Heliview Marketingservices
Dalende bestedingen consument verhogen druk op telecom aanbieders
27-06-2006
De bestedingen van huishoudens aan telefonie en breedband internet
zijn sterk gedaald de laatste twee jaar. De maandelijkse
bestedingen aan vaste telefonie daalden bijvoorbeeld met ruim 20%
van 38,- naar 30,-. Door de enorme concurrentie daalt het
prijsniveau snel. Telecom aanbieders worden gedwongen nieuwe
diensten te ontwikkelen om extra inkomsten te genereren. Voor
diverse aanbieders is het de vraag of het zelfstandig investeren
in nieuwe diensten commercieel haalbaar is. Een verdere
consolidatie in de telecom sector lijkt daarmee voor de hand
liggend.
Uit de Heliview ICT Consumer Monitor blijkt dat de gemiddelde
bestedingen aan breedband internet sinds begin 2004 zijn gedaald
van ruim 33,- naar 28,-. Ook de bestedingen aan mobiele
abonnementen daalden met bijna 25%. Er zijn diverse nieuwe mobiele
diensten die de bestedingen van de consument zouden moeten
verhogen, waaronder televisie via de mobiel, beeldbellen en mobiel
internet. Het blijkt echter dat de consument op dit moment beperkt
extra wil betalen voor deze diensten. Een groot deel van de
inkomsten uit mobiel dataverkeer is nog altijd toe te wijzen aan
SMS. Nu veel consumenten voor vaste telefonie hun aansluiting
opzeggen of gebruik maken van gratis Voice over IP, zoals Skype,
staat ook deze bron van inkomsten sterk onder druk.
De kostgedreven consument maakt daarnaast optimaal gebruik van de
keuzevrijheid in de markt. Jaarlijks stapt nog altijd 10 tot 15%
over naar een andere aanbieder voor telefonie of internet,
voornamelijk voor lagere kosten. Ook bij de stap naar een triple
play aanbod zijn de kosten het meest belangrijk. De grote
belangstelling van consumenten voor digitale televisiediensten
biedt kansen. Ook de bestedingen hieraan zullen naar verwachting
sterk dalen de komende jaren. Consolidatie onder telecom
aanbieders lijkt dus onvermijdelijk om winstgevend te kunnen zijn.