D66
Bijdrage van Gerard Schouw (D66 en OSF) aan het debat over de nieuwe
regels betreffende maatschappelijke ondersteuning (Wet
maatschappelijke ondersteuning) (30131)
Voorzitter,
Een jaar na de behandeling van de zorgverzekeringswet buigen we ons
over een andere grote stelselwijziging namelijk de Wet
maatschappelijke ondersteuning. De Wmo verplaatst een aantal taken die
vroeger landelijk via de AWBZ geregeld waren naar gemeenten.
De bedoeling van deze wet is om geen zorgwet te zijn maar een
participatiewet. Kort gezegd om mensen die een steuntje in de rug
kunnen gebruiken te helpen om volwaardig mee te kunnen doen in de
maatschappij.
Een andere gedachte achter de Wmo is dat de rijksoverheid niet alles
moet willen regelen en met een gerust hart heel veel kan overlaten aan
lagere overheden. Gemeenten kunnen maatwerk leveren en dat komt de
dienstverlening aan mensen ten goede.
De fracties van D66 en OSF kunnen zich goed vinden in deze doelen
achter de Wmo. Maar, tussen droom en daad zit vaak een woud aan
praktische problemen.
Zo is de wet kan een belangrijke stimulans voor een grotere
betrokkenheid van mensen zelf, bij het oplossen van problemen in hun
directe omgeving. Maar dan moeten gemeenten wel hun werk goed doen en
in staat gesteld zijn om de nieuwe taken naar behoren uit te kunnen
voeren.
Wij hebben dan ook veel waardering voor dit kabinet en in het
bijzonder voor deze staatssecretaris die zo hard heeft getrokken aan
deze wet. Chapaeu! Een wet die in omvang en betekenis wel eens de
belangrijkste wet voor het lokaal bestuur van de afgelopen 30 jaar zal
blijken te zijn.
Met de invoering van de Wmo ontstaat een enorme kans om beleid op
terreinen als wonen, welzijn en ondersteuning op een nieuwe manier
vorm te geven.
Ik wil in dit debat de volgende zaken aan de orde stellen:
- compensatieplicht
- persoongebonden budgetten
- Europese aanbesteding
- financiën
Compensatieplicht
Het debat over verschillen die je wilt toestaan om rechtszekerheid van
mensen te garanderen is in de Tweede Kamer al uitgebreid gevoerd.
Hoe kunnen de rechten van mensen goed worden verzekerd, hoe kan de
Wmo-zorg betaalbaar blijven, en niet onbelangrijk hoe kan maatwerk het
beste worden toegepast? Kunnen gemeenten wel zoveel
verantwoordelijkheid aan en zijn de rechten van de belanghebbende wel
goed verzekerd vroeg de overkant zich af?
De wet werd met het oog op deze zorgen ingrijpend verbouwd en er
werden tientallen amendementen ingediend waardoor het karakter van de
Wmo ingrijpend is gewijzigd.
Eén van de wijzigingen is de compensatieplicht. Dit vindt zijn
weerslag in artikel 4 van de wet. Het is zeer ruim omschreven en laat
veel over aan gemeenten. Een compensatiebeginsel is flexibeler in te
vullen dan een zorgplicht.
In dit verband vragen onze fracties zich af wat die compensatieplicht
in de praktijk nu echt betekent? Het is geen verzekerd recht en ook
geen redelijke kans op zorg, maar wat dan wel? Welke rechten kunnen
mensen er in de praktijk aan ontlenen? Graag een reactie.
De compensatieplicht moet mensen in staat stellen zelf een huishouden
te voeren, zich te verplaatsen en andere mensen te ontmoeten.
Zelfredzaamheid en maatschappelijke participatie.
Maar wanneer ben je zelfredzaam en wanneer is de maatschappelijke
participatie van iemand voldoende én wanneer onvoldoende? Eerlijk
gezegd is het onderscheidt tussen voldoende en onvoldoende zelfredzaam
nooit te bepalen. En ik vraag me echt af of het fraaie artikel 4 nu de
redding of juist het afbreekpunt van de wet is.
Kan de staatssecretaris is een paar concrete voorbeelden geven van wat
zij praktisch ziet als iemand die voldoende en iemand die onvoldoende
zelfredzaam is? En waar ligt naar haar opvatting de grens?
Hoe vaak bijvoorbeeld ouderen de deur uit moeten kunnen om mensen te
ontmoeten en hoe het vervoer geregeld is blijft onduidelijk. Hoe
voorkom je dat gemeenten eindeloos praten over deze criteria en de
mensen waar het om gaat in de kou blijven staan?
In dit verband wil ik ook een lans breken voor die gemeente die de Wmo
met de minst administratieve last invoert. Als we niet uitkijken, komt
er straks een woud aan verordeningen en regels. Ontstaat er een
bureaucratisch circus waarin cliënten struikelen en verstrikt raken.
