Ingezonden persbericht


Open brief DDS aan de directie van KPN

geachte heer / mevrouw

u zult op de hoogte zijn van het feit dat KPN een aanvang heeft gemaakt met het afsluiten van 7500 eindgebruikers van ADSL internetverbindingen connected by KPN.

Ook internetprovider DDS en haar klanten zijn hiermee geconfronteerd. KPN is door DDS eerder deze week aansprakelijk gesteld.

DDS heeft vanmiddag 27 juni een OPEN BRIEF AAN DE DIRECTIE VAN KPN gepubliceerd n.a.v. de affaire. De brief vindt u op: http://www.dds.nl/dds/openbriefaankpn.php

In deze open brief gaat DDS in op de onrechtmatigheid van de handelwijze van KPN. DDS gaat in op het feit dat niet alleen de eigen onderneming maar ook de klanten onheus door KPN zijn behandeld. DDS vordert ondermeer van KPN dat zij een excuus en rectificatiebrief stuurt aan de getroffen internetgebruikers. DDS vordert van KPN verder dat zij duidelijk maakt dat klanten niet geboden zijn aan een jaarcontract wat zij op grond van foutieve informatie en onder dwang met KPN hebben moeten sluiten. DDS kondigt aan consumentenorganisaties om een uitspraak te vragen hierover. Ook vraagt DDS om een uitspraak van de OPTA over het onrechtmatig routeren van klanten naar een KPN reclamepagina. DDS acht een dergelijke omleiding onrechtmatig en misbruik van het KPN monopolie op de infrastructuur.

http://www.dds.nl/dds/openbriefaankpn.php

KPN Telecom BV

Open brief aan de directie van KPN
Amsterdam 27 juni 2006

Geachte directie van KPN,

Deze brief schrijf ik u als directeur van internetaanbieder DDS.

Op 20 juni en 22 juni heeft U zo'n 7500 ADSL gebruikers aangeschreven, waaronder klanten van ons bedrijf. De klanten die u heeft aangeschreven maken gebruik van de door DDS en andere bedrijven geboden dienst "ADSL connected by KPN".

U stelt in uw brief aan DDS klanten dat u een geschil heeft met een ander bedrijf De Combinatie BV over het betalen van de rekening. In dit conflict is internetaanbieder DDS geen partij. U bericht onze klanten dat - tengevolge van uw geschil met De Combinatie BV - wij onze contractafspraken met onze klanten niet meer kunnen nakomen (!) en dat zij derhalve niet meer kunnen internetten en e-mailen vanaf 27 respectievelijk 29 juni. Dezelfde brief heeft u geschreven aan eindgebruikers van andere bedrijven.

Het feit dat u de brief aan onze klanten heeft geschreven achten wij onrechtmatig. De inhoud van de brief is bovendien opzettelijk onjuist en in combinatie met het 'aanbod' dat u aan onze klanten doet om over te stappen naar KPN bedrijven is het een vorm van diefstal van klanten c.q een poging daartoe. Een en ander zullen wij toelichten. Apart van deze open brief heeft u van ons eerder een juridisch schrijven ontvangen waarin wij u aansprakelijk hebben gesteld.

Bewust foutief beeld over de achtergrond van het conflict De Combinatie BV is een inkoopcombinatie van Freeler BV en DIS-Europe BV Deze inkoopcombinatie koopt in bij KPN en levert KPN ADSL verbindingen aan Fiberworld BV van welke partij DDS ze afneemt en weer doorlevert aan eindgebruikers. Ook andere eindgebruikers nemen direct of indirect via wederverkopers af van Fiberworld.

Met De Combinatie BV heeft KPN een geschil. Wij kunnen ons daar wel wat bij voorstellen aangezien KPN zelf - sinds de overname van Freeler begin 2005 - medeaandeelhouder en medebestuurder van De Combinatie BV is. Dat wijst op tegenstrijdige belangen sinds de overname door KPN van Freeler en wij mogen vermoeden dat daarin een grond ligt van het conflict.

