Groen!
Groen! wil onderzoek naar veiligheid transporten radioactief kernafval
Vannacht (26 juni 2006) arriveert een lading hoogst radioactief
kernafval in Mol. Amper enkele dagen nadat de regering-Verhofstadt
groen licht gaf voor de definitieve berging van laagactief kernafval
in Dessel, komt een nog veel gevaarlijker lading kernafval in de
Kempen aan. Groen! verzet zich tegen de wijze waarop dit
aartsgevaarlijke kerntransport plaatsvindt.
Het hoogradioactieve afval, afkomstig van de kerncentrales van Doel en
Tihange, keert terug van de Franse opwerkingsfariek van La Hague. Daar
wordt het nog bruikbare uranium en plutonium uit de
kernbrandstofstaven gehaald. Bij dit proces wordt heel wat bijkomstig
radioactief afval gevormd. Een deel daarvan komt nu naar België terug.
Het afval zou hier voor minstens 250.000 jaar op een veilige wijze van
de omgeving moeten worden afgesloten. Voorlopig bestaat echter nergens
ter wereld een techniek die dit aankan.
Bovendien kent niemand de precieze inhoud van dit hoogactieve afval!
Om die reden besliste de paars-groene regering dat dergelijke
transporten enkel nog kunnen na een grondige analyse van het afval. De
huidige paarse regering trekt zich hier niets van aan en laat nieuwe
ladingen van dit extreem-radiotoxische afval de Kempen binnenstromen.
In het station van Mol worden de 110 ton wegende containers met
hoogactief afval overgeladen op vrachtwagens. Die gaan via de kernen
van Mol en Dessel naar Belgoprocess. Oorspronkelijk werd omwille van
veiligheidsredenen een ander, minder risicovol traject uitgestippeld.
Dit traject werd echter als te duur afgevoerd! Op Belgoprocess wordt
het hoogactief afval eerst 50 jaar lang tijdelijk opgeslagen; om af te
koelen. Over deze tijdelijke opslag, die veel problematischer is dan
de opslag van laagactief kernafval, werd de bevolking nooit
geconsulteerd.
Daarom vraagt Groen! dat vooraleer er nog meer hoogactief kernafval
uit La Hague gerepatrieerd wordt:
* een grondige evaluatie van het concept van de huidige opslagplaats
van hoog-actief afval in de Kempen;
* een degelijke analyse van het hoog-actief kernafval uit La Hague,
zodat de exacte aard en samenstelling van het afval gekend is;
* het gebruik van een minder risicovolle transportroute, waarbij het
reizigersstation van Mol en de dorpskernen van Mol en Dessel
ontzien worden.