Marketing en Human Resources bundelen krachten
Catenon worldwide executive search
Marketing en Human Resources bundelen krachten
AMSTERDAM, June 27 /PRNewswire/ --
- Volgens Catenon Worldwide Executive Search is het gebrek aan beschikbaar talent in
Europa er de oorzaak van dat bedrijven er nu voor moeten vechten om werknemers aan te
trekken.
De afdelingen Marketing en Human Resources van Europese bedrijven hebben besloten een
permanente alliantie te gaan vormen. Volgens Catenon Worldwide Executive Search, een
Europees wervings-en selectiebureau voor leidinggevende personen, wordt de relatie tussen
bedrijven en kandidaten door de wereldeconomie omgekeerd: tegenwoordig moeten de bedrijven
de goede punten van hun bedrijfsplan 'verkopen' om de beste mensen aan te trekken, en niet
andersom. Deze verandering is te wijten aan drie nieuwe belangrijke factoren van de
economie: bijna alle banen zijn bezet, door de globalisatie is de concurrentie groter
geworden en via internet is steeds meer informatie toegankelijk en gaat zakendoen veel
sneller; hierdoor wordt vernieuwing en het kopiëren productontwikkeling
gemakkelijker. Dit betekent dat bedrijven zich tegenwoordig niet meer onderscheiden door
hun producten en diensten -ze zijn allemaal ongeveer hetzelfde- en dat ze veel beter hun
best doen om de juiste mensen aan te trekken en ze aan zich te binden.
HR-afdelingen gedwongen om voor wervingsstrategieën samen te werken met marketing
De Human Resources-afdelingen zoeken hun heil bij de afdelingen Marketing om
kandidaten aan te trekken; daarnaast wordt er ook gezocht naar HR-professionals die
buiten andere bekwaamheden ook kwalificaties voor en ervaring met marketing hebben.
Volgens Paul van Maarschalkerwaart, algemeen directeur van Catenon in Nederland:
"Bedrijven beginnen te investeren in gedragslijnen voor communicatie die erop zijn
gericht hun bedrijfsplan en de voordelen van het werken voor hun bedrijf aan de
kandidaten te verkopen. Op hun zoektocht naar het beste bedenken vooraanstaande bedrijven
al solide HR-marketingpraktijken om de beste mensen bij de concurrent weg te lokken en hun
eigen werknemers te houden door het gebruik van traditionele marketingtechnieken om
menselijk kapitaal te betoveren (marktanalyses, focusgroepen, strategische positioning
maps, communicatie en marketingplannen
)."
HR-marketing sleutel tot internationaliseringsstrategieën bedrijven
Terwijl het aanboren van een nieuwe markt een uitdaging is als het erom gaat de
potentiële consument in een land uit te dagen om een onbekende, pas
geïntroduceerde dienst die door een nieuw bedrijf wordt aangeboden te kopen, geldt
hetzelfde voor het gehele proces dat leidt tot 'scoren' in dat land: als men aan
internationalisering begint, is het eerste wat elk bedrijf moet doen een plaatselijk team
aantrekken dat van de stand van zaken op de hoogte is. Zakelijk succes op een nieuwe markt
omvat ook het overhalen van de beste mensen om voor het bedrijf te gaan werken. "En als
een bedrijf niet bekend is bij de leidinggevende personen van het land, is het aantrekken
van de beste kandidaat voor de baan niet alleen een kwestie van een goed salaris, maar
meer van het neerzetten van een betrouwbaar project en van hen ervan overtuigen dat ze
een bedrijf moeten steunen waar ze nog nooit van hebben gehoord," zegt Hans-Peter
Redhammer, internationaal consultant van Catenon (AU).
Volgens Catenon is het zogenaamde "country brand" nog een consequentie van dit
fenomeen, waarbij landen met elkaar wedijveren om mensen aan te trekken. Een van de drie
variabelen die het hoogst op het verlanglijstje van hoogopgeleide emigranten staan is met
name het "country image", oftewel hun voorstelling van de landen waarvan zij overwegen er
te gaan wonen en werken. Het eindresultaat van deze centrale rol van "country brand" op
de banenmarkt is dat regeringen niet alleen hun best moeten doen om toeristen binnen te
halen, maar vanaf nu ook hun land moeten promoten als bestemming om er te gaan werken.