Publicatiedatum: 28 juni 2006
Europese bijdrage voor de grote windtunnel
De Duits-Nederlandse Windtunnel (DNW) in marknesse krijgt 1 miljoen
euro Europese subsidie voor het moderniseren van het aandrijfsysteem
voor de schroef van ruim 12 meter doorsnee.
De DNW Large Low-speed Facility, gebouwd in de jaren 1976 - 1980, met
meetplaatsen met afmetingen van 8x6 en 9,5x9,5 m2, is één van de meest
prominente faciliteiten voor lage-snelheidsonderzoek aan modellen van
vliegtuigen, ruimtevaartuigen en helikopters ter wereld. Tot de
klantenkring van de LLF behoren toonaangevende firma's als Airbus,
EADS, Lockheed Martin en Northrop Grumman. Daarnaast wordt de LLF
regelmatig gebruikt door truckfirma's als MAN, Renault, Saab Scania,
Iveco en Volvo Truck voor aërodynamisch onderzoek aan ware-grootte
truck-trailer combinaties en vrachtwagens. De windtunnel levert
daarmee niet alleen een onmiskenbare bijdrage aan het ontwerp van vele
nieuwe voertuigen, maar is tevens van substantieel belang voor een
beter milieu door lagere uitlaat emissies en minder geluidshinder rond
luchthavens als Schiphol. De LLF is daardoor een onmisbaar onderdeel
van de Europese kennisinfrastructuur.
Het te subsidiëren project omvat de modernisering van het 25 jaar oude
regelsysteem door een equivalent digitaal systeem van zeer hoge
betrouwbaarheid en met minimaal dezelfde bereik- en
nauwkeurigheidseisen. Belangrijke oorzaken om tot deze upgrade over te
gaan zijn de sterk toegenomen omzet van de LLF (in de laatste 7 jaar
verdubbeld!) en de huidige leeftijd van het systeem. Om
productieverlies door storingen tot een minimum te reduceren, zijn
investeringen als voornoemd onvermijdelijk. Daarmee wordt niet alleen
behoud van werkgelegenheid zeker gesteld, maar kan meer
werkgelegenheid (tot 12 fte's) worden gecreëerd, één van de
hoofddoelstellingen van het Europees Programma.
De luchtstroom in de windtunnel wordt opgewekt door middel van een
reusachtige fan met een diameter van 12.35 m en een maximum toerental
van 225 rpm. De fan wordt aangedreven door een door de firma Siemens
A.G. geleverde compacte, frequentie gestuurde, synchrone
wisselstroommotor met een piekvermogen van 14.3 MW. De motor wordt
gevoed uit het landelijke stroomnet door middel van 12-pulse
cycloconvertors voorzien van watergekoelde thyristoren via een
lijnfilter en een transformator. Door deze opzet was het mogelijk om
een zeer nauwkeurige regeling van het toerental te realiseren met een
hoog motorrendement en een minimum aan netvervuiling. Voor de controle
en regeling van het aandrijfsysteem wordt gebruik gemaakt van een
voornamelijk op analoge componenten gebaseerd systeem, dat is
ondergebracht in de machinehal van de LLF.