Conjunctuurbericht
Dinsdag 27 juni 2006 9:30
Consumentenvertrouwen fors gestegen
Het consumentenvertrouwen is in juni met 9 punten gestegen. Dit is een
forse stijging. Hiermee passeerde het vertrouwen voor het eerst sinds
vijf jaar de nullijn. Er zijn nu meer optimisten dan pessimisten. Het
is de tiende maand op rij dat het vertrouwen hoger is dan een maand
eerder. In deze periode steeg het vertrouwen in totaal met 32 punten.
Consumenten waren in juni aanzienlijk positiever over het economisch
klimaat dan een maand eerder. Vooral het oordeel over de economie in
de afgelopen twaalf maanden verbeterde sterk. Voor het eerst sinds
maart 2001 waren consumenten hier positief over. Het oordeel over de
komende twaalf maanden verbeterde ook flink en bereikte de hoogste
waarde sinds 1986 (begin van de reeks).
De koopbereidheid verbeterde in juni ook. Dit werd voornamelijk
veroorzaakt door een aanzienlijk verbeterd oordeel van consumenten
over hun eigen financiën. Over het doen van grote aankopen veranderden
consumenten nauwelijks van mening.
Het percentage consumenten dat een daling van de werkloosheid
verwacht, kwam in juni uit op 47 procent. Dit is de hoogste waarde in
ruim vijfenhalf jaar. Dit percentage vertoont al twee jaar een
stijgende lijn.
Voor het vergelijken van het consumentenvertrouwen tussen de lidstaten
van de Europese Unie worden aparte geharmoniseerde cijfers berekend.
Volgens deze methode is het Nederlandse consumentenvertrouwen in mei
uitgekomen op 9. Dit is 4 punten hoger dan in april. Maandag 10 juli
verschijnt een focusartikel, waarin nader wordt ingegaan op de
Europese cijfers.
Consumentenvertrouwen, seizoengecorrigeerd
Consumentenvertrouwen, seizoengecorrigeerd
Meer cijfers over consumentenvertrouwen en andere
conjunctuurindicatoren
CBS