Bestuurlijke boete, gemeenten gedeeltelijk geholpen
Vng
Bestuurlijke boete: gemeenten slechts gedeeltelijk geholpen
De Tweede Kamer heeft onlangs het vervolgdebat gevoerd over de beide wetsvoorstellen
bestuurlijke boete. Deze betreffen het voorstel bestuurlijk boete voor overlast in de
openbare ruimte en het voorstel bestuurlijke boete voor fout parkeren en andere lichte
verkeersovertredingen. VNG is pleitbezorger van verbreding van de reikwijdte van de beide
wetsvoorstellen.
Inmiddels is er gestemd over de amendementen. Als gevolg hiervan kunnen gemeenten met de
bestuurlijke boete wel gaan handhaven op veel APV-overtredingen, maar de handhaving van
snelheidsovertredingen binnen de bebouwde kom, het door rood licht tijden en brommer- en
scooteroverlast blijft een expliciete taak voor de politie. De bewindslieden hebben de
beide wetsvoorstellen en de aangenomen amendementen voor advies voorgelegd aan de Raad
van State en hierdoor is de eindstemming uitgesteld.
Er leek zich aanvankelijk een kamermeerderheid af te tekenen voor het uitbreiden van de
reikwijdte van het wetsontwerp bestuurlijke boete voor fout parkeren en andere lichte
verkeersovertredingen. Ook snelheidsovertredingen in 30 km-gebieden, rijden door rood
licht en dergelijke, zouden dan door gemeenten met de bestuurlijke boete kunnen worden
aangepakt. De VNG en diverse andere maatschappelijke organisaties hebben dit bepleit.
Deze bredere toepassing van het instrument bestuurlijke boete is helaas niet door de
Kamer overgenomen. Er is wel een amendement aangenomen waardoor naast het fout parkeren
ook het negeren van rood licht door fietsers en voetgangers onder de bestuurlijke boete
valt. Verder kunnen nagenoeg alle overtredingen zoals vermeld in de model APV met een
bestuurlijke boete worden afgedaan behalve die overtredingen die een gevaarzettend
karakter hebben. Deze komen op een zgn. negatieve lijst te staan. Deze lijst en de AMvB
met de lijst van overtredingen die in aanmerking komen voor de bestuurlijke boete is nog
niet bekend.
Mede als gevolg van het pleidooi van de VNG wordt er door het OM wel meer capaciteit
vrijgemaakt voor verkeershandhaving in vooral 30 km gebieden. Meer handhaving - door wie
dan ook - was altijd één van onze belangrijkste doelstellingen. Deze
doelstelling is slechts ten dele gerealiseerd, omdat een uitbreiding van 6 extra fte s
per politieregio niet genoeg is.
De invoering van de bestuurlijke boete op 1 januari 2007 is hoogst onwaarschijnlijk
geworden door de adviesaanvraag van de regering bij de Raad van State.
Den Haag, 27 juni 2006