Gemeente Geldermalsen

Onderzoek VROM-inspectie: Geldermalsen goed bezig op onderdelen nog maatregelen gewenst

23 juni 2006 - In 2002 heeft de VROM-inspectie in de gemeente Geldermalsen een uitgebreid onderzoek gedaan naar de uitvoering van de gemeentelijke bouw- en ruimtelijke regelgeving. Dit voorjaar heeft er opnieuw een onderzoek plaatsgevonden, waarin ook de uitvoering van de milieuregelgeving is meegenomen. De bevindingen van de inspectie zijn vastgelegd in een rapportage die onlangs aan het college van burgemeester en wethouders is gepresenteerd en toegelicht. De inspectie schetst in haar rapportage als algemeen beeld, dat de gemeente Geldermalsen sinds het eerste onderzoek in 2002 belangrijke stappen voorwaarts heeft gezet op het gebied van bouwen en ruimtelijke ordening. Op de onderdelen beleid en programmering zijn voor alle VROM-terreinen goede aanzetten gepleegd. In de uitvoering echter moet de gemeente nog een flinke inhaalslag maken, met name op het terrein van het toezicht en de handhaving. Naar aanleiding van de constateringen en aanbevelingen van de inspectie is een verbeterplan opgesteld. Het college heeft hier op 30 mei jl. mee ingestemd.

De inspectie VROM heeft o.a. tot taak periodiek in gemeenten na te gaan hoe het staat met de uitvoering van VROM wet- en regelgeving (bouwen en wonen, ruimtelijke ordening, handhaving, gebruiksvergunningen en milieu). Het onderzoek omvat gesprekken met betrokken bestuurders en ambtenaren, uitgebreid dossieronderzoek, bestudering van geformuleerd beleid en vergunningen en andere beschikkingen met daaraan gekoppeld het toezicht en de handhaving. Ook wordt er een rondgang door de gemeente gemaakt. Tijdens die rondgang inventariseert de inspectie een aantal situaties waarover zij qua handhaving nader geïnformeerd wil worden. Tenslotte kijkt de inspectie naar de organisatie van de afdelingen die zich met de uitvoering van VROM-taken bezig houden en de wijze waarop de betreffende werkzaamheden binnen die afdelingen wordt geprogrammeerd. Met andere woorden: er wordt nagegaan of de randvoorwaarden goed zijn om het werk naar behoren te kunnen uitvoeren. Voordat een definitief rapport wordt uitgebracht, wordt de conceptversie daarvan besproken met betrokken ambtenaren, op feitelijke onjuistheden gecontroleerd en waar nodig aangepast. Vervolgens verschijnt dan het definitieve rapport.

De inspectie constateert op verschillende terreinen een positieve ontwikkeling die verder moet worden voortgezet, maar vraagt nadrukkelijk aandacht voor de kwaliteit en intensiteit van toezicht en handhaving. Het college van burgemeester en wethouders kan zich op hoofdlijnen vinden in de bevindingen van de inspectie maar vindt op onderdelen conclusies sterk geformuleerd in relatie tot de omvang van het onderzoek. Zo wordt enkele malen aangegeven dat bepaalde stukken in dossiers ontbreken. Dat wil echter niet zeggen dat de stukken er helemaal niet zijn, ze zijn alleen op een andere plaats in het archief opgeborgen. Tussen de verschillende taakvelden milieu, bouwen en ruimtelijke ordening zou er geen coördinatie plaatsvinden. Dat is wel degelijk het geval, het blijkt alleen niet uit de dossiers. Ook wordt door de inspectie gesuggereerd dat de gemeente niet optreedt bij knelpuntensituaties in het kader van het Besluit Luchtkwaliteit. Uit het (ook naar de inspectie toegestuurde) jaarverslag 2004 blijkt dat er in dit kader in de gemeente geen knelpuntensituaties aanwezig zijn. Alleen langs de Rijksweg A2 is er sprake van overtreding van grenswaarden en dat wordt meegenomen bij het Tracébesluit.. De gemiste jaarlijkse milieurapportage vindt wel degelijk plaats en het Meldpunt Geldermalsen is, in tegenstelling tot wat de inspectie beweert, 24 uur per dag digitaal bereikbaar. Kortom, op een aantal punten is relativering en nuancering op zijn plaats wat niet wegneemt dat er wel degelijk aandacht is voor de geconstateerde aandachtspunten.

Een aantal van die door de inspectie genoemde aandachtspunten kan met weinig inspanningen snel worden aangepakt en dat zal dus ook gebeuren. Voor de overige zaken is een uitgebreid en gedetailleerd verbeterplan opgesteld. Om aan de wettelijke verbeterpunten te voldoen zijn er structureel 683 uren extra nodig. Voor de opvolging van de niet wettelijke aanbevelingen zijn daarnaast structureel 542 uren en eenmalig 524 uren nodig. Binnen de bestaande ambtelijke formatie is hiervoor onvoldoende ruimte aanwezig. Op korte termijn zal het college hierover, in samenhang met de beoordeling van andere personele problemen, een besluit nemen.

Het verbeterplan wordt toegezonden aan de VROM-inspectie en ter kennisneming voorgelegd aan de commissie Grondgebied en de gemeenteraad.


* VROM: Volkshuisvesting Ruimtelijke Ordening en Milieu