Graag bied ik u hierbij de antwoorden aan op de schriftelijke vragen gesteld door de leden Kruijsen, Samson en Ferrier over Kalimantan. Deze vragen werden ingezonden op 8 juni 2006 met kenmerk 2050614690.
De Minister voor Ontwikkelingssamenwerking,
A.M.A. van Ardenne-van der Hoeven
Antwoorden van mevrouw Van Ardenne-van der Hoeven, minister voor Ontwikkelingssamenwerking op de vragen van de leden Kruijsen en Samsom (beiden PvdA) en Ferrier (CDA) over Kalimantan.
Vraag 1
Heeft de minister-president tijdens zijn recente bezoek aan Indonesië gesproken over directe steun voor water, sanitatie en behoud van biodiversiteit?
Antwoord
Het bezoek van de minister-president aan Indonesië van 7 en 8 april jl. stond in het teken van het bestendigen en intensiveren van de bilaterale betrekkingen. President Yudhoyono en de minister-president hebben op 8 april een gezamenlijke verklaring uitgegeven (Joint Statement 8 april 2006) gericht op intensievere samenwerking op verscheidene terreinen, waarbij ook aandacht voor behoud van biodiversiteit, duurzame ontwikkeling en water en sanitatie. Een nadere uitwerking daarvan is vervat in de beleidsnotitie Indonesië: vormgeving van een bilaterale samenwerkingsrelatie met Indonesië voor de periode 2006 - 2010 die op 13 juni onder nummer DAO-0420/06 aan de Tweede Kamer is aangeboden.
Vraag 2
Bent u bereid om op korte termijn een interdepartementale werkgroep te starten die invulling gaat geven aan uw brief van 19 december 2005 1) met een reactie op de aangenomen moties van onder andere Ferrier c.s. 2) om schuldkwijtschelding in te zetten voor duurzame ontwikkeling en biodiversiteitsbehoud en daarbij concrete, betekenisvolle voorstellen uit te werken in bilaterale dan wel multilaterale samenwerking met landen als Indonesië?
Antwoord
Uitgangspunt van het Nederlandse schuldbeleid is dat in beginsel alleen landen met onhoudbare schulden in aanmerking komen voor schuldkwijtschelding. Aangezien Indonesië (en soortgelijke landen) geen onhoudbare schulden heeft en zijn betalingsverplichtingen gewoon nakomt, is schuldkwijtschelding niet aan de orde.
De regering heeft in december toegezegd dat door schuldkwijtschelding vrijvallende middelen kunnen worden aangewend voor het verbeteren van een verantwoorde omgang met natuurlijke hulpbronnen en ecosystemen. Aangezien schuldkwijtschelding voor Indonesië op dit moment niet aan de orde is, is er nu ook geen aanleiding voor een discussie over de aanwending van door kwijtschelding vrijvallende middelen. Binnen het bestaande beleid worden duurzame ontwikkeling en biodiversiteitsbehoud overigens al nagestreefd met behulp van andere instrumenten dan schuldkwijtschelding. Zie daarvoor de antwoorden op de vragen 4 en 5.
Vraag 3
Bent u bereid om, gegeven de urgentie van de problemen in Kalimantan, de Nederlandse ambassade in Jakarta op korte termijn contact te laten leggen met de betrokken Indonesische ministeries om via bilaterale samenwerking schuldkwijtschelding te initiëren gericht op duurzame ontwikkeling, door middel van een combinatie van waterbeheer, preventie van CO2-uitstoot, armoedebestrijding en biodiversiteitsbehoud?
Antwoord
Zie antwoord op vraag 2.
Vraag 4
Bent u op de hoogte van de concrete plannen in Centraal-Kalimantan, die voortbouwen op het 'veenbossenamendement' 3), om door middel van een debt for nature swap een groot nieuw nationaal park in te richten onder gezamenlijk beheer, waarbij via een publiek-private samenwerking voor het vrijwillige voorkomen van CO2-emissie een endowment fund ingericht kan worden? Bent u bereid deze plannen te steunen?
Antwoord
Een concreet voorstel terzake is mij niet bekend. Het instrument van debt for nature swap is een vorm van schuldkwijtschelding en is voor Indonesië niet opportuun.
Op grond van het "veenbossen amendement" is thans het "Central Kalimantan Peatland Project" in uitvoering. Voortzetting en uitbouw daarvan met bijv. het inrichten en beheer van een nieuw nationaal park voor bescherming van het veenbossenecosysteem, passen in het bilaterale beleid waarin intensivering van de samenwerking op milieugebied is voorzien. Daartoe beoogt Nederland een leidende rol te spelen in het opzetten van een multidonor-financieringsmechanisme voor behoud en beheer van bossen en biodiversiteit.
Vraag 5
Deelt u de mening dat samenwerking met de Indonesische regering rond schuldkwijtschelding een volgende stap zou kunnen zijn na de toezegging door de staatssecretaris van VROM, gedaan 27 maart jongstleden tijdens de Biodiversiteitsconventie in Brazilië, om duurzame ontwikkeling in het kader van Heart of Borneo (een initiatief van Indonesië, Maleisië en Brunei) te steunen?
Antwoord
Nederland is reeds betrokken bij ondersteuning van het Heart of Borneo initiatief middels het Asia Forest Partnership en het Nature and Poverty Programme (met WWF, IUCN en Milieudefensie).
Voortzetting daarvan kan in overweging worden genomen bij de invulling van een nieuw bilateraal milieuprogramma. Met inachtneming van het voorgaande, wordt schuldkwijtschelding hierbij niet gezien als mogelijk instrument.
1) Kamerstuk 30 300 V, nr. 93
2) Kamerstuk 30 300 V, nr. 47
3) amendement van de leden Huizinga-Heringa en Brinkel, Kamerstuk 29 800 V, nr. 5
---- --
Ministerie van Buitenlandse Zaken