Gemeente Hilversum

Gemeente start met Bureau Wijkzaken

28 juni 2006
De gemeente Hilversum gaat in september van dit jaar starten met een nieuw Bureau Wijkzaken. Bij het bureau gaan drie medewerkers aan de slag als 'aanspreekpunten' voor bewoners(groepen), ondernemers, politie, welzijnsinstellingen, corporaties en andere wijk-georiënteerde instellingen. Het voorstel van burgemeester en wethouders is een uitwerking van het hoofdstuk over Samenlevingsgericht Werken uit het collegeprogramma 'Een ander spoor'. De commissie Verkeer en Buurt bepreekt het voorstel op 17 juli.

Aanspreekpunten
Het voornemen om met het Bureau Wijkzaken te starten komt voort uit een rapport over de voortgang van Samenlevingsgericht Werken, dat sinds januari 2006 één van de pijlers is onder de nieuwe organisatie. In het rapport constateert het college dat er vanuit de wijken een merkbare behoefte bestaat aan duidelijke aanspreekpunten bij de gemeente. Verder constateert het college dat de afgelopen periode is gebleken dat we als gemeente met name in de beleidsuitvoering moeite hebben met het oppakken van multidisciplinaire vragen uit de samenleving Een nieuw op te richten bureau gaat hierin voorzien Met de informatie de medewerkers verkrijgen uit de samenleving, gaat het Bureau de organisatie helpen zaken integraal - dus vanuit verschillende invalshoeken - aan te pakken. Het Bureau Wijkzaken is nadrukkelijk bedoeld als aanvulling op het bestaande aanbod, zoals het Service Meldpunt (voor meldingen over de openbare ruimte) en de loketten van Publiekszaken en Sociale Zaken. De medewerkers van het bureau zullen in de toekomst gehuisvest worden in het vernieuwde Stadskantoor aan de Oude Enghweg 23.

Adviseur
Het Bureau Wijkzaken gaat eind september van start, aanvankelijk met twee medewerkers en vanaf 2007 met drie medewerkers. De medewerkers nemen geen bestaande taken over van collega's bij de gemeente, maar treden op als adviseur, zowel richting gemeentelijke organisatie als richting bewoners. Bij ingewikkelde multidisciplinaire vragen leggen zij de goede verbindingen en zorgen zij dat afstemming en samenwerking tussen afdelingen tot stand komt. Als dat is gelukt, laten de wijkmedewerkers de verdere uitwerking over aan de staande organisatie.