Ingezonden persbericht


Nijmegen, 10 juni 2006

PERSBERICHT

Königorgel en klinkende trompet, Stevenskerk Nijmegen

NIJMEGEN - Op dinsdag 27 juni geven organist Piet van der Steen en trompettist Peter van Dinther een concert in de zomerconcertserie van de Nijmeegse Orgelkring in de Sint Stevenskerk. De musici spelen voornamelijk muziek van hedendaagse Nederlandse componisten. Een bijzondere compositie is Licht en Donker V, voor trompet en orgel, dat componist Jan Welmers vorig jaar speciaal aan het duo Van der Steen en Van Dinther heeft opgedragen. Het concert begint om 20.30 uur, de toegang bedraagt E6,- of E 5,- met studentenkaart, CJP en 65+-pas. De zomerconcertserie loopt van 13 juni tot en met 12 september.

Juist in de akoestiek van de Stevenskerk klinkt de combinatie met trompet voortreffelijk. Het Königorgel, een instrument met een krachtige klank, tezamen met een krachtig klinkend solo-instrument in een ruimte die door de schitterende akoestiek nog veel extra's bijdraagt. Drie elementen waardoor 1 plus 1 plus 1 véél meer is dan 3, zeker wanneer de uitvoerende musici een grote staat van dienst hebben. Op het programma staan voornamelijk werken van Nederlandse hedendaagse componisten. Organist Piet van der Steen heeft zich in zijn loopbaan een aantal jaren geconcentreerd op Nederlandse componisten waaronder Daan Manneke en Joep Straesser. Deze componisten hebben ook beide nieuw werk aan Van der Steen opgedragen. Joep Straesser maar liefst drie keer. Van Straesser ontving hij twee jaar geleden ook de Straesser/Vester prijs voor de regelmatige vertolking van zijn werk. Tijdens dit concert spelen Van der Steen en Van Dinther Dialogen voor trompet en orgel van Daan Manneke en deel II uit Cinq Etudes légères van Joep Straesser. Vorig jaar nog heeft Jan Welmers een compositie aan het duo Van der Steen/Van Dinther opgedragen: Licht en Donker V voor trompet en orgel. Ook dat is in de Sint Stevenskerk te beluisteren. Jan Welmers weet als oud-organist van de Stevenskerk precies hoe de ruimte reageert op klank en kan daar in zijn composities als geen ander mee spelen. Vooral omdat ruimte sowieso al een belangrijk element in Welmers werk is. Beide musici spelen ook solo, bij aanvang en in de finale. Peter van Dinther start met de Intrada van Otto Ketting en Van der Steen sluit af met het monumentale Phantasie und fuge über den Namen BACH van Max Reger. Piet van der Steen studeerde aan het Utrechts Conservatorium bij Cor Kee en in Parijs bij onder meer Marie-Claire Alain. Hij is organist van de Oud-Katholieke Kathedrale Kerk in Utrecht. Van der Steen concentreerde zich een aantal jaren op muziek van de Franse componisten Franck, Alain, Duruflé en Messiaen en vervolgens wijdde hij zich aan de muziek van Nederlandse hedendaagse componisten. Peter van Dinther studeerde trompet aan het Utrechts conservatorium en kamermuziek bij Peter Masseurs, solotrompettist van het Koninklijk Concertgebouw Orkest. Al tijdens zijn studie trad hij solistisch op met diverse orkesten en ensembles. In 1988 werd hij benoemd tot trompettist in de Marinierskapel waar hij sinds 1990 solo-trompettist is. ***************************************************************************noot voor de pers,

Ingezonden persbericht