Bosch, Utrecht krijgt prioriteit, omdat
dit een belangrijke verbinding van Brabant naar het centrum van het
land is. En tot slot wil Breda het goederenvervoer per spoor veiliger
maken.
Verkeer loopt in 2020 vast
Het verkeer op snelwegen, maar ook het verkeer tussen steden en de
dorpen in hun omgeving wordt in de toekomst een probleem. Met de
netwerkanalyse BrabantStad slaan de 5 grootste Brabantse steden en de
provincie Noord-Brabant de handen ineen om de bereikbaarheid van
Helmond, Eindhoven, Den Bosch, Tilburg en Breda te verbeteren. De
steden en de provincie werken daarom gezamenlijk aan een pakket van
maatregelen die de regio bereikbaar moeten houden per trein, auto en
openbaar vervoer. In dit plan houden de partners tot 2020 rekening met
de belangrijkste ruimtelijke ontwikkelingen in de provincie.
De prioriteiten die het college nu gesteld heeft, bespreekt wethouder
Willems van Verkeer namens Breda met de provincie Noord-Brabant. Het
pakket aan maatregelen dat BrabantStad wil treffen, overhandigen de
partners in augustus 2006 aan de Minister van Verkeer en Waterstaat.
Breda, 28 juni 2006
Gemeente Breda