U doet het echter voorkomen in uw brief dat er slechts een conflict is met een ander bedrijf, een toeleverancier die zijn rekeningen niet betaalt. Niks ander bedrijf. U bent zelf 50% aandeelhouder van dat gemene bedrijf. Als bestuurder (opnieuw via Freeler) bent u 100% medeverantwoordelijk voor deze toeleverancier. U schept bewust een foutief beeld over de achtergrond van het conflict door die simpele waarheid te verzwijgen. Wij beschuldigen u er van dat u als bestuurder van De combinatie BV niet de belangen van deze inkoopcombinatie heeft behartigt maar van de andere contractpartij waarbij ingekocht moest worden en waarmee onderhandeld moest worden. Vandaar dat jarenlang teveel moest worden betaald voor de geleverde ADSL verbindingen. Daarover gaat het conflict. U wilde gewoon de klanten overnemen maar zij waren niet te koop.

Wij kunnen over de details van het geschil niet oordelen daar wij deze niet kennen. Wel weten wij sinds afgelopen week dat het geschil al 1,5 jaar blijkt te spelen en dat in deze 1,5 jaar geen van de betrokken partijen een uitspraak van de rechter, ondernemerskamer of een aangewezen arbitrage autoriteit heeft gekregen waaruit het eigen gelijk onomwonden blijkt. U heeft gemeend zonder een dergelijke uitspraak de overeenkomst met De Combinatie BV op te moeten zeggen.

U heeft daaropvolgend gemeend zo'n 7500 eindgebruikers aan te moeten schrijven en onrust te veroorzaken onder hen en hun gezinsleden omtrent de continuïteit van hun internettoegang. U deelt hen zonder pardon mee dat de internettoegang via hun huidige internetaanbieder wordt beëindigd. Hoe kunt u dat weten?

Alternatieve inkoopmogelijkheden in een vrije markt? Uit het enkele feit van de opzegging van een overeenkomst tussen KPN en De Combinatie BV volgt geenszins automatisch dat onze klanten niet meer over een werkende ADSL verbinding zouden beschikken. Er wordt slechts door u niet meer geleverd aan De Combinatie BV. Een schakel in een keten. Wilt u betwisten dat er sprake is van een vrije markt?

KPN kan en mag dus niet uitsluiten dat onze toeleverancier Fiberworld de diensten welke zij inkoopt bij De Combinatie BV niet bij een andere partij kan inkopen. In dat geval levert zij aan DDS wat is overeengekomen en kan DDS gewoon aan haar klanten de ADSL verbinding leveren zoals overeengekomen met de eindgebruikers.

KPN kan en mag ook niet uitsluiten dat DDS zelf deze of vergelijkbare diensten kan inkopen bij een ander. Bijvoorbeeld bij KPN.

Deze alternatieve inkoopmogelijkheden zijn door u moedwillig genegeerd. Wellicht wist u vooraf de uitkomst van dit vrije markt proces.

Het is niet aan KPN om de situatie van DDS te beoordelen Het is aan DDS om te beoordelen wat de gevolgen zijn van het wegvallen van een schakel in de inkoopketen. Het is aan ons om naar alternatieven te kijken. Vanaf het moment dat we geïnformeerd zijn - op 21 juni 2006 - kon daaraan ook gewerkt worden. Het was fijn geweest als die tijd wat langer zou zijn geweest maar we begrijpen wel dat het helemaal niet uw bedoeling is dat wij zelf een oplossing vinden voor onze klanten. U wilt immers die klanten hebben. Vandaar dat u slechts een paar dagen ruimte heeft gelaten. Met succes.

Kort of niet, de tijd voor het vinden van een oplossing is pas verstreken als DDS zelf aangeeft dat er op de vrije markt in Nederland geen alternatieven gevonden zijn en dat wij derhalve in gebreke zijn jegens onze klanten. Het is hoe dan ook aan ons om daarover met de klanten te communiceren mocht die situatie zich voordoen.

Deze situatie heeft zich thans 27 juni 2006 voorgedaan. Dankzij uw eigen optreden. Dankzij de korte termijn van enkele dagen waarmee u iedereen heeft geconfronteerd. Dankzij uw bestuursconflict waar u anderhalf jaar de tijd voor heeft genomen. En dankzij het feit dat de markt niet zo vrij is als we zouden willen.

U heeft op 20 juni respectievelijk 22 juni aan onze klanten de mededeling gedaan dat wij KPN ADSL niet meer kunnen leveren. Is KPN de bestuurder van ons bedrijf?

Indien u informatie verstrekt aan onze klanten in antwoord op vragen of problemen met betrekking tot hun ADSL verbinding dient u hen te verwijzen naar DDS. Vervolgens kan DDS de vragen van haar klanten beantwoorden. Zo gaat het toch altijd?

