Ingezonden persbericht
Persbericht
VNO-NCW West maakt als kat in het nauw wel erg rare sprongen
Eind van deze week zullen de ministers Karla Peijs en Sybilla Dekker kenbaar maken welke keuze er door het kabinet wordt gemaakt om de files in de regio Schiphol, Amsterdam en Almere aan te pakken. De keuze richt zich op het aanpassen van de bestaande verbinding de Gaasperdammerweg of een nieuwe verbinding tussen de A6 en A9, deels ondergrond. Nu de discussie over de A6- A9 zijn hoogtepunt bereikt, steeds duidelijker wordt dat er geen draagvlak is voor de A6-A9 en er een goed alternatief voorhanden is, wordt er door sommige belanghebbenden werkelijk alles uit de kast getrokken om tegen beter weten in de A6-A9 te promoten. Bert Mooren, directeur van VNO-NCW West, maakt het wel heel bont. Nu hij zijn asfaltvoorkeur voor de A6-A9 kopje onder ziet gaan is hij een publicitair offensief gestart waarbij het niet meer gaat om de feiten. Het Platform tegen A6-A9 reageert graag op de uitlatingen van de heer Mooren en geeft graag de feiten weer in plaats van de emoties.
Het draagvlak voor een pure asfaltoplossing voor de mobiliteitsproblemen in de regio Schiphol-Amsterdam-Almere via aanleg van de A6A9 als verbindingsweg is vrijwel weggesmolten. Vrijwel alle lokale, regionale en provinciale besturen kiezen voor een oplossing geïnitieerd door gemeente Amsterdam, waarbij de bestaande weginfrastructuur wordt aangepast en verruimd, het Stroomlijnalternatief, én waarbij rekeningrijden wordt ingevoerd én substantieel openbaar vervoer wordt toegevoegd.
Mooren betoogt dat openbaar vervoer en rekeningrijden geen zoden aan de dijk zetten. Het onderzoek van Rijkswaterstaat laat echter hele andere feiten zien. Dit werd afgelopen zondag nog eens bevestigd door Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid en Logistieke Organisatie, die in Vara's Vroege Vogels betoogde dat van alle alternatieven rekeningrijden verkeerskundig en economisch het beste scoort.
Mooren fixeert zijn aanval op Natuurmonumenten. Alsof alleen de route van de A6-A9 door het Naardermeergebied bepalend is. Hij beweert dat de bewoners van Zuidoost geholpen zouden worden met een A6-A9. Niets is minder waar. Het merendeel van de bewoners van Zuidoost is juist fel tegenstander van de A6-A9. De inwoners van Zuidoost willen dat de problemen van luchtvervuiling en geluidsoverlast rond de Gaasperdammerweg worden aangepakt. De A6-A9 lost deze problemen niet op, maar vergroot ze enkel: Zuidoosters krijgen er door de A6-A9 een tweede snelweg bij, namelijk aan de zuidzijde van de wijk. De aanvoerweg en de tunnelmond van de A6-A9 scheren langs honderden woningen aan de zuidkant. De tunnel A6-A9 betekent dan ook een grote toename van overlast voor duizenden inwoners van Amsterdam Zuidoost. Daarnaast doorsnijdt de A6-A9 aanvoerweg tot de tunnelmond het Amsterdamse natuur- en recreatiegebied De Hoge Dijk. In dit gebied recreëren per jaar honderdduizenden inwoners uit Amsterdam Zuidoost. Dit gebied zal door de A6-A9 geheel verdwijnen. Tenslotte zal het vrachtverkeer op de Gaasperdammerweg toenemen omdat de A6-A9-tunnel alleen voor personenverkeer geschikt is. Daarom ook is het gemeentebestuur uit Zuidoost, als democratische afvaardiging van de bevolking, actief aan de slag gegaan en heeft samen met de gemeente Amsterdam recentelijk de Amsterdamse Stroomlijnvariant gepresenteerd.
De aanleg van een Stroomlijnvariant met minder extra asfalt, overkapte Gaasperdammerweg, extra openbaar vervoer en rekeningrijden lost veel problemen op. Niet alleen wordt vermeden dat er door een nieuwe snelweg extra filevorming zal ontstaan (zo blijkt uit de berekeningen van Rijkswaterstaat), maar de lokale problemen in Zuidoost (overlast Gaasperdammerweg) en Muiden (door de A1 te leggen in een aquaduct) kunnen zo worden aangepakt. Er wordt tevens een goed alternatief geboden voor Almeerders die werken in Amsterdam door frequent en fijnmazig openbaar vervoer. Juist de relatie Amsterdam-Almere verdient aandacht omdat ruim 70 procent van al het verkeer vanuit Almere is gericht op onze hoofdstad. De verkeersrelatie met Schiphol waar de heer Mooren op Hamert is slechts 10 procent.
Conclusie
VNO-NCW West zou moeten inzien dat alleen oplossingen waar ruim draagvlak voor is tot uitvoering komen: draagvlak is er zeker niet voor een A6-A9 tunnel, of die nu kort is of lang. Minister Peijs heeft bij meerdere gelegenheden gezegd te gaan voor een oplossing waar veel draagvlak voor is. Welnu die is er. De heer Mooren bewijst zijn achterban, Amsterdammers en Almeerders geen dienst door zijn verzet tegen een breed gedragen oplossing voor meerdere problemen. Zo kan er niet begonnen worden met het oplossen daarvan.
---
Informatie voor de pers:
Voor een mondelinge toelichting van het Platform tegen A6-A9 kunt u zich wenden tot één van de woordvoerders van het Platform tegen A6-A9: Hermine Kalf (06 21 83 77 48), Kees Neervoort (06 54 70 82 78), Tjebbe de Boer (06 52 40 10 27) of mediacoördinatoren Jaap van 't Hek (06 53 88 56 49) of Juul Muller (06 24 78 79 19).
Juul Muller
Weesp tegen A6-A9/Platform tegen A6-A9
www.tegena6-a9.nl
Mobiele: 06 24787919