Hogeschool van Amsterdam

Persberichten

NVAO oordeelt positief

Pabo Educatieve Hogeschool van Amsterdam kwalitatief goed

(26 juni 2006)

De kwaliteit van de lerarenopleiding Basisonderwijs van de Educatieve Hogeschool van Amsterdam, één van de twee Amsterdamse pabo's, is positief beoordeeld. Landelijk staat de kwaliteit van lerarenopleidingen basisonderwijs voortdurend ter discussie. In 2002 is de kwaliteit van alle pabo's in Nederland gemeten. Net als bij een aantal andere pabo's, werd bij de pabo van de EHvA een aantal substantiële verbeterpunten geconstateerd. In een bestuurlijk natraject toetst de Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie (NVAO) of deze verbeterpunten zijn gerealiseerd.

Voor de EHvA pabo was de visitatie van 2002 een grote stap voorwaarts, aangezien de kwaliteit vóór 2002 aan kritiek onderhevig was. In 2005 bracht de NVAO al een bezoek aan de EHvA, in een tussentijdse ronde langs alle pabo's met verbeterpunten. Een eye-opener voor de NVAO was toen de grootstedelijke omgeving waarbinnen deze Amsterdamse pabo leraren opleidt. Het mogelijk maken van de doorstroom naar het hbo van vooral allochtone studenten die vanuit het mbo instromen, de druk vanuit de arbeidsmarkt vanwege het lerarentekort en de soms problematische scholen waar personeel voor opgeleid wordt, stelt de EHvA voor een grote opgave. De NVAO was hierbij onder de indruk van de geestdrift waarmee de EHvA werkt aan de eigen profilering en kwaliteitsborging.

In het bestuurlijke natraject stelt de NVAO deze maand vast dat: '.. op alle door de visitatiecommissie genoemde punten van kritiek tijdig en adequaat is gereageerd'. De NVAO merkt op dat veel aandacht is besteed aan de relatie met de basisscholen en aan het creëren van draagvlak voor de ontwikkeling en de invoering van het nieuwe curriculum. Men constateert 'nauwe samenwerking met betrokkenen, de expliciete verbinding met de grote stadsproblematiek als kader voor de inrichting van het onderwijs'. De opleiding is goed op weg ervoor te zorgen dat de studenten goed op hun taken zijn voorbereid. Dit komt door de ingezette expliciete koppeling tussen de programmaonderdelen, de eisen van het hbo-niveau, de regelmatige reflectie daarop en het betrekken van het oordeel van het veld. De opwaartse lijn is vastgehouden met als resultaat een kwalitatief goede opleiding.

De EHvA is blij met de erkenning van de kwaliteit van de opleiding. Nu intern de kwaliteit van de opleiding op orde is, ontstaat er extra tijd voor samenwerking met basisscholen en onderzoeksinstellingen. De EHvA plukt hier nu al de eerste vruchten van.