BedrijfsautoRAI

MAN waterstofbussen ingezet tijdens WK 2006

(6/28/2006)
De waterstofverbrandingstechniek wordt tijdens de wereldkampioenschappen voetbal 2006 voor het eerst in de dagelijkse praktijk bij klanten ingezet.
MAN Nutzfahrzeuge AG en NEOMAN Bus GmbH bouwen hun samenwerking ook op het gebied van alternatieve aandrijvingen verder uit. Zij maken deel uit van het begin 2006 gestarte EU-project HyFLEET:CUTE ter bevordering van de waterstoftechnologie. Binnen de komende twee jaar worden in totaal 14 bussen van het type MAN Lionâs City met een waterstofverbrandingsmotor aan de Berlijnse BVG geleverd en daar in de dagelijkse praktijk beproefd. Deze toekomstgeoriënteerde technologie is binnenkort zo ver ontwikkeld dat kan worden gestart met de serieproductie. Aldus Wolfgang Fahrnberger, voorzitter van de raad van bestuur van de NEOMAN Bus GmbH die zo zijn visie onder woorden bracht: "Wij zien in deze technologie een consequente en op de middellange termijn realiseerbare start voor de toekomstige emissievrije aandrijving in het zo belangrijke streekvervoer. Wij zullen deze weg in nauwe samenwerking met onze klanten verder bewandelen, om zo mede een milieuvriendelijke toekomst vorm te geven."

In het kader van het nieuwe project HyFLEET:CUTE worden de beide toekomsttechnologieën van de waterstofaandrijving â aandrijving door brandstofcellen alsmede verbrandingsmotoren op waterstof â voor het eerst in een grensoverschrijdend Europees project samengevoegd. Het Berlijnse openbaarvervoerbedrijf (BVG) als projectpartner heeft begin zomer 2006 de eerste waterstofbus in het openbaar vervoer ingezet en hiermee een pilotfunctie als eerste grote klant innemen. De vloot van 14 bussen is samengesteld uit vier bussen met een natuurlijk aangezogen motor en verder tien bussen met een motor met turbooplading.
De eerste inzet van een bus met verbrandingsmotor startte in 1996 in München en Erlangen. Midden 1999 startte MAN in het personenvervoer op het vliegveld München, met de beproeving van drie gelede lagevloerbussen met gastanks waarbij de waterstof onder druk is opgeslagen, waarbij de drie bussen al meer dan 450.000 kilometer hebben afgelegd.

Het basisprincipe van de MAN waterstofverbrandingsmotoren komt praktisch overeen met dat van de zich al duizenden malen in de praktijk beproefde MAN aardgasmotoren. Het zijn hiermee overeenkomende zescilinder-lijnmotoren die volgens het viertakt-Otto-principe werken. Omdat de motor is afgeleid van de standaard aardgasmotor konden de meerkosten laag worden gehouden terwijl dit motorconcept zich al jarenlang in de praktijk heeft bewezen. De MAN verbrandingsmotoren op waterstof voldoen vandaag de dag al ruimschoots aan de toekomstige EU-uitlaatgasgrenswaarden en voldoen hiermee aan de EEV-norm.

Het waterstofproject HyFLEET:CUTE wordt door de Europese commissie binnen haar zesde ontwikkelingsprogramma vereist. Het gaat hierbij om een internationaal demonstratieproject voor het openbaar vervoer in Europa, waarin 31 partners uit het bedrijfsleven, wetenschap en politiek een samenwerkingsverband zijn aangegaan om de waterstoftechnologie te versnellen. In het verloop van dit project dat een looptijd heeft van vier jaar, worden toekomstgerichte aandrijfconcepten in stadsbussen alsmede technologieën en processen voor de productie en de distributie van waterstof vastgelegd.