Ingezonden persbericht
Nieuwe Data Quality Award beloont bedrijf met beste klantendatabase
Arnhem, Den Haag, 27 juni 2006 - Om datakwaliteit als sstrategisch issue een extra impuls te geven, roepen DDMA, Adforesult, Human Inference en Experian de Data Quality Award in het leven. Het CRM Genootschap ondersteunt dit initiatief. De Data Quality Award zal jaarlijks worden toegekend aan díe onderneming die binnen een afgebakend project de meeste toegevoegde waarde uit zijn datakwaliteit weet te behalen. De eerste uitreiking van de Data Quality Award vindt plaats op 29 november 2006 in het kasteel van de Nyenrode Business Universiteit te Breukelen.
Datakwaliteit is een strategisch issue. Niet alleen analisten zijn het er over eens, ook het bedrijfsleven en de wetenschap erkennen in toenemende mate de toegevoegde waarde van juiste, eenduidige en up-to-date (klant)gegevens. Uit een onlangs gepresenteerd onderzoek blijkt dat het bedrijfsleven in Nederland op jaarbasis zo'n 400 miljoen euro verspilt door onjuiste (klant)gegevens. Om het belang van datakwaliteit extra te onderstrepen, hebben de bovengenoemde initiatiefnemers de Data Quality Award in het leven geroepen.
Bedrijven die serieus werk maken van datakwaliteit kunnen zich vanaf vandaag via de website www.dataqualityaward.nl inschrijven. Organisaties met een significante business-to-business en/of business-to-consumer database worden uitgenodigd om aan de hand van een vragenlijst aan te tonen welke toegevoegde waarde datakwaliteit in hun bedrijfsvoering heeft. Na een eerste juryronde krijgen vijf genomineerden de kans hun bedrijfscase aan de jury te presenteren. Van deze vijf genomineerden wordt een winnaar aangewezen die de prestigieuze prijs in ontvangst mag nemen.
De onafhankelijke jury is samengesteld uit vijf personen uit de sectoren onderwijs, belangengroepen / marketingbureaus, onderzoeksbureaus / analisten en system integrators / consultants.
De jury bestaat uit:
- Frank Buytendijk, Juryvoorzitter, VP corporate strategy van Hyperion
- Jeroen Caré, CRM partner Atos Consulting;
- Professor dr. Pieter Vijn, professor integrated marketing communication aan de Nyenrode Business Universiteit;
- Henk Wassenaar, DMS Consultancy en voorzitter sectie datakwaliteit DDMA;
- Mariëlle van der Zwan, Sparkling Consultancy en lid CRM-Genootschap;
Ed Peelen, hoogleraar CRM aan de Nyenrode Business Universiteit zal optreden als adviseur van de jury. Frank Buytendijk zal de rol van voorzitter op zich nemen.
Juryvoorzitter Frank Buytendijk: "De doelstelling van de Data Quality Award is het bevorderen van de aandacht voor datakwaliteit en de inzet daarvan. Door een podium te creëren waarop het bedrijfsleven en de wetenschap zich verenigen, willen we een structurele bijdrage leveren aan onderzoek naar datakwaliteit in het algemeen en de inzet van datakwaliteit in het bedrijfsleven in het bijzonder."
Adforesult (Adformatie Groep) is exclusief mediapartner van de Data Quality Award 2006.
De organisatie van de Data Quality Award ligt in handen van Monique Rutten (DDMA), Martine Boer van Human Inference en Thea van Unen van Experian. Voor meer informatie kunt u met hen mailen via info@dataqualityaward.nl.
Over DDMA
DDMA is dé crossmediale branchevereniging, met in haar achterban zowel opdrachtgevers als leveranciers in dialoog marketing. De belangrijkste doelen van DDMA zijn kennisdeling, belangenbehartiging en zelfregulering. De vereniging biedt DM- en SP professionals een communicatieplatform waaruit zij een toegevoegde waarde kunnen genereren voor de eigen organisatie.
Namens de leden onderneemt DDMA lobby-activiteiten gericht op relevante politieke besluitvorming en wetgeving. Ook heeft de DDMA tot doel het waarborgen van commerciële communicatie naar (potentiële) afnemers. Hiertoe ontwikkelt zij pro-actief gedragscodes voor direct mail, email, telefonie en sms. De DDMA zelfreguleringcodes beschermen de branche tegen malafide aanbieders. Zij dragen bij aan het vertrouwen van de consument en de politiek in de oprechte bedoelingen van de branche. DDMA-leden zijn actief betrokken bij het realiseren van deze doelstellingen en houden op deze wijze de vinger aan de pols.
Over Adforesult
Adforesult is 'concreet over direct marketing & sales promotion'. De vaktitel verschijnt maandelijks in print, en is op internet te bereiken via www.adforesult.nl. Adforesult is een uitgave van Adformatie Groep (Kluwer). Adformatie Groep geeft ook Adformatie, Tijdschrift voor Marketing, Creatie en Communicatie uit.
Adforesult is exclusief mediapartner van de Data Quality Award.
Over Human Inference
Human Inference is marktleider op het gebied van datakwaliteitssoftware. De software waarborgt en verhoogt de kwaliteit van gegevens en heeft tot doel de communicatie en interactie tussen bedrijven en hun relaties te optimaliseren. De software van Human Inference wordt derhalve gebruikt voor profiling, identificatie en verrijking van data. Datakwaliteit is een harde voorwaarde voor het bereiken en behouden van een eenduidig klantbeeld, compliance, opsporing van fraude en efficiënte zoekprocessen in call centers.
Naast het hoofdkantoor in Arnhem heeft Human Inference ook vestigingen in Duitsland en België. Human Inference software is in gebruik bij meer dan 150 bedrijven, waaronder ABN AMRO, Allianz, Belastingdienst Automatiseringscentrum, Centraal Beheer Achmea, Center Parcs, Delta Lloyd verzekeringsgroep, KPN Telecom, ING, E.ON IS GmbH, NS Reizigers, O2 (Germany) GmbH & Co. KG, Sparkassen Informatik GmbH & Co. KG, Telegraaf, Wegener en TNT Express GmbH.
Ingezonden persbericht