De staatssecretaris zal morgen natuurlijk verzekeren dat dit niet zal
gebeuren. Dat ze hierop zal toezien. Maar heeft zij ook een positieve
incentive voor die éne gemeente die de minste bureaucratie
organiseert? Bijvoorbeeld een jaarlijkse Wmo prijs voor die gemeente
die de Wmo het meest SMART invoert?
Persoonsgebonden budgetten
Een andere wijziging aan het wetsvoorstel dat aan de zorgen van de
Tweede Kamer tegemoet kwam is het instellen van een persoonsgebonden
budget. De fracties van D66 en OSF zijn blij met de invoering van het
persoonsgebonden budget. Dit zorgt ervoor dat de gemeenten rekening
houden met wensen van patiënten en cliënten.
Het haalt de Wmo voor een deel weg bij instellingen en plaatst de
uitvoering bij mensen zelf. Benadrukt de eigen verantwoordelijkheid.
Een persoonsgebonden budget is dé manier om individuele oplossingen
mogelijk maken.
De schaduwzijde is echter dat de beschikbare budgetten hiervoor af
gaan van de budgetten die de algemene voorzieningen in stand moeten
houden. En deze algemene voorzieningen moeten gemeenten wel in stand
houden vanwege de compensatieplicht. In de schriftelijke behandeling
vroegen onze fracties of door persoongebonden budgetten bepaalde
collectieve voorzieningen van speciaal vervoer in gevaar zouden komen.
En naar de opvatting van de regering loopt dit wel los omdat gemeenten
kunnen kiezen voor collectieve voorzieningen als hiervoor overwegende
bezwaren zijn aan te voeren. Efficiency overwegingen kunnen hieronder
vallen.
Het is aan de gemeente om te bepalen of er sprake is van overwegende
bezwaren. Voor ons is nog steeds niet duidelijk wat die overwegende
bezwaren nu eigenlijk zijn. Hoe kunnen mensen erachter komen wanneer
een verzoek voor een persoonsgebonden budget op grond van overwegende
bezwaren kan worden afgewezen? Wat zijn de criteria vooraf, wat is het
toetsingskader?
Europese aanbestedingen
Eén van de belangrijkste knelpunten in de uitvoering van de Wmo is de
Europese aanbesteding van huishoudelijke hulp. De Vereniging
Nederlandse Gemeenten maakt zich hierover grote zorgen. Is er nog wel
genoeg tijd? De geplande invoeringsdatum zal niet worden gehaald als
aan alle verplichtingen moet worden voldaan.
Uit de memorie van antwoord op vragen hierover lijkt het wel alsof het
kabinet geen vuiltje aan de lucht ziet. Overgangsbepalingen maken het
mogelijk meer tijd te nemen voor het afronden van de
aanbestedingsprocedures, artikel 41, lid 4. Deze overgangsbepalingen
regelen dat gemeenten die nog geen verordeningen hebben vastgesteld
kunnen uitgaan van de AWBZ en de bestaande contracten dus langer
kunnen laten doorlopen en zo de aanbestedingen nog even niet Europees
hoeven aan te besteden.
Gemeenten moeten wel aantonen bezig te zijn met de procedures.
En zie ik het goed dat zij dus uiterlijk op 1 juli, dus aanstaande
zaterdag moeten zijn begonnen met de aanbestedingsperiode? Dat is dan
wel erg kort als je bedenkt dat we nu pas in deze Kamer over deze wet
besluiten en misschien er zelfs pas volgende week over stemmen.
Waarop baseert het kabinet het vertrouwen dat het probleem met deze
noodgreep wel zal zijn opgelost?
En wat is de opvatting van de staatssecretaris over het feit dat
zorgaanbieders het risico lopen pas in december te horen of ze een
opdracht krijgen of niet?
Mag artikel 41, lid 4 zo worden gelezen dat wanneer gemeenten de
aanbesteding niet tijdig op orde hebben de contracten met bestaande
zorgaanbieders voor één jaar blijven bestaan?
En waarom niet gewoon als uitgangspunt kiezen dat de partijen die nu
de thuiszorg uitvoeren, dat volgend jaar ook kunnen doen? Graag een
reactie.
Een interessante ontwikkeling in dit verband, in de aanpak van
Europese aanbesteding, is de Zeeuwse aanpak. Zeg maar de Zeelandroute.
Zeeuwse gemeenten kiezen voor concurrentie op basis van kwaliteit in
plaats van op geld. Zij gaan raamovereenkomsten aan met minimaal drie
aanbieders tegen een door de gemeente vastgestelde prijs. De Zeeuwse
gemeenten bieden hun uitgewerkte werkwijze ook aan anderen gemeenten
aan. Voldoet deze manier van aanbesteding ook aan de Europese regels
en zo ja kan de regering gemeenten die moeite hebben om de
aanbesteding op tijd te halen niet helpen om de Zeeuwse methode te
gebruiken?
