De boormachine voor de Hubertustunnel staat klaar om aan haar
ondergrondse reis te beginnen. Dinsdag 27 juni 2006 worden de laatste
voorbereidingen getroffen voor het boren. Pieter van Woensel,
wethouder Verkeer, onthult samen met leerlingen van de
Montessorischool Waalsdorp de naam van de boormachine. Vervolgens
zegent pastoor Kurvers van de Sint Liduinaparochie de boormachine en
wordt een beeld van de heilige Barbara bij de tunnelingang geplaatst,
beide ter bescherming van de tunnelbouwers.
Prijsvraag voor vrouwennaam
Het is traditie dat boormachines een vrouwennaam krijgen. Aan
leerlingen van de bovenbouw van acht basisscholen is gevraagd een naam
te bedenken voor de boormachine van de Hubertustunnel. Uit de
inzendingen werd de naam van de Montessorischool Waalsdorp gekozen. De
leerlingen van de winnende groep krijgen dinsdag een prijs uitgereikt
en zij onthullen de naam samen met wethouder Van Woensel. De
inzendingen van de basisscholen zijn van 28 juni tot en met 26 juli
a.s. nog te zien in het informatiecentrum Hubertustunnel.
Patroonheilige Barbara
Een belangrijk onderdeel voor de start van het boren, is de inzegening
van de boormachine en het plaatsen van een beeld van de heilige
Barbara bij de tunnelingang. Pastoor Kurvers van de Sint
Liduinaparochie leidt deze ceremonie. Sint Barbara is de
patroonheilige van iedereen die onder de grond werkt. In een
kapelletje bij de tunnelingang staat haar beeltenis, waarbij vanaf de
start van het boren steeds een lichtje brandt.
Boormachine: graven en bouwen tegelijk
De boormachine voor de Hubertustunnel heeft een doorsnee van 10,5
meter en een lengte van 63 meter. De machine weegt 1.500 ton. De
boormachine graaft de grond weg en bouwt tegelijkertijd de tunnelwand.
Per dag wordt zo ruim 15 meter tunnel gemaakt. Het boren van de beide
tunnelbuizen van de Hubertustunnel neemt ongeveer een jaar in beslag.
Medio 2007 kan begonnen worden met de afbouw van de tunnel, de
toeritten en het aanbrengen en testen van mechanische- en elektrische
installaties. In juni 2008 gaat de Hubertustunnel open voor het
verkeer.
Hubertustunnel
De Hubertustunnel bestaat uit twee aparte buizen, die door vijf
dwarsverbindingen met elkaar verbonden zijn. Per rijrichting zijn er
twee rijstroken beschikbaar en er geldt een maximumsnelheid van 50
km/uur. Door haar lengte van 1,6 km is de Hubertustunnel de langste
stadstunnel van Nederland. De tunnel wordt geboord, waardoor het groen
in de omgeving wordt gespaard en er minder overlast voor omwonenden
is.
Gemeente Den Haag