Wij hebben u gesommeerd teneinde verdere schade te beperken alle door u nog te verstrekken informatie hierop aan te passen. Daaronder ook begrepen de telefonische informatie die u verstrekt op het door u opgegeven supportnummer en de informatie op het internet. U heeft gewoon vastgehouden aan uw onrechtmatige daden.

Misbruik van klantgegevens
U gebruikt de klantgegevens welke door DDS aan klanten zijn gevraagd en welke via genoemde tussenpartijen aan KPN moeten worden geleverd. Het doel waarvoor deze gegevens zijn aangeleverd is om KPN in staat te stellen in de wijkcentrale de dienst ADSL op het betreffende telefoonnummer te activeren. Tevens mag KPN deze gegevens gebruiken om de dienst aan de eindgebruiker te factureren. KPN is niet gemachtigd om deze klantgegevens van DDS te gebruiken om ons in diskrediet te brengen noch om reclame te maken voor haar eigen internetbedrijven in combinatie met de aanbieding om over te stappen.

Foutieve informatie met betrekking tot de continuïteit van andere diensten In uw schrijven aan onze klanten beperkt u zich niet tot de dienst ADSL. U stelt onomwonden en niet gehinderd door enige kennis dat naast ADSL ook andere diensten niet meer zouden werken en mensen mogelijk zelfs hun e-mailadres zouden kwijt raken. U adviseert mensen daarom met spoed noodmaatregelen te nemen welke u concreet noemt; Overstappen naar Het Net

Bij ons is geen sprake van koppelverkoop tussen ADSL, e-mail en homepages. De ene dienst kan geleverd en gestaakt worden onafhankelijk van de andere. Uw bedrijf heeft in het geheel niets met de genoemde andere diensten te maken en is bij de levering op geen enkele wijze betrokken. Ook qua specificaties, kwaliteit en service is Het Net niet vergelijkbaar. Het hindert u niet om ook hierover toch pertinent foute informatie onder onze klanten te verspreiden.

Reputatieschade
U berokkent met dit alles schade aan onze reputatie. Mede omdat u in uw brief aan onze klanten stelt dat hun internetverbinding wordt beëindigd omdat een toeleverancier van DDS de rekening niet betaalt. Daarmee wekt u onherroepelijk de suggestie dat er bij deze toeleverancier iets niet deugt, deze louche is of mogelijk failliet. Derhalve wekt u mede de suggestie dat DDS zakendoet met tussenpartijen die niet deugen, louche zijn of mogelijk failliet. Daarmee raakt u aan onze reputatie. U beschadigt onze goede naam. U doet dat nodeloos.

Diefstal van klanten en misbruik van uw monopolie
Na eerst bewust al deze onjuiste informatie vertrekt te hebben zegt u dat u mensen wilt helpen. U schrijft onze klanten: "Uw internetaansluiting bij uw huidige internetaanbieder wordt definitief beëindigd op 27 juni" (respectievelijk 29 juni). U schrijft: "wilt u snel weer kunnen internetten en e-mailen dat dient u over te stappen naar een andere internetaanbieder". Vervolgens doet u een aanbod voor Het Net en/of Direct ADSL beide van KPN. U zegt "binnen een kwartier kunt u dan weer e-mailen en internetten". Voor de goede orde zegt u er bij dat men ook kan kiezen voor een andere internetaanbieder, een concurrent van KPN: "in dat geval moet u er echter rekening mee houden dat het enkele weken kan duren voordat u weer online bent".

U routeert klanten die u heeft afgesloten naar een speciale bestelpagina met KPN producten. Zolang ze niet iets bij u hebben gekocht komen ze niet het internet op. U heeft het recht helemaal niet om de ADSL connectie van onze klanten zo te gebruiken. Dat is misbruik van uw monopolie op de infrastructuur. Zelfs als wij jegens onze klanten in gebreke zijn dan blijven het nog steeds onze klanten. Totdat onze overeenkomst met onze klanten bepaalt dat dit niet meer zo is. Wij hebben van u gevorderd dat u zich van een dergelijke routering onthoudt teneinde de schade te beperken. Wij zullen aan de OPTA vragen of zij een dergelijk gebruik van uw monopolie op de infrastructuur aanvaardbaar achten.