Jurisprudentie of kennis
Het kabinet stelt in de memorie van antwoord dat de Wmo een kaderwet
is en uiteindelijk door jurisprudentie een duidelijke vorm kan
krijgen. Eerlijk gezegd zitten onze fracties niet te wachten op een
verdere juridisering van het lokaal bestuur. Wij denken dat door een
actieve kennisverspreiding en ook kennisontwikkeling veel
onduidelijkheden zijn te voorkomen. Als je weet hoe in de ene gemeente
iets goed werkt hoeft de andere gemeente dat wiel niet meer uit te
vinden? Is het niet van het grootste belang dit offensief aan te
pakken?
Wij maken ons in dit verband zorgen over het wegvallen, verminderen,
van de kennisfunctie van een aantal koepelorganisaties. Koepels in de
mantelzorg, vrijwilligerszorg, gehandicaptenzorg. Decentralisatie
leidt tot versnippering en verdamping van expertise.
Welke speerpunten heeft, en welke verantwoordelijkheid neemt de
staatssecretaris t.a.v. het kennisdeel van de Wmo?
Financiën, over geld
Voorzitter
Laat er geen misverstand over bestaan. Onze fracties willen ook in de
toekomst verder met de Wmo. Het introduceert namelijk een fundamentele
omkering van verantwoordelijkheden naar de gemeenten. Daar zijn we
sterk voorstander van.
Maar de Wmo moet natuurlijk geen bezuinigingsoperatie zijn. De
gemeenten moeten over toereikende middelen beschikken. Wanneer het
Rijk de gemeenten onvoldoende middelen geeft zal deze de
rijksbezuinigingen moeten afwentelen op de zorg en ondersteuning aan
burgers. De vier grote steden hebben in een brief van 22 juni laten
weten dat zij serieus in de problemen dreigen te komen uitgaande van
de meicirculaire over de Wmo. Mijn vraag aan het kabinet is of zij nog
steeds van mening is dat:
De beschikbare budgetten voor de Huishoudelijke verzorging in
verhouding met de realiteit moeten zijn en dat,
De basis voor subsidieregelingen de werkelijke uitgaven zijn?
Ook zou ik willen weten hoe het zit met de continuering van de
BTW-vrijstelling van huishoudelijke verzorging. Kan de
staatssecretaris garanties afgeven dat dit zo blijft? En wanneer is
deze wijziging gereed? En als deze vrijstelling niet lukt, krijgen
gemeenten dan compensatie?
In dit verband wijs ik op de noodzaak van een financiële evaluatie van
de Wmo. Komen gemeenten bijvoorbeeld door de invoering van
persoonlijke budgetten niet in de financiële problemen en hoe is de
verhouding tussen kosten en een doelmatige uitvoering van de Wmo?
Deze onderzoeken lijken ons zeer relevant omdat de aanpassingen die de
overkant heeft aangebracht namelijk, de compensatieplicht en het
persoonlijke budget, wel eens grote financiële gevolgen kan hebben.
Wij hebben tijdens de schriftelijke voorbereiding indringend gevraagd
naar de criteria waarop wordt geëvalueerd. Wanneer weten gemeenten van
het Rijk waar ze aan toe zijn?
Dit is des te belangrijker omdat we in de toekomst meer ondersteunende
functies willen onderbrengen bij de Wmo. Dat zal de participatie
stimuleren, is doelmatiger en verbetert de samenhang. Welke koers
heeft de staatssecretaris daarbij voor ogen?
Naar de opvatting van onze fracties betekent meer verantwoordelijkheid
voor gemeenten ook meer ruimte voor een eigen lokaal belastinggebied.
Is de staatssecretaris dat in principe met mij eens?
Voorzitter
Ik kom tot een afronding. Wij zijn, met een aantal vraagpunten, zeer
enthousiast over de Wmo. Een fundamentele omkering van de
verantwoordelijkheden van het Rijk naar de gemeenten. Een verstandige
wet, mits goed uit- en ingevoerd. De Wmo is volgens onze fracties niet
een nieuwe welzijnswet, nee het is een participatiewet en laten we dat
zo houden.
De afgelopen tijd is vooral de aandacht gegeven aan regels,
procedures, verordeningen en aanbesteding. Maar in the end draait het
om een betere participatie van mensen. Niet meer thuis zitten te
verpieteren, maar meedoen. Als u de vinger goed aan de pols houdt,
hebben we er alle vertrouwen in dat dit met deze wet zal lukken.
27-6-2006 19:14