MAN waterstofbussen ingezet tijdens WK 2006
(6/28/2006)
De waterstofverbrandingstechniek wordt tijdens de
wereldkampioenschappen voetbal 2006 voor het eerst in de dagelijkse
praktijk bij klanten ingezet.
MAN Nutzfahrzeuge AG en NEOMAN Bus GmbH bouwen hun samenwerking ook op
het gebied van alternatieve aandrijvingen verder uit. Zij maken deel
uit van het begin 2006 gestarte EU-project HyFLEET:CUTE ter
bevordering van de waterstoftechnologie. Binnen de komende twee jaar
worden in totaal 14 bussen van het type MAN Lionâs City met een
waterstofverbrandingsmotor aan de Berlijnse BVG geleverd en daar in de
dagelijkse praktijk beproefd. Deze toekomstgeoriënteerde technologie
is binnenkort zo ver ontwikkeld dat kan worden gestart met de
serieproductie. Aldus Wolfgang Fahrnberger, voorzitter van de raad van
bestuur van de NEOMAN Bus GmbH die zo zijn visie onder woorden bracht:
"Wij zien in deze technologie een consequente en op de middellange
termijn realiseerbare start voor de toekomstige emissievrije
aandrijving in het zo belangrijke streekvervoer. Wij zullen deze weg
in nauwe samenwerking met onze klanten verder bewandelen, om zo mede
een milieuvriendelijke toekomst vorm te geven."
In het kader van het nieuwe project HyFLEET:CUTE worden de beide
toekomsttechnologieën van de waterstofaandrijving â aandrijving door
brandstofcellen alsmede verbrandingsmotoren op waterstof â voor het
eerst in een grensoverschrijdend Europees project samengevoegd. Het
Berlijnse openbaarvervoerbedrijf (BVG) als projectpartner heeft begin
zomer 2006 de eerste waterstofbus in het openbaar vervoer ingezet en
hiermee een pilotfunctie als eerste grote klant innemen. De vloot van
14 bussen is samengesteld uit vier bussen met een natuurlijk
aangezogen motor en verder tien bussen met een motor met
turbooplading.
De eerste inzet van een bus met verbrandingsmotor startte in 1996 in
München en Erlangen. Midden 1999 startte MAN in het personenvervoer
op het vliegveld München, met de beproeving van drie gelede
lagevloerbussen met gastanks waarbij de waterstof onder druk is
opgeslagen, waarbij de drie bussen al meer dan 450.000 kilometer
hebben afgelegd.
Het basisprincipe van de MAN waterstofverbrandingsmotoren komt
praktisch overeen met dat van de zich al duizenden malen in de
praktijk beproefde MAN aardgasmotoren. Het zijn hiermee overeenkomende
zescilinder-lijnmotoren die volgens het viertakt-Otto-principe werken.
Omdat de motor is afgeleid van de standaard aardgasmotor konden de
meerkosten laag worden gehouden terwijl dit motorconcept zich al
jarenlang in de praktijk heeft bewezen. De MAN verbrandingsmotoren op
waterstof voldoen vandaag de dag al ruimschoots aan de toekomstige
EU-uitlaatgasgrenswaarden en voldoen hiermee aan de EEV-norm.
Het waterstofproject HyFLEET:CUTE wordt door de Europese commissie
binnen haar zesde ontwikkelingsprogramma vereist. Het gaat hierbij om
een internationaal demonstratieproject voor het openbaar vervoer in
Europa, waarin 31 partners uit het bedrijfsleven, wetenschap en
politiek een samenwerkingsverband zijn aangegaan om de
waterstoftechnologie te versnellen. In het verloop van dit project dat
een looptijd heeft van vier jaar, worden toekomstgerichte
aandrijfconcepten in stadsbussen alsmede technologieën en processen
voor de productie en de distributie van waterstof vastgelegd.
BedrijfsautoRAI