Wageningen Universiteit

27 jun 2006
Onderdeel: LEI

Vanaf 2006 ontvangen agrarische ondernemers Europese bedrijfstoeslagen, op basis van hun productie in de afgelopen jaren. Dit stelsel wordt de komende jaren verder uitgebouwd met toeslagen voor melk en suiker. In 2010 gaat het naar verwachting om een totaalbedrag van 850 miljoen euro. Wanneer de verdeling op basis van historische productiecijfers zou worden vervangen door een gelijk bedrag per hectare voor alle bedrijven (de zogenaamde flat rate), zou dat waarschijnlijk het einde betekenen voor 2.600 bedrijven, vooral in de melkveehouderij. Daartegenover zouden zo'n 1.100 bedrijven waarvan het bestaan nu in gevaar is, kunnen overleven door invoering van een flat rate. Dat blijkt uit een studie van het LEI, die vandaag wordt gepresenteerd op een discussiebijeenkomst van de Raad voor het Landelijk Gebied.

Uitgaande van de in 2003 bestaande aantallen en typen bedrijven, zal de uiteindelijke toeslag volgens het huidige systeem gemiddeld ruim 9.000 euro per bedrijf bedragen; dat komt overeen met ruim 400 euro per hectare. Dat gemiddelde zegt echter niet zoveel: glastuinbouwbedrijven ontvangen geen toeslagen, maar in de vleeskalverhouderij ontvangen de bedrijven gemiddeld meer dan 30.000 euro. Voor de grootste sector, de melkveehouderij met bijna 23.000 bedrijven, gaat het om een toeslag van bijna 20.000 euro per bedrijf. De toeslagen gaan daarmee bijna 50% uitmaken van het gezinsinkomen uit bedrijf in de melkveehouderij. In de akkerbouw geldt ongeveer hetzelfde percentage. Voor de vleeskalverhouders komen de toeslagen overeen met 100% van het gezinsinkomen uit bedrijf.

Als voor het toeslagensysteem zou worden overgestapt van een verdeling op basis van historische verhoudingen naar een verdeling op basis van hectaren, zou dat vooral negatieve gevolgen hebben voor de vleeskalveren- en melkveebedrijven. De meeste akkerbouwbedrijven zouden gebaat zijn bij zo'n flat-rate-systeem, maar dat geldt niet voor bedrijven met veel zetmeelaardappelen in het bouwplan. Per saldo zou invoering van een flat rate weliswaar leiden tot een vermindering van het totaal aantal bedrijven, maar de dynamiek van de sector zou er door toenemen. Waarschijnlijk kan een flat rate ook op meer maatschappelijke acceptatie rekenen en biedt zij betere kansen voor verbreding van de landbouw. Overschakeling op het systeem gelijke bedragen per hectare zou wel tot een andere verdeling van de toeslagen over de regio's leiden. De Noordelijk Bouwstreek, de IJsselmeerpolders en Zuidwest-Nederland zouden profiteren van zo'n verandering; het Oostelijk en centraal weidegebied zou er de meeste nadelen van ondervinden.

Rapport 6.06.10: Betekenis van subsidies voor de continuïteit van landbouwbedrijven

Contact
Kees de Bont
070 3358161
cees.debont@wur.nl