Onderzoek VROM-inspectie: Geldermalsen goed bezig op onderdelen nog
maatregelen gewenst
23 juni 2006 - In 2002 heeft de VROM-inspectie in de gemeente
Geldermalsen een uitgebreid onderzoek gedaan naar de uitvoering van de
gemeentelijke bouw- en ruimtelijke regelgeving. Dit voorjaar heeft er
opnieuw een onderzoek plaatsgevonden, waarin ook de uitvoering van de
milieuregelgeving is meegenomen. De bevindingen van de inspectie zijn
vastgelegd in een rapportage die onlangs aan het college van
burgemeester en wethouders is gepresenteerd en toegelicht. De
inspectie schetst in haar rapportage als algemeen beeld, dat de
gemeente Geldermalsen sinds het eerste onderzoek in 2002 belangrijke
stappen voorwaarts heeft gezet op het gebied van bouwen en ruimtelijke
ordening. Op de onderdelen beleid en programmering zijn voor alle
VROM-terreinen goede aanzetten gepleegd. In de uitvoering echter moet
de gemeente nog een flinke inhaalslag maken, met name op het terrein
van het toezicht en de handhaving. Naar aanleiding van de
constateringen en aanbevelingen van de inspectie is een verbeterplan
opgesteld. Het college heeft hier op 30 mei jl. mee ingestemd.
De inspectie VROM heeft o.a. tot taak periodiek in gemeenten na te
gaan hoe het staat met de uitvoering van VROM wet- en regelgeving
(bouwen en wonen, ruimtelijke ordening, handhaving,
gebruiksvergunningen en milieu). Het onderzoek omvat gesprekken met
betrokken bestuurders en ambtenaren, uitgebreid dossieronderzoek,
bestudering van geformuleerd beleid en vergunningen en andere
beschikkingen met daaraan gekoppeld het toezicht en de handhaving. Ook
wordt er een rondgang door de gemeente gemaakt. Tijdens die rondgang
inventariseert de inspectie een aantal situaties waarover zij qua
handhaving nader geïnformeerd wil worden. Tenslotte kijkt de inspectie
naar de organisatie van de afdelingen die zich met de uitvoering van
VROM-taken bezig houden en de wijze waarop de betreffende
werkzaamheden binnen die afdelingen wordt geprogrammeerd. Met andere
woorden: er wordt nagegaan of de randvoorwaarden goed zijn om het werk
naar behoren te kunnen uitvoeren. Voordat een definitief rapport wordt
uitgebracht, wordt de conceptversie daarvan besproken met betrokken
ambtenaren, op feitelijke onjuistheden gecontroleerd en waar nodig
aangepast. Vervolgens verschijnt dan het definitieve rapport.
De inspectie constateert op verschillende terreinen een positieve
ontwikkeling die verder moet worden voortgezet, maar vraagt
nadrukkelijk aandacht voor de kwaliteit en intensiteit van toezicht en
handhaving. Het college van burgemeester en wethouders kan zich op
hoofdlijnen vinden in de bevindingen van de inspectie maar vindt op
onderdelen conclusies sterk geformuleerd in relatie tot de omvang van
het onderzoek. Zo wordt enkele malen aangegeven dat bepaalde stukken
in dossiers ontbreken. Dat wil echter niet zeggen dat de stukken er
helemaal niet zijn, ze zijn alleen op een andere plaats in het archief
opgeborgen. Tussen de verschillende taakvelden milieu, bouwen en
ruimtelijke ordening zou er geen coördinatie plaatsvinden. Dat is wel
degelijk het geval, het blijkt alleen niet uit de dossiers. Ook wordt
door de inspectie gesuggereerd dat de gemeente niet optreedt bij
knelpuntensituaties in het kader van het Besluit Luchtkwaliteit. Uit
het (ook naar de inspectie toegestuurde) jaarverslag 2004 blijkt dat
er in dit kader in de gemeente geen knelpuntensituaties aanwezig zijn.
Alleen langs de Rijksweg A2 is er sprake van overtreding van
grenswaarden en dat wordt meegenomen bij het Tracébesluit.. De gemiste
jaarlijkse milieurapportage vindt wel degelijk plaats en het Meldpunt
Geldermalsen is, in tegenstelling tot wat de inspectie beweert, 24 uur
per dag digitaal bereikbaar. Kortom, op een aantal punten is
relativering en nuancering op zijn plaats wat niet wegneemt dat er wel
degelijk aandacht is voor de geconstateerde aandachtspunten.
Een aantal van die door de inspectie genoemde aandachtspunten kan met
weinig inspanningen snel worden aangepakt en dat zal dus ook gebeuren.
Voor de overige zaken is een uitgebreid en gedetailleerd verbeterplan
opgesteld. Om aan de wettelijke verbeterpunten te voldoen zijn er
structureel 683 uren extra nodig. Voor de opvolging van de niet
wettelijke aanbevelingen zijn daarnaast structureel 542 uren en
eenmalig 524 uren nodig. Binnen de bestaande ambtelijke formatie is
hiervoor onvoldoende ruimte aanwezig. Op korte termijn zal het college
hierover, in samenhang met de beoordeling van andere personele
problemen, een besluit nemen.
Het verbeterplan wordt toegezonden aan de VROM-inspectie en ter
kennisneming voorgelegd aan de commissie Grondgebied en de
gemeenteraad.
* VROM: Volkshuisvesting Ruimtelijke Ordening en Milieu
Gemeente Geldermalsen