Perdu

Vrijdag 30 juni. Aanvang 20.30 uur

Perdu maakt nominaties Poëzieprijzen bekend

M.m.v. DJ Wonder, de cocktailbar, hapjes, en vele vele dichters!

Traditiegetrouw maakt de vermaarde literaire stichting Perdu de nominaties bekend van de jaarlijkse Perdu Poëzieprijzen. Mark Insingel is met drie nominaties de grootste kanshebber op een Bult ­ de officieuze naam van het beeldje ­ maar wat vooral opvalt is juist dat de nominaties zich niet concentreren op één dichter.
Ook opvallend is dat de VSB-Poëzieprijs ­ de op één na belangrijkste prijs in de Nederlandse dichtkunst ­ zich dit jaar niet de betrouwbare graadmeter heeft getoond van de Bultnominaties. Martin Reints ­ genomineerd in de categorie Beste Openheid ­ is de enige VSB-genomineerde die ook op de shortlist van de Bult prijkt. Bas Belleman en Ilja Pfeijffer nemen het tegen elkaar op in de categorie Beste Poëticale Statement, en Insingel en F. van Dixhoorn lijken de belangrijkste kanshebbers op de prijs voor Beste Witregel. Kees Ouwens is de enige postuum genomineerde.

De Perdu Poëzieprijzen worden op 30 juni uitgereikt tijdens een spetterend Bultgala, tevens eindfeest, in theater Perdu in Amsterdam.

Perdu Eindfeest
Vrijdag 30 juni 2006
Kloveniersburgwal 86, Amsterdam
Entree ¤ 10,-, reserveren: perdu@perdu.nl / 020-4220542

Nominaties Perdu Poëzieprijzen 2006


1. Beste dichtregel
a. Kees Ouwens ­ "hoort het nederlands zich gesproken worden, amigo?" (uit: "Ben jij het, ik?", Meulenhoff 2005) b. Geert Buelens ­ "dit ze" (uit: "Verzeker u", Meulenhoff 2005) c. Rozalie Hirs ­ "Lees je, droom, je, denken, nu?" (uit: " ", Querido 2005) d. Arjen Duinker ­ "Sinaasappels zijn krankzinnig" (uit: "De zon en de wereld", Meulenhoff 2004)


2. Beste witregel
a. F. van Dixhoorn ­ "Dan op de zeevaartschool" (De Bezige Bij 2003), pagina 16, regel 12 b. Mark Insingel ­ "Niets" (Poëziecentrum 2005), pagina 11, tussen 3e en 4e strofe c. Henk van der Waal ­ in "Landingsgestel" (uit "De aantochtster", Querido 2003)


3. Beste literair netwerk
a. Thomas Möhlmann
b. Frank Starik
c. Tsead Bruinja


4. Beste engagement
a. Erik Jan Harmens ­ "Bezette Stad" (ongebundeld gedicht) b. Gerrit Komrij ­ "Voor zesenzestig euro vijfentwintig" (Poëzieclub 2005) c. Frank Starik ­ Project "Poule des doods"
d. Geert Buelens ­ "Verzeker u" (Meulenhoff 2005)


5. Beste blurb
a. "Menno Wigman is de beste dichter van zijn gerenatie" (op "De wereld bij avond", Prometheus en Poetry International 2006) b. "Niemand, durf ik hopen, spreekt zijn buurman aan als Marc Kregting" Yang (citaat op Kregtings boek "De leliering", Prometheus 2003) c. "Sinds de succesvolle ontvangst van De Kleur van Groningen voer ik het certificaat van een hoogsteigen vorm. Die stelt mij in staat bijzonder snel en makkelijk gedichten te schrijven welke bovendien onbeperkt houdbaar zijn." ­ Gerrit Krol


6. Beste alliteratie
a. Nachoem Wijnberg ­ "Eerst dit dan dat" (Contact 2004) b. Anneke Brassinga ­ "Driet", uit: "Wachtwoorden" (Bezige Bij 2005) c. Gerrit Krol ­ "Een kont die je kent" in het gedicht "Geen señorita" uit "'t Komt allemaal goed", Querido 2005) d. Ilja Pfeijffer ­ Het complete oeuvre


7. Beste hermetiek
a. Ingmar Heytze ­ "Prijsvraag voor dichters", uit: "Alle goeds" (Podium 2001) b. Drs. P. ­ "Versvormen" (De Stiel 2000)
c. Nachoem Wijnberg ­ "Dit is dit", (uit: "Eerst dit dan dat", Contact 2004) d. Mark Insingel ­ "Niets" (Poëziecentrum 2005)


8. Beste openheid
a. Marc Kregting ­ "Dood vogeltje" (Wereldbibliotheek 2006) b. Martin Reints ­ "Ballade van de winstwaarschuwing" (De Bezige Bij 2005) c. Astrid Lampe ­ "Spuit je ralkleur" (Querido 2005) d. Mark Insingel ­ "Niets" (Poëziecentrum 2005)


9. Beste Experiment
a. Tonnus Oosterhof, bewegende gedichten, op www.tonnusoosterhoff.nl b. Rozalie Hirs ­ In LA (CD bij " " (Querido 2005) c. Han van der Vegt ­ "Experimenten", uit: "Ratel & Experimenten" (Holland 2004) d. Kees Wennekendonk - Wordscape


10. Beste poëticale statement
a. Bas Belleman ­ Poëzie moet er toe doen.
b. Ilja Pfeijffer ­ Goede poëzie is altijd ingewikkelde poëzie. c. Ingmar Heytze ­ Poëzie is entertainment.
d. J.H. de Roder ­ Poëzie neigt naar betekenisloosheid.