Gratis zelfstudiemateriaal met steun OCW en Amerikaans fonds

Open universiteit nederland

http://www.ou.nl

Het Massachusetts Institute of Technology publiceert sinds 2001 lesmateriaal uit colleges op internet, in 2006 gaat de Open Universiteit Nederland een flinke stap verder door gratis, voor zelfstudie gemaakt leermateriaal op het web te plaatsen. Dankzij de financiële steun van het ministerie van OCW en de Amerikaanse William and Flora Hewlett Foundation kan het experimentele project OpenER op 1 juli 2006 beginnen. Het doel van OpenER is, in het kader van de Lissabon-agenda, de deelname aan het hoger onderwijs door volwassenen te verhogen. De Open Universiteit maakt zich sterk voor een leven-lang-leren en vervult daarom een voortrekkersrol bij de vergroting van onderwijsmogelijkheden.

Met het experiment OpenER introduceert de Open Universiteit 'open educational resources' in Nederland. OpenER schept de gelegenheid om op een laagdrempelige wijze, gratis en via internet, kennis te maken met het hoger onderwijs en leerervaringen op te doen. Zo kan het zelfvertrouwen en de motivatie groeien om (weer) te gaan studeren op het niveau van hoger onderwijs. De ambitie is dat van elke 10.000 gebruikers er minimaal 500 instromen in een of andere vorm van hoger onderwijs, hetzij bij de reguliere instellingen, hetzij bij commerciële aanbieders.

In het kader van dit experiment wordt het complete leermateriaal van circa 16 korte cursussen vrij toegankelijk gemaakt via het internet. Men kan dit vluchtig bekijken, maar ook intensief lezen of zelfs systematisch bestuderen, naar eigen behoefte en met de tijd die men er voor over heeft. Dit informele leren kan vloeiend overgaan in formeel leren wanneer de internetgebruiker zich inschrijft als student om - nu wel tegen betaling - de leerinspanningen te verzilveren door het afleggen van een toets. Dit kan 1 EC-studiepunt opleveren, gelijkwaardig aan ongeveer 25 uur studielast. De eerste acht cursussen zullen dit najaar vrij beschikbaar zijn, de rest volgt voorjaar 2007.

Nieuwe dimensie
Het project OpenER geeft een nieuwe dimensie aan de wereldwijde 'open educational resources' benadering. Waar tot nu toe vooral materiaal als aanvulling op het contactonderwijs ter beschikking wordt gesteld, zal de Open Universiteit zelfstudiemateriaal van hoge kwaliteit leveren waardoor onafhankelijk leren echt mogelijk wordt. Het OpenER-materiaal kan ook gebruikt worden door andere onderwijsaanbieders voor niet-commerciële doelen. De Open Universiteit is overigens ook initiatiefnemer van een Europees project op dit terrein, samen met negen zusteruniversiteiten in Europa die open en flexibel onderwijs aanbieden aan leven-lang-lerenden (ook met steun van de Hewlett Foundation).

6,5 ton subsidie
Om het experiment OpenER te kunnen uitvoeren heeft de Open Universiteit subsidies aangevraagd en ontvangen. De William en Flora Hewlett Foundation, één van de drijvende krachten achter 'open educational resources' in de wereld, financiert met 200.000 dollar de voorbereidingsfase, het onderzoek en de evaluatie. Voor de uitvoeringsfase en de effectmeting heeft het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap een subsidie van 500.000 euro toegekend. Hiermee geeft OCW het project OpenER nog een bijzonder kenmerk: het is wereldwijd de eerste keer dat het concept 'open educational resources' op waarde en bruikbaarheid wordt getoetst vanuit het nationale onderwijsbeleid.