Gemeente Boxmeer
Evaluatie verkeersremmende maatregelen Overloon en Oeffelt
In het Boxmeers weekblad van 14 juni hebben we u met een gemeentelijke
informatiespecial geïnformeerd over het verkeer in Boxmeer. Daarin
kondigden we drie informatiebijeenkomsten aan. Doel van deze
bijeenkomsten is de invoering van verkeersremmende maatregelen voor
het creëren van 30- en 60-km zones met u te evalueren.
De eerste bijeenkomst vond plaats op dinsdag 20 juni in Overloon. Van
de gelegenheid werd gebruik gemaakt om de nieuwe plannen voor
verkeersremmende maatregelen voor te leggen aan de inwoners van
Overloon. Ook in Oeffelt werden de verkeersremmende maatregelen
besproken. Deze bijeenkomst was op woensdag 21 juni.
De bijeenkomst in Overloon is bezocht door ca. 40 personen. In Oeffelt
waren 10 personen.
Bijeenkomst Overloon
Tijdens de bijeenkomst is een overzicht gegeven van het beleidskader
waarbinnen de maatregelen zijn getroffen. Doel van de maatregelen is
het verlagen van het aantal ongevallen en het vergroten van de
(subjectieve)veiligheid.
Enkele bezoekers kwamen voor de evaluatie, het merendeel kwam voor de
Rondweg.
Nieuwe plannen Rondweg
Zoals gezegd werd van de gelegenheid gebruik gemaakt om de plannen
voor nieuwe verkeersremmende maatregelen aan de Rondweg te
presenteren.
De Rondweg in Overloon is in 2001 in het kader van het verkeerstraject
Duurzaam Veilig betiteld als weg waar tot 60 km per uur gereden mag
worden. Tegen dit besluit zijn destijds geen bezwaren ingediend. In
2005 werd het Verkeersveiligheidsplan door de raad vastgesteld. In dat
kader heeft de gemeenteraad zich opnieuw gebogen over de zogenoemde
wegcategorisering en bepaald deze te handhaven waarbij ook de Rondweg
in een 60 km zone is opgenomen.
60 km zones kunnen op diverse manieren met verkeersremmende
maatregelen ingericht worden. Met belijning, borden, drempels,
verhoogde kruisingen etc. Destijds is ervoor gekozen op de Rondweg te
volstaan met lijnen op het wegdek en borden. Bij de vaststelling van
het Verkeersveiligheidsplan in 2005 heeft de gemeenteraad echter
besloten dat het nodig was meer zichtbare en merkbare maatregelen te
treffen om daadwerkelijk een zone te kunnen creëren waar maximaal 60
km per uur gereden wordt. Hiervoor zijn ook de benodigde middelen
beschikbaar gesteld.
Aan de inwoners van Overloon is tijdens de informatieavond voorgesteld
de Rondweg in te richten met enkele verhoogde kruisingen en drempels
(zie tekening). Een overzicht van de voorgestelde maatregelen vindt u
ook op onze website, onder gemeentelijke organisatie, plannen en
projecten, duurzaam veilig.
Bijeenkomst Oeffelt
Ook hier is een overzicht gegeven van het beleidskader waarbinnen de
maatregelen zijn getroffen. De opkomst was met enkele personen zeer
mager. Wel was de dorpsraad Rijkevoort aanwezig. Met hen is de
afspraak gemaakt een algeheel overzicht te geven van de
verkeersonveilige situaties in en rondom Rijkevoort.
Daarnaast bestond de mogelijkheid om het ontwerp voor de nieuwe
verkeersregelinstallatie Veerweg/Beugenseweg in te zien. Dit is een
project van de provincie, maar de informatieavond was een mooie
gelegenheid om het ontwerp te tonen en toe te lichten.
De aanwezigen waren tevreden over het ontwerp. Wel is een aantal
aandachtspunten benoemd rondom de toegankelijkheid van de parallelweg
bij Beugenseweg 17 tot en met 25, uitzicht bij uitritten en de breedte
en ligging van het voetpad. We zullen dit aan de provincie doorgeven
met het verzoek het ontwerp aan te passen.
Bijeenkomst Boxmeer
Op woensdag 28 juni is de derde bijeenkomst in het gemeentehuis van
Boxmeer. Op deze avond worden de 30- en 60-km zones in Boxmeer,
Sambeek en Vortum-Mullem besproken. Ook komt het ontwerp van de
zogenoemde turborotonde bij Saxe Gotha aan de orde. De bedoeling is
dat met de werkzaamheden gestart wordt na de bouwvakvakantie. Hierover
later meer.