Dit aanbod, het onrechtmatig routeren van klanten naar uw reclame en bestelpagina in combinatie met opzettelijk foutieve informatie maken maar 1 conclusie mogelijk: u steelt klanten en omzet en u doet dat in het volle bewustzijn dat dit ontoelaatbaar is.

Schade
Met het onrechtmatig aanschrijven van onze klanten, het maken van onjuiste opmerkingen over de continuïteit van door ons aan deze klanten geleverde diensten, het doen van een alternatief ADSL aanbod aan onze klanten, het doen van een aanbod voor e-mail, het doen van een alternatief aanbod voor homepages, het in diskrediet brengen van onze zakenpartners en het beschadigen van onze goede naam heeft u ons schade toegebracht. U heeft bij dit alles met een winstoogmerk gehandeld. Wij achten u verantwoordelijk en aansprakelijk voor uw handelen. De schade zullen wij derhalve op u trachten te verhalen. Maar u weet natuurlijk als de beste dat ongelijk hebben en ongelijk krijgen twee verschillende grootheden zijn. Bovendien heeft u de klanten dan al lang binnen.

Fatsoenlijk zaken doen
Zoals eerder gesteld heeft u in een lang slepend conflict niet de rechter aan uw kant gevonden. Wij achten het onbehoorlijk dat u het conflict niet langs juridische weg heeft beslecht zoals belanghebbende derde partijen en consumenten in een rechtsstaat ook van KPN zouden mogen verwachten. In plaats daarvan zadelt u een grote groep mensen en bedrijven op met uw bestuursprobleem in een gedeelde BV. Misschien is uw inschatting dat u het niet kunt winnen of dat een compromis minder geld oplevert. Misschien kiest u daarom wel voor brute kracht en het aanwenden van macht als methode van conflictbeslechting. DDS is echter van mening dat u misschien wel de macht heeft maar niet het recht om daarbij onze belangen te schaden. Er is in de 21e eeuw bovendien een nieuwe norm: fatsoenlijk zaken doen.

Onheuse bejegening van onze klanten
Wij zijn van mening dat u niet alleen ons bedrijf maar ook onze klanten onheus heeft behandeld. Dat zijn ook mensen. U heeft laten zien dat u de macht heeft om mensen en bedrijven het mes op de keel te zetten en hen de stuipen op het lijf te jagen maar waar haalt uw onderneming het recht vandaan om zo te handelen? Wij zijn geschokt door uw amorele commerciële gedragingen. Denkt u ooit de sympathie van uw klanten te winnen als u ze op deze manier van andere bedrijven afpakt? U heeft met uw actie mensen bedreigd in een essentieel onderdeel van hun werk- en privé-leven.

U geeft hen eerst bewust foutieve informatie vervolgens geeft u de keuze: KPN sluit je aan of je bent je leven kwijt althans een substantieel deel van je leven namelijk je internet, je e-mail, je homepage. Als mensen voor de keuze KPN of je leven worden gesteld is het natuurlijk te voorspellen dat de chaos groot is. Deze (psychische) schade kon u makkelijk voorspellen en had u kunnen voorkomen.

Tot slot
Wij willen met u in overleg treden met betrekking tot het opstellen van een excuus brief van KPN aan onze klanten waarin een en ander wordt gerectificeerd. Een vergelijkbare excuusbrief aan de klanten van andere gedupeerde bedrijven lijkt ons een goed idee.

Tevens zijn wij van mening dat alle klanten die op grond van de door u verstrekte informatie een contract met u zijn aangaan gehandeld hebben op basis van extreem foutieve informatie. Welke u bovendien heeft verstrekt in een onrechtmatig schrijven en een onrechtmatige routering naar een bestelpagina. Wij zijn van mening dat zij niet gebonden zijn aan het jaarcontract wat zij opgrond deze informatie onder deze omstandigheden met u zijn aangegaan. Wij vorderen van u dat u dit ondubbelzinnig aan alle klanten communiceert in de eerder genoemde excuus- en rectificatie brief.

Wij zullen consumentenorganisaties, mede namens onze gedupeerde klanten, verzoeken om hierover een uitspraak te doen.

DDS bood al internet voordat u dat deed en we gaan daar nog erg lang mee door. Bij voorkeur als onafhankelijk bedrijf.

Hoogachtend,

J. Flint
Directeur DDS City BV
www.dds.nl