Bestuurlijke boete, gemeenten gedeeltelijk geholpen

Vng

Bestuurlijke boete: gemeenten slechts gedeeltelijk geholpen

De Tweede Kamer heeft onlangs het vervolgdebat gevoerd over de beide wetsvoorstellen bestuurlijke boete. Deze betreffen het voorstel bestuurlijk boete voor overlast in de openbare ruimte en het voorstel bestuurlijke boete voor fout parkeren en andere lichte verkeersovertredingen. VNG is pleitbezorger van verbreding van de reikwijdte van de beide wetsvoorstellen.

Inmiddels is er gestemd over de amendementen. Als gevolg hiervan kunnen gemeenten met de bestuurlijke boete wel gaan handhaven op veel APV-overtredingen, maar de handhaving van snelheidsovertredingen binnen de bebouwde kom, het door rood licht tijden en brommer- en scooteroverlast blijft een expliciete taak voor de politie. De bewindslieden hebben de beide wetsvoorstellen en de aangenomen amendementen voor advies voorgelegd aan de Raad van State en hierdoor is de eindstemming uitgesteld.

Er leek zich aanvankelijk een kamermeerderheid af te tekenen voor het uitbreiden van de reikwijdte van het wetsontwerp bestuurlijke boete voor fout parkeren en andere lichte verkeersovertredingen. Ook snelheidsovertredingen in 30 km-gebieden, rijden door rood licht en dergelijke, zouden dan door gemeenten met de bestuurlijke boete kunnen worden aangepakt. De VNG en diverse andere maatschappelijke organisaties hebben dit bepleit. Deze bredere toepassing van het instrument bestuurlijke boete is helaas niet door de Kamer overgenomen. Er is wel een amendement aangenomen waardoor naast het fout parkeren ook het negeren van rood licht door fietsers en voetgangers onder de bestuurlijke boete valt. Verder kunnen nagenoeg alle overtredingen zoals vermeld in de model APV met een bestuurlijke boete worden afgedaan behalve die overtredingen die een gevaarzettend karakter hebben. Deze komen op een zgn. negatieve lijst te staan. Deze lijst en de AMvB met de lijst van overtredingen die in aanmerking komen voor de bestuurlijke boete is nog niet bekend.

Mede als gevolg van het pleidooi van de VNG wordt er door het OM wel meer capaciteit vrijgemaakt voor verkeershandhaving in vooral 30 km gebieden. Meer handhaving - door wie dan ook - was altijd één van onze belangrijkste doelstellingen. Deze doelstelling is slechts ten dele gerealiseerd, omdat een uitbreiding van 6 extra fte s per politieregio niet genoeg is.

De invoering van de bestuurlijke boete op 1 januari 2007 is hoogst onwaarschijnlijk geworden door de adviesaanvraag van de regering bij de Raad van State.

Den Haag, 27 juni 2006