Concept Makelaarsland vindt navolging
Makelaarsland b.v.
Concept Makelaarsland vindt navolging
27 juni 2006
Concept Makelaarsland vindt navolging
Concurrentie in makelaardij goed voor consument
Makelaarsland heeft het huizen verkopen in Nederland een ander gezicht gegeven. Het
bedrijf heeft daarmee geen vrienden onder de makelaars gemaakt, wel onder
huizenverkopers. Meer dan 3000 verkopers hebben het concept van Makelaarsland al omarmd.
De Nederlandse makelaars zien inmiddels in dat er geen weg terug is en proberen in te
haken op de succesformule van Makelaarsland. Zelfs de Postbank heeft zich in de strijd
gemengd door een samenwerking aan te gaan met een NVM-makelaar. De reactie van
Makelaarsland hierop is dat er inmiddels wel heel veel klonen zijn. 'Ach, het bewijst dat
onze manier van makelen nu geheel geaccepteerd is. Wij blijven ons op kwaliteit richten,
dat werpt meer vruchten af, dan een lage prijs', stelt directeur Jeroen Stoop. Hij
verwijst hierbij naar een onderzoek van Yawi.nl, waarin Makelaarsland glansrijk als
bestpresterende makelaar van Nederland wordt betiteld.
'In het begin werd vaak gedacht dat het een kwestie van een computerprogrammaatje en een
doorplaatsing op Funda was. Wij hebben hard moeten vechten tegen dat vooroordeel',
vervolgt Stoop zijn verhaal.
Sneller verkopen
'Nu zijn er weinig mensen meer die twijfelen aan onze kwaliteit. De cijfers bewijzen dat
overigens ook. De onafhankelijke site Yawi.nl, die woningmarktinformatie voor
professionals verzorgt, heeft onderzoek gedaan naar de prestaties van verschillende
makelaars. Hieruit blijkt dat wij woningen sneller verkopen, aanzienlijk sneller zelfs.
Tevens blijken wij gemiddeld met hogere prijzen te werken.'
Goed imago
'Er zullen mogelijk wel meer banken het idee van de Postbank volgen. Wij hopen dat het
straks niet alleen gaat om hypotheken te scoren. Makelen is een vak dat je met hart en
ziel moet doen. Daarom zijn wij nog steeds onafhankelijk,' stelt Stoop, die hoopt dat
nieuwkomers in deze prijsvechtersmarkt ook voor kwaliteit gaan. 'Toen wij begonnen zei
iedereen dat professionele dienstverlening niet mogelijk zou zijn voor slechts 795,-
euro. Nu probeert iedereen onder dat tarief te duiken om maar een beetje marktaandeel te
houden. Prima, als de kwaliteit maar niet in het geding komt', zegt Stoop. Hij vreest dat
anders het imago van de prijsvechters in de makelaardij geschaad gaat worden, terwijl dat
door Makelaarsland zo zorgvuldig opgebouwd is. 'Wij investeren continue in training van
onze mensen en uitbreiding van onze diensten. Zo blijft onze dienstverlening op peil. Een
hoog peil, als wij het onderzoek van Yawi.nl als maatstaf nemen.'
Einde